Michael Berman

Michael Berman

Michael Berman är Sökmotorkonsult och Head of Paid Search på Pineberry. Michael har internationell erfarenhet inom SEM och SEO och har en M.Sc. i Media Management från KTH och Handelshögskolan i Stockholm.

Utöver att jobba med sökmotormarknadsföring gillar Michael även gitarrer och palmer. Michael har skrivit på Sökmotorkonsult.se sedan 2012


Adwords Exakt Matchtyp

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med […]

PLA Shoppingkampanjer

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för […]

länka adwords till google analytics

Länka AdWords med Google Analytics

Att länka Google Analytics med Google Adwords borde idag vara en självklarhet om man arbetar med sökordsannonsering. Anledningen är att det finns så mycket data i Analytics som är av stor vikt för att utvärdera lönsamheten av investeringen på sponsrade […]

Not Provided Adwords

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och […]

Remarketing Google Adwords

Remarketing kan öka din försäljning i Adwords

Det kanske har hänt dig att du tittat på en produkt på nätet och att du senare sett samma produkt som du tittat på i en annons på en helt annan webbsida? Om du vill annonsera specifikt för de som besökt […]

Bounce rate Adwords

Bounce rate i Adwords – ett viktigt mått

Inom webbanalys är bounce rate/avvisningsfrekvens ett viktigt mått på hur intressant din sajt är för besökare. Eftersom du i Adwords betalat för att få dit besökaren kostar varje förlorad besökare dig pengar, då kan bounce rate hjälpa dig upptäcka om […]

Bing Ads

Bing Ads ökar dina intäkter

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads.  Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket […]

Adwords språk

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 % Det […]

Annonsoptimeraren PPC-verktyg

Annonsoptimeraren – vårt nya PPC-verktyg

När man arbetar med sökordsannonsering och sökmotoroptimering finns det flera verktyg som kan vara till stor hjälp för att göra den digitala strategin mer lönsam. Vi på Pineberry är idag stolta över att presentera vårt nya verktyg för sökordsannonsering Annonsoptimeraren […]

Google Merchant Center

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google […]