Michael Berman

Michael Berman jobbade med SEM på Pineberry. Han har internationell erfarenhet inom SEM och SEO och har en M.Sc. i Media Management från KTH och Handelshögskolan i Stockholm. Utöver att jobba med sökmotormarknadsföring gillar Michael även gitarrer och palmer.

Exakt match på väg att försvinna i Adwords

Av Michael Berman

Google publicerade en bloggpost i mitten på augusti som förklarade att det från och med september inte går att använda sig av ”riktig” exakt matchtyp i Google Adwords. Det här innebär att det blir av större vikt att utesluta trafik med negativa sökord när dina annonser visas på sökfrågor som inte leder till konvertering. Tidigare har […]

20 augusti 2014

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

Av Michael Berman

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för att bevara sin lönsamhet. Product Listing Ads, eller produktannonser är fortfarande produktannonser även efter förändringen […]

17 juni 2014

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

Länka AdWords med Google Analytics

Av Michael Berman

Att länka Google Analytics med Google Adwords borde idag vara en självklarhet om man arbetar med sökordsannonsering. Anledningen är att det finns så mycket data i Analytics som är av stor vikt för att utvärdera lönsamheten av investeringen på sponsrade länkar. Här berättar vi hur du gör för att länka ditt Adwords-konto med Google Analytics […]

14 maj 2014

Kommentarer (3) Google Ads - sponsrade länkar

Not Provided även för Adwords i Analytics?

Av Michael Berman

Not Provided är vad som visas i Analytics istället för de sökord eller söktermer som en användare sökt på. De senaste dagarna har det pratats i PPC-världen om att Not Provided även kommer nå Google Analytics för köpt sök och inte bara organiskt sök. Vad Not Provided innebär för organisk data är att man inte […]

10 april 2014

Kommentarer (2) Google Ads - sponsrade länkar

Remarketing kan öka din försäljning i Adwords

Av Michael Berman

Det kanske har hänt dig att du tittat på en produkt på nätet och att du senare sett samma produkt som du tittat på i en annons på en helt annan webbsida? Om du vill annonsera specifikt för de som besökt din sajt eller din webbshop kan du använda Remarketing som komplement till din sökordsannonsering. Med […]

19 mars 2014

Kommentarer (2) Google Ads - sponsrade länkar

Bounce rate i Adwords – ett viktigt mått

Av Michael Berman

Inom webbanalys är bounce rate/avvisningsfrekvens ett viktigt mått på hur intressant din sajt är för besökare. Eftersom du i Adwords betalat för att få dit besökaren kostar varje förlorad besökare dig pengar, då kan bounce rate hjälpa dig upptäcka om något inte står rätt till. Bounce rate innebär att en besökare hamnar på din sajt, […]

26 februari 2014

Kommentarer (3) Google Ads - sponsrade länkar

Bing Ads ökar dina intäkter

Av Michael Berman

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads.  Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket att tjäna på att annonsera med Bing Ads då marknadsandelen för Bing i USA är […]

3 februari 2014

Kommentarer (2) Google Ads - sponsrade länkar

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Av Michael Berman

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 % Det kan tyckas vara en självklarhet att ha rätt språkinställning i varje kampanj i ett Adwords-konto […]

15 januari 2014

Kommentarer (0) SEO

Annonsoptimeraren – vårt nya PPC-verktyg

Av Michael Berman

När man arbetar med sökordsannonsering och sökmotoroptimering finns det flera verktyg som kan vara till stor hjälp för att göra den digitala strategin mer lönsam. Vi på Pineberry är idag stolta över att presentera vårt nya verktyg för sökordsannonsering Annonsoptimeraren vars syfte är att hjälpa dig skriva bättre och mer lönsamma annonser. Vi skrev tidigare […]

19 december 2013

Kommentarer (5) Google Ads - sponsrade länkar

Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Av Michael Berman

I och med lanseringen av annonsformatet Product Listing Ads i Sverige är det många annonsörer som vill synas i sökresultaten med produktannonser. För att åstadkomma detta är det viktigt att känna till Googles verktyg som man skickar sin produktinformation/produktfeed till, Google Merchant Center. E-handlare har vanligtvis flera produktfeeds/produktflöden i olika format för att skicka sin produktinformation […]

9 december 2013

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar