Michael Berman

Michael Berman

Michael Berman är Sökmotorkonsult och Head of Paid Search på Pineberry. Michael har internationell erfarenhet inom SEM och SEO och har en M.Sc. i Media Management från KTH och Handelshögskolan i Stockholm.

Utöver att jobba med sökmotormarknadsföring gillar Michael även gitarrer och palmer. Michael har skrivit på Sökmotorkonsult.se sedan 2012


Google Shopping Sverige

Google Shopping finns nu i Sverige

Annonsformatet Google Shopping som består av Google Adwords Product Listing Ads/produktannonser på kommersiella sökningar finns nu i Sverige. Det här innebär att det sponsrade sökresultatet kommer se något annorlunda på vissa sökningar med bilder på produkter och prisuppgifter från olika […]

Nybörjarmisstag i AdWords

Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords

För att nå en god lönsamhet inom sökordsannonsering krävs det utöver en bra produkt eller tjänst en stark sökordsportfölj, välskrivna annonser och relevanta landningssidor. Det underlättar även om man kan undvika dyra misstag genom att försäkra sig om att nedanstående […]

Offlineomvandlingar Adwords

Spåra omvandlingar som sker offline i Adwords

När man arbetar med sökordsannonsering för exempelvis e-handel är en av fördelarna att man enkelt och snabbt kan se affärsnyttan och mäta avkastningen på investeringen när transaktioner sker online. Sanningen är att väldigt många omvandlingar från sökordsannonsering sker offline och […]

Amex Double Serving Adwords

Bryter American Express mot Adwords policy?

Double Serving, eller dubbelvisning som det kallas på svenska, innebär att samma annonsör med olika Adwords-konton visar flera annonser på samma gång vid en sökfråga på Google. Det här är ett problem eftersom en annonsör då kan ta upp flera […]

Utökade Sitelinks Adwords

Uppgraderade Sitelinks i Adwords

Att använda Sitelinks (även kallat Webbplatslänkar) i sina Adwordskampanjer för att leda besökaren till relevanta delar av sajten har många fördelar. Sitelinks kan även användas till att kommunicera relevanta budskap om exempelvis erbjudanden och höja CTR/klickfrekvens genom att ta upp […]

Förbättrade kampanjer Adwords

Förbättrade kampanjer i Adwords – har du uppgraderat?

Om du arbetar med sökordsannonsering på något sätt har det troligen inte undgått dig att det sker stora förändringar under huven i Google Adwords. I februari presenterade Google Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) och det anses vara en av de större […]

Adwords delad budget

Delad budget i Adwords är dubbel glädje

En delad budget gör inget för att öka relevansen men det är en funktion som kan öka lönsamheten genom att fördela budgeten där det finns trafik och lönsamhet att hämta. Ett vanligt scenario när man arbetar med sökordsannonsering är att […]

Skadar duplicerade sökord din Sökordsannonsering?

För många som arbetar aktivt med sökmotoroptimering är duplicerat innehåll ett välkänt problem som kan ha svåra konsekvenser för en sajt. Vad många inte känner till är att duplicerade sökord i ett Adwords-konto också kan innebära problem. Har man mycket […]

Adwords meme

Hur mycket pengar förlorar du på din annonsväxling?

Det sker ständigt små förändringar i hur man kan hantera och optimera sina sponsrade länkar. Något som kan ställa till det för många annonsörer är att inte vara medveten om dessa förändringar och hur det påverkar lönsamheten. Att i grunden […]