Michael Wahlgren

Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry.

Michael är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i hela sitt yrkesverksamma liv. De senaste 10 åren har Michael jobbat med sökmotormarknadsföring och han har skrivit om sök på Sökmotorkonsult.se sedan 2009.

Michael har skrivit två uppskattade böcker. SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och AdWordsboken Bygg en pengamaskin med Michael Berman.

Följ Michael Wahlgren

Mobiltrafik 2014

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry […]

https och SEO

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt […]

Google Authorship försvinner

Google tar bort Authorship

Idag meddelade Google att de tar bort Authorship. Dels från sökresultatet och dels att de slutar samla in informationen överhuvudtaget. I juni 2011 introducerade Google Authorship som ett sätt att visa vem som skrivet en artikel. Genom att uppmana sajtägare att implementera […]

Guldläge på nätet - ranking

Vägen till toppen krävde det otänkbara

Ibland krävs det att du gör något som normalt är otänkbart för att nå toppen. I detta inlägg berättar jag vad som krävdes för att få vår sajt Guldlägepånätet.se att ranka etta på sitt viktigaste sökord. När Magnus Bråth och […]

Skolan nylanserad

Nylansering av vår populära skola

Vår populära SEO-skola är nylanserad. Skolan tar upp de mest grundläggande sakerna inom sökmotoroptimering och riktar sig till dig som vill börja lära dig SEO. SEO-skolan var en av de första sakerna vi började med när vi startade med Sökmotorkonsult.se […]

Bröd som symbliserar brödtext

Sökord i brödtext, bra eller dåligt?

En av de vanligaste frågorna jag får är hur du ska skriva så att sökmotorer gillar din text och nästan alltid rör frågan om sökordet ska vara med i brödtexten och i så fall hur många gånger. Att skriva för […]

Ikea snitslad bana

Google Adwords är som Ikea

Google Adwords uppvisar många likheter med att besöka ett Ikea-varuhus. Både koncepten är framtagna för att du som kund ska spendera så mycket pengar som möjligt. Ikeas utstuderade snitslade bana genom sina varuhus är en av många viktiga faktorer till deras framgång. […]

Google Panda 4.0

Google Panda 4.0

Google har idag informerat att de lanserat en uppdaterad Panda (Panda 4.0). Enligt Google påverkar uppdatering ungefär 7,5 % av alla sökningar i USA. Tidigt i morse twittrade Googles Matt Cutts ut att Panda 4.0 börjar rullas ut idag. Google Panda […]

com-domän

Vilken domän väljer du?

Google premierar sedan länge lokala sökresultat. Detta visar sig på flera olika sätt. Ett av dessa är att vissa domäner har en fördel över andra. De flesta är överens om att det i Sverige är en SEO-fördel att ha en […]

Bra undersökningar ger länkar

Bra undersökningar ger länkar

Länkar är kritiskt för att synas högt upp på Google. Det är dock lättare sagt än gjort att få andra sajter att länka till din sajt. En metod som kan ge länkar är bra och intressanta undersökningar. Länkar är för […]