Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i stora delar av sitt yrkesverksamma liv. De senaste 20 åren har Michael jobbat med sök och han har skrivit på bloggen sedan 2009 och är programledare för Sökpodden. Michael har skrivit två uppskattade böcker; SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och Google Ads-boken Bygg en pengamaskin med Michael Berman. Läs mer om Michael

Äntligen SEO-snack igen!

Av Michael Wahlgren

Äntligen är det dags för SEO-snack igen. Torsdagen den 2:e december på Capital bar är du varmt välkommen på det 39:e SEO-snacket! En av sakerna jag saknat under pandemin är givetvis SEO-snack. Men nu behöver vi inte vänta längre. För den 2:e december är det dags för det 39:e SEO-snacket i ordningen. För att fira […]

3 november 2021

Kommentarer (0) SEO-snack

#76 POAS

Av Michael Wahlgren

Hajpade POAS inleder avsnitt 76 av Sökpodden. Vi fortsätter att prata om samarbetet mellan marknads- och inköpsavdelningar och avslutar med brandannonsering på Google Ads. Du lyssnar väl?

29 oktober 2021

Kommentarer (0) Sökpodden

iOS 14-frossa på börsen

Av Michael Wahlgren

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

26 oktober 2021

Kommentarer (1) Facebook-annonsering

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Av Michael Wahlgren

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

15 oktober 2021

Kommentarer (0) SEO

Title link

Av Michael Wahlgren

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera och påverka vad Google väljer att visa i sökresultatet. I slutet av förra veckan publicerade […]

11 oktober 2021

Kommentarer (0) SEO

#75 Google vill bestämma

Av Michael Wahlgren

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

23 september 2021

Kommentarer (0) Sökpodden

Amazon Prime lanseras i Sverige

Av Michael Wahlgren

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

21 september 2021

Kommentarer (0) Amazon

#74 Discover

Av Michael Wahlgren

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

26 augusti 2021

Kommentarer (0) Sökpodden

Google skriver om titlar

Av Michael Wahlgren

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

20 augusti 2021

Kommentarer (0) SEO

#73 Användarsignaler

Av Michael Wahlgren

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt av Sökpodden. Som vanligt är det tre ämnen som står på schemat: Användarsignaler som rankingfaktor […]

17 juni 2021

Kommentarer (0) Sökpodden