Michael Wahlgren

Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry.

Michael är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i hela sitt yrkesverksamma liv. De senaste 10 åren har Michael jobbat med sökmotormarknadsföring och han har skrivit om sök på Sökmotorkonsult.se sedan 2009.

Michael har skrivit två uppskattade böcker. SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och AdWordsboken Bygg en pengamaskin med Michael Berman.

Följ Michael Wahlgren

Vi firar 100 000

Vi firar 100 000

  I februari förra året lanserade vi vårt kostnadsfria SEO-verktyg. Detta verktyg bedömer olika On Page-faktor på en webbsida i förhållande till ett valt sökord. I helgen gjordes den 100 000:e analysen i verktyget. För cirka 1,5 år sedan bestämde […]

What would Google do

Vad skulle Google göra?

What would Google do? är titeln på en hyllad bok skriven av journalisten Jeff Jarvis. Boken handlar om hur Google och andra Internetföretag har och håller på att ändra hur vi göra affärer. För en tid skrev jag om den […]

WordCamp Stockholm 2010

Vinn biljett till WordCamp

Pineberry, som står bakom Sökmotorkonsult.se, sponsrar Sveriges första WordCamp som äger rum nu till helgen (23-24 oktober) på Tekniska Museet i Stockholm. Ta chansen och vinn en biljett till evenemanget. Den 23-24 oktober är det dags för Sveriges första WordCamp. […]

Google Price Index

Google Price Index är ett smart länkbete

Google har i dagarna annonserat att de kommer börja mäta inflation med sitt nya Google Price Index. Med tanke på hur mycket data Google har tillgång till kan detta bli ett intressant komplement till andra inflationsmått. Google är än så […]

Google-koden

Idag är det dags för ett gammalt hederligt boktips. Självklart har det med sökmotorer att göra. Jag har precis läst boken Google-koden av Andreas Ekström. Enligt uppgift är det den enda boken på svenska om företaget Google. Boken är klart […]

Analysera inte sönder din sökmotoroptimering

En stor fördel med all former av internetmarknadsföring är att den är tydligt och enkelt mätbar. Detta gäller inte minst när man investerar i sökmotoroptimering eller sponsrade länkar på Google. Nästan alla använder sig av det förträffliga mätverktyget Google Analytics […]

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools är ett gratisverktyg från Google som hjälper sajtägare med sajtens synlighet på Google. Verktyget har funnits länge men det är först på senare tid som Webmaster Tools fyllts på med många väldigt bra funktioner och hjälpmedel. Idag […]

Språk kan ställa till det

Duplicerade språk ställer till det

Från ett sökmotorperspektiv finns stora fördelar att översätta en sajt till fler språk. Det nya språket ärver en del av sajtens länkstyrka och förtroende. Dock är det inte alltid helt problemfritt att lägga till nya språk. Ofta blir det problem […]

Språkstruktur på webbsajt

Val av språkstruktur på sajten

Att investera i språk på en webbsajt är en väldigt bra investering som fler och fler sajter genomför. I dessa fall är val av språkstruktur på webbsajten avgörande för att framgångsrikt synas i sökmotorerna på de olika språk som läggs […]

Stänga ut Google

Stäng ut Google från testmiljön

Ett väldigt vanligt problem som vi stöter på ofta i vårt arbete är att sajters testmiljöer blir indexerade av sökmotorer. Det stora problemet med detta är duplicerat innehåll (duplicate content). Helt plötsligt finns det två (ofta helt identiska) kopior av […]