Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i stora delar av sitt yrkesverksamma liv. De senaste 20 åren har Michael jobbat med sök och han har skrivit på bloggen sedan 2009 och är programledare för Sökpodden. Michael har skrivit två uppskattade böcker; SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och Google Ads-boken Bygg en pengamaskin med Michael Berman. Läs mer om Michael

SMX Advanced i Berlin

Av Michael Wahlgren

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

2 oktober 2019

Kommentarer (2) Internetmarknadsföring

#53 rel=”hint”

Av Michael Wahlgren

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! I detta septemberavsnitt pratar vi om Googles nyhet gällande Nofollow, vi gräver ned oss i manuella straff och så avslutar vi med Facebooks komplexa annonsauktion.

19 september 2019

Kommentarer (2) Sökpodden

Ju högre CPA, desto lönsammare

Av Michael Wahlgren

Tar du hänsyn till ditt företags fasta kostnader när du bestämmer din mål-CPA? Om du vill optimera din annonser på Google och Facebook mot vad som är mest lönsamt på sista raden behöver du göra det.

18 september 2019

Kommentarer (0) Webbanalys

Nofollow blir en hint

Av Michael Wahlgren

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

11 september 2019

Kommentarer (5) SEO

Nej, vi hatar inte er

Av Michael Wahlgren

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

3 september 2019

Kommentarer (7) SEO

#52 SKAGs

Av Michael Wahlgren

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

22 augusti 2019

Kommentarer (4) Sökpodden

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Av Michael Wahlgren

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok "Digital Marketing in an AI World - Futureproofing Your PPC Agency" och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

5 juli 2019

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

#51 Optiscore

Av Michael Wahlgren

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

20 juni 2019

Kommentarer (0) Sökpodden

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Av Michael Wahlgren

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

27 maj 2019

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

#50 Städmani

Av Michael Wahlgren

I avsnitt 50 av Sökpodden har vi ett stort fokus på städning, både med hjälpa av negativa sökord och med hjälp av canonicals. Dessutom tar vi upp något som verkligen är på tapeten just nu, nämligen strukturerad data. Du lyssnar väl?

23 maj 2019

Kommentarer (0) Sökpodden