Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i stora delar av sitt yrkesverksamma liv. De senaste 20 åren har Michael jobbat med sök och han har skrivit på bloggen sedan 2009 och är programledare för Sökpodden. Michael har skrivit två uppskattade böcker; SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och Google Ads-boken Bygg en pengamaskin med Michael Berman. Läs mer om Michael

Pineberry lanserar stipendium

Av Michael Wahlgren

Det är ingen hemlighet att vi på Pineberry brinner för att öka kunskapen inom vår bransch. Nu tar vi detta ett steg till och lanserar ett uppsatsstipendium inom digital marknadsföring. Varje år, med start 2019, kommer vi belöna den bästa uppsatsen inom ämnesområdet med 10 000 kr. – Det känns kul att på detta sätt kunna […]

24 oktober 2018

Kommentarer (0) Nyheter

Rabatt på Google Shopping-klick med CSS

Av Michael Wahlgren

Sedan en tid tillbaka går det att få rabatt på sina Google Shopping-klick. I denna artikel går vi igenom bakgrunden till att Google gjort så här samt hur det egentligen fungerar.

18 oktober 2018

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

#42 Länkskatt

Av Michael Wahlgren

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

27 september 2018

Kommentarer (2) Sökpodden

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Av Michael Wahlgren

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

25 september 2018

Kommentarer (0) Internetmarknadsföring

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Av Michael Wahlgren

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

21 september 2018

Kommentarer (0) SEO

Vikten av mätbara mål för Google Ads

Av Michael Wahlgren

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

14 september 2018

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

#41 Medic Update

Av Michael Wahlgren

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

23 augusti 2018

Kommentarer (5) Sökpodden

Detta har du missat i sommar

Av Michael Wahlgren

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

15 augusti 2018

Kommentarer (1) Internetmarknadsföring

AdWords blir Google Ads

Av Michael Wahlgren

AdWords blir Google Ads. Efter nästan 18 år har Google bestämt sig för att byta namn på sin populära annonsplattform. Vad tycker du om AdWords nya namn?

28 juni 2018

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Av Michael Wahlgren

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

20 juni 2018

Kommentarer (0) SEO