Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i stora delar av sitt yrkesverksamma liv. De senaste 20 åren har Michael jobbat med sök och han har skrivit på bloggen sedan 2009 och är programledare för Sökpodden. Michael har skrivit två uppskattade böcker; SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och Google Ads-boken Bygg en pengamaskin med Michael Berman. Läs mer om Michael

Mätbarhet på Google när ingen klickar

Av Michael Wahlgren

Andelen personer som inte klickar sig vidare från sökresultatet har ökat mycket de senaste åren. Kommer detta innebära en framtid där resultaten av att synas på Google inte går att mäta lika bra som i dag? Med traditionell marknadsföringen får du ofta gå på magkänsla när du ska avgöra vad det ger för resultat. I […]

27 april 2018

Kommentarer (0) SEO

#38 Zuckerbergs hotell

Av Michael Wahlgren

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

19 april 2018

Kommentarer (2) Sökpodden

#37 Googles ansvar

Av Michael Wahlgren

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

22 mars 2018

Kommentarer (6) Sökpodden

#36 Länkprofiler

Av Michael Wahlgren

I #36 av Sökpodden pratar vi om den hätska debatten kring subdomäner vs mappar, innan vi går vidare till länkprofiler för att sedan avsluta avsnittet med att jämför Facebook Insights och Google Analytics.  Då var det dags för februaris avsnitt av Sökpodden. Som alltid bjuder vi på tre ämnen: Subdomäner vs mappar Den eviga frågan om […]

15 februari 2018

Kommentarer (3) Sökpodden

Vi firar 1 000 artiklar!

Av Michael Wahlgren

1 000 artiklar är inget man skriver i en handvändning. Men efter dryga 10 års skrivande har vi nått denna milstolpe här på Sökmotorkonsult.se. Fantastiskt kul tycker vi och därför delar vi även med oss av några av våra roligare artiklar genom åren.

8 februari 2018

Kommentarer (2) SEO

#35 Elefanten i rummet

Av Michael Wahlgren

Så var det äntligen dags årets första avsnitt av Sökpodden. Denna gång går vi igenom SEO-rankingfaktorer för 2018, hur AMP kan vara bra för din AdWords-annonsering och slutligen hur du kan använda Facebooks funktion för A/B-tester. Lyssna gärna på #35 av Sökpodden! Nytt år, nya avsnitt. I #35 av Sökpodden bjuder vi som vanligt på tre ämnen:

25 januari 2018

Kommentarer (0) Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

Av Michael Wahlgren

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

21 december 2017

Kommentarer (0) Sökpodden

#33 Special: Pineberry 10 år

Av Michael Wahlgren

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 kom förra veckan och nu är det dags för ett specialavsnitt av Sökpodden. Våra tidigare […]

29 november 2017

Kommentarer (3) Sökpodden

#32 Negativ SEO

Av Michael Wahlgren

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

23 november 2017

Kommentarer (0) Sökpodden

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Av Michael Wahlgren

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 har väl knappt lyckats gå någon förbi (stämningen känns lite som inför Y2K). Jag har […]

15 november 2017

Kommentarer (9) Facebook-annonsering