Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i stora delar av sitt yrkesverksamma liv. De senaste 20 åren har Michael jobbat med sök och han har skrivit på bloggen sedan 2009 och är programledare för Sökpodden. Michael har skrivit två uppskattade böcker; SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och Google Ads-boken Bygg en pengamaskin med Michael Berman. Läs mer om Michael

Effekten av Mobilegeddon avtar

Av Michael Wahlgren

Vi har gjort en ny undersökning av effekten av Mobilegeddon. Där kan vi se att effekten har minskat från hälften till en tredjedel.

12 maj 2015

Kommentarer (4) SEO

Hälften av sajterna tappar i mobilegeddon

Av Michael Wahlgren

Nu vet vi resultatet av Googles mobiluppdatering som går under namnet mobilegeddon. Vår färska undersökning visar att hälften av sajterna som inte är mobilvänliga tappar i det mobila sökresultatet. I genomsnitt tappar de 3,9 positioner.

29 april 2015

Kommentarer (1) SEO

#2 Vart tog den söta lilla pandan vägen?

Av Michael Wahlgren

I avsnitt två av Sökpodden pratar vi om Bing är en sökmotor att bry sig om, vi frågar oss vart pandan tagit vägen och så listar vi några av de främsta myterna inom seo och sem.

15 april 2015

Kommentarer (8) Sökpodden

#1 Sökpodden är här!

Av Michael Wahlgren

Det är med stor glädje som vi idag lanserar Sökpodden. I detta premiäravsnitt kan du lyssna på mig, Viktor Calmhede och Michael Berman prata om Googles kommande mobiluppdatering, om Apple kan utmana Google och till slut även lite om den kraftiga nedgången för linjär-tv.

18 mars 2015

Kommentarer (13) Sökpodden

Pineberry summerar 2014

Av Michael Wahlgren

År 2014 var på många sätt ett händelserikt år för sökmotorföringsbranschen och vi kan summera det som ytterligare ett framgångsrikt år för Pineberry. Vi är väldigt stolta över att kunna göra bokslut med ett gott resultat där vår omsättning ökade för sjunde året i rad och även antalet kunder. Pineberry i siffror 2014 2013 2012 2011 2010 […]

13 januari 2015

Kommentarer (0) Nyheter

Eniro 40 gånger dyrare än Bing Ads

Av Michael Wahlgren

För drygt ett år sedan skrev vi om att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. När vi nu istället jämför Eniro med Bing Ads ser vi att Eniro är hela 40 gånger dyrare. Förra årets mest lästa bloggpost på på Sökmotorkonsult var att Eniro är 20 gånger dyrare än Google AdWords. Det var även […]

12 januari 2015

Kommentarer (9) Google Ads - sponsrade länkar

Annonserar du på Google Shopping?

Av Michael Wahlgren

Igår hölls det sjätte Emeet-eventet i ordningen och för tredje året i rad gästade vi på Pineberry Emeet som partner. Vi startade dagen med att berätta om lönsamma möjligheter för e-handlare och under vår session ställde vi en fråga kring Google Shopping som vi här vill ställa igen. Först och främst vill vi tacka alla […]

31 oktober 2014

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

Google Adwords skärper sina regler för byråer

Av Michael Wahlgren

Google kommer i november skärpa sina regler för byråer som erbjuder hjälp med Adwords. Detta tycker vi på Pineberry är väldigt bra.  Att annonsera på Google Adwords är för många annonsörer väldigt lönsamt. Samtidigt är Adwords relativt komplext och många annonsörer väljer att ta hjälp av en kvalificerad AdWords-byrå för att få ut det mesta av […]

16 oktober 2014

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Av Michael Wahlgren

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken.  Precis som de senaste åren har vi på Pineberry gjort en undersökning över hur mobiltrafiken utvecklar sig. Att trafiken från mobila enheter som mobiltelefoner […]

8 oktober 2014

Kommentarer (5) Internetmarknadsföring

Byt inte till HTTPS av SEO-skäl

Av Michael Wahlgren

Tidigare i månaden publicerade Google en nyhet om att de kommer börja använda HTTPS (krypterade webbsidor) som en ny rankingsignal. Det har allt sedan dess diskuterats friskt i SEO-världen om det är värt att byta till HTTPS. Så länge ditt enda skäl är SEO är vår rekommendation att inte byta. Google skickade i början av […]

31 augusti 2014

Kommentarer (2) SEO