Michael Wahlgren

Michael Wahlgren är grundare av Pineberry. Han är utbildad civilekonom och har jobbat med Internet i stora delar av sitt yrkesverksamma liv. De senaste 20 åren har Michael jobbat med sök och han har skrivit på bloggen sedan 2009 och är programledare för Sökpodden. Michael har skrivit två uppskattade böcker; SEO-boken Guldläge på nätet tillsammans med Magnus Bråth och Google Ads-boken Bygg en pengamaskin med Michael Berman. Läs mer om Michael

POAS – Profit on Ad Spend

Av Michael Wahlgren

Funderar du på börja optimera din annonsering utefter POAS? Det krävs en hel för att lyckas med ett POAS-tänk men samtidigt finns det mycket att vinna.

15 februari 2022

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

Annonsera på Pinterest

Av Michael Wahlgren

Pinterest är en av flera sociala kanaler som utmanar Facebook om annonsörers marknadsbudget och det finns flera goda skäl att överväga att annonsera på Pinterest.

9 februari 2022

Kommentarer (0) Sociala medier

Amazon Ads större än YouTube

Av Michael Wahlgren

För första gången avslöjar Amazon hur stor deras annonsverksamhet är. Svaret är den är större än vad Google drar in på YouTube.

4 februari 2022

Kommentarer (1) Amazon

Rally för Google och frossa för Facebook

Av Michael Wahlgren

Veckans kvartalsrapporter från Google och Facebook har bjudit på flera spännande insikter för oss marknadsförare.

3 februari 2022

Kommentarer (0) Facebook-annonsering

Hemsida, webbsajt och URL

Av Michael Wahlgren

Googlar du ordet "hemsida" får du över 1,7 miljarder träffar. Det är utan tvekan ett begrepp som används flitigt. Samtidigt kan det vara ett förvirrande ord. Vi reder ut begreppen!

3 februari 2022

Kommentarer (5) Internetmarknadsföring

Använd portföljbudstrategier på Google Ads

Av Michael Wahlgren

Har du kampanjer med få konverteringar på Google Ads? Då kan det vara värt att fundera över att börja använda portföljbudstrategier och dra fördel av att aggregera data mellan kampanjer.

1 februari 2022

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

#79 Rätt budget

Av Michael Wahlgren

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

27 januari 2022

Kommentarer (0) Sökpodden

Google dumpar FloC

Av Michael Wahlgren

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

26 januari 2022

Kommentarer (0) Webbanalys

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Av Michael Wahlgren

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

26 januari 2022

Kommentarer (0) Internetmarknadsföring

Kan DuckDuckGo hota?

Av Michael Wahlgren

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

20 januari 2022

Kommentarer (1) Internetmarknadsföring