Pontus Karlsson
Pontus är Sökmotorkonsult på Pineberry.
Pontus är utbildad inom grafisk design och webbutveckling vid högskolan i Jönköping. Sedan januari 2013 har Pontus vigt sitt arbetsliv åt sökmotormarknadsföring på Pineberry. Pontus arbetar med både SEO & SEM men har fokus på SEO.
Extra förtjust är Pontus i affiliatemarknadsföring, sökord med hög konkurrens och Linköpings stolthet LHC. Pontus har skrivit på Sökmotorkonsult.se sedan 2013. Läs mer på pontuskarlsson.se
Artiklar av: Pontus Karlsson

Google bekräftar två indexeringsproblem
Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform
Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads
Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning
Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gambling-annonsering på Google i Sverige
Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

10 vanliga SEO-misstag
I vårt dagliga arbete ser vi många SEO-misstag som görs om och om igen. Vi har sammanställt en lista med 10 av de vanligaste SEO-misstagen som vi upplever görs om och om igen.

Utrullningen av Speed Update
Utrullningen av Google Speed Update görs idag 9 juli som ämnar att göra laddningstider till en viktigare faktor i algoritmen.

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO
Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten
Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Google Mobile First Index
Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.