Pontus Karlsson

Pontus Karlsson

Pontus är Sökmotorkonsult på Pineberry.

Pontus är utbildad inom grafisk design och webbutveckling vid högskolan i Jönköping. Sedan januari 2013 har Pontus vigt sitt arbetsliv åt sökmotormarknadsföring på Pineberry. Pontus arbetar med både SEO & SEM men har fokus på SEO.

Extra förtjust är Pontus i affiliatemarknadsföring, sökord med hög konkurrens och Linköpings stolthet LHC. Pontus har skrivit på Sökmotorkonsult.se sedan 2013. Läs mer på pontuskarlsson.se


panda

Pandan en del av algoritmen?

Det har länge diskuterats om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan fullt ut integrerats i algoritmen […]

julpynt

Julhandelns bästsäljare

Julhandeln har en stor påverkan på vårt sökbeteende och även köpbeteende. Vet du vilken produktvertikal som är mest respektive minst populär under julhandeln?

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på sin startsida. Är du en av dessa e-handlare? Läs mer om varför du bör ta tillvara på startsidan bättre.

affiliate-2015

28% av alla sökresultat är affiliates 2015

Enligt vår undersökning består 28% av sökresultaten av affiliates. Affiliaten har många gånger blivit utropad död men vi kan återigen bekräfta att de lever i högsta grad.

scrapat innehåll

Länkar från scrapat innehåll

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige […]

seo 2015

Största SEO-händelsen 2015?

Med en dryg månad kvar av 2014 är det hög tid att börja titta fram mot nästa år. Vi gör detta genom att fråga dig vilken SEO-händelse du tror kommer ha störst inverkan under 2015. Året börjar snart närma sig […]

varning

One page-webbplatser ur ett SEO-perspektiv

Många företag väljer idag att bygga webbplatser som består av endast en sida, så kallade one page-webbplatser. Det är problematiskt att arbeta med dessa ur ett SEO-perspektiv. Jag skulle vilja komma med en uppmaning till alla aktörer som bygger webbplatser att […]

förbättrad-ehandel

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg. Google arbetar ständigt […]

landningssidor

5 misstag på en landningssida

Har ert företag gjort några av de vanligaste SEO-misstagen som brukar göras när man bygger landningssidor? Vi ger er 5 vanliga misstag som företag gör när de bygger landningssidor idag. Landningssidor* har länge varit en viktig del av arbetet med sökmotoroptimering. […]

statistik

Er webbplats i realtid

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare […]