Pontus Karlsson

Pontus jobbade som Sökmotorkonsult på Pineberry. Han är utbildad inom grafisk design och webbutveckling vid högskolan i Jönköping. Sedan januari 2013 har Pontus vigt sitt arbetsliv åt sökmotormarknadsföring på Pineberry. Pontus arbetar med både SEO & SEM men har fokus på SEO. Extra förtjust är Pontus i affiliatemarknadsföring, sökord med hög konkurrens och Linköpings stolthet LHC.

Länkar från scrapat innehåll

Av Pontus Karlsson

Google har under en längre period nedvärderat webbplatser som ”scrapar” (samlar ner) innehåll och återpublicerar det på sin egen webbplats. Då jag den senaste tiden sett allt fler exempel på webbplatser med ”scrapat” innehåll som länkar till webbplatser i Sverige vill jag delge er mina rekommendationer om hur ni bör bemöta detta. De flesta medelstora […]

24 februari 2015

Kommentarer (1) SEO

Största SEO-händelsen 2015?

Av Pontus Karlsson

Med en dryg månad kvar av 2014 är det hög tid att börja titta fram mot nästa år. Vi gör detta genom att fråga dig vilken SEO-händelse du tror kommer ha störst inverkan under 2015. Året börjar snart närma sig sitt slut och det är dags för årets sista SEO-snack imorgon torsdag. Vi hoppas att […]

26 november 2014

Kommentarer (3) SEO

One page-webbplatser ur ett SEO-perspektiv

Av Pontus Karlsson

Många företag väljer idag att bygga webbplatser som består av endast en sida, så kallade one page-webbplatser. Det är problematiskt att arbeta med dessa ur ett SEO-perspektiv. Jag skulle vilja komma med en uppmaning till alla aktörer som bygger webbplatser att sluta bygga så kallade one page eller singel page-webbplatser. Med One page-webbplatser menas webbplatser som […]

3 november 2014

Kommentarer (1) SEO

Förbättrad e-handel (enhanced ecommerce) i Google analytics

Av Pontus Karlsson

Google analytics har tagit ett steg till i utvecklingen av sin e-handelsspårning och tagit fram förbättrad e-handel (enhanced ecommerce). Denna utveckling gör det möjligt att få bättre insikter i kundernas köpprocess och produkternas konverteringsgrad i olika steg. Google arbetar ständigt på att utveckla sitt analysverktyg Google Analytics. En av de största förbättringarna som skett den […]

24 september 2014

Kommentarer (0) Internetmarknadsföring

5 misstag på en landningssida

Av Pontus Karlsson

Har ert företag gjort några av de vanligaste SEO-misstagen som brukar göras när man bygger landningssidor? Vi ger er 5 vanliga misstag som företag gör när de bygger landningssidor idag. Landningssidor* har länge varit en viktig del av arbetet med sökmotoroptimering. Trots det är det fortsatt idag många nya och befintliga webbplatser som saknar landningssidor för företagets viktigaste […]

19 maj 2014

Kommentarer (0) SEO

Er webbplats i realtid

Av Pontus Karlsson

Få era medarbetare att inspireras av hur mycket trafik er webbplats driver i realtid. Vi har tagit fram en realtidsdashboard för Google Analytics som gör detta möjligt.  I Google analytics finns det idag möjligheten att skapa översikter (dashboards) som vi tidigare skrivit om. Det går sedan ett bra tag tillbaka även att ta dashboards en nivå […]

16 april 2014

Kommentarer (0) SEO

Sök inkognito och få rätt resultat

Av Pontus Karlsson

Google arbetar idag för att göra varje sökresultat allt mer personligt. Fler och fler är inloggade med ett googlekonto (t.ex. gmail eller youtube) och det här möjliggör för Google att visa dig ett personligt resultat baserat på denna information. Det här skapar ett problem för dig som arbetar med sökmotoroptimering som vill se ett resultat […]

12 mars 2014

Kommentarer (0) SEO

Affiliaten lever 2014

Av Pontus Karlsson

Många gånger har affiliaten utropats död men ändå består 30% av de svåraste sökresultaten i Sverige av affiliates. Det har möjligen blivit tuffare att vara affiliate och det krävs kanske en högre kvalité men affiliaten lever. Jag vet inte hur många gånger jag har hört av personer som arbetar med Internet på olika sätt att […]

17 februari 2014

Kommentarer (17) SEO

Youtube-annonsering – 5 fördelar

Av Pontus Karlsson

Youtube har en enorm räckvidd och genom Googles annonsplattform Google Adwords har de möjliggjort för alla företag att enkelt nå ut med effektiv videoannonsering. Allt fler människor flyttar sitt tittande på rörlig media från de klassiska TV-sändningarna till nätbaserade videotjänster. Youtube är idag den enskilt största plattformen för video på nätet och över sex miljarder […]

20 januari 2014

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Sökordsannonsering 2013

Av Pontus Karlsson

2013 börjar närma sig sitt slut och året har bjudit på en hel del förändringar. Google har bland annat förändrat sin inställning till hur man ska hantera sina mobila enheter i kampanjer samt lanserat en ny sorts produktannonser för den svenska marknaden. Läs nedan om vilka stora förändringar som ägt rum under 2013. Förbättrade kampanjer […]

18 december 2013

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar