Viktor Calmhede
Viktor har tidigare jobbat som Head of SEO på Pineberry. Han har en akademisk bakgrund inom systemvetenskap och digital mediedesign.
Utöver hans brinande intresse för SEO tar hans två barn den mesta av tiden även om han försöker följa sitt kära Hammarby så gott det går i både med och motgång.

Två nyheter i Google webmaster tools
Under sommaren lanserad Google två nya funktioner i webmaster tools. I denna post kan du läsa mer om hur du kan använda dem. Testverktyg för robots.txt ”To crawl, or not to crawl, that is the robots.txt question.” Testverktyget för robots.txt […]

Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO
Idag finns det många avancerade verktyg som kan underlätta arbetet för dig med din sökmotoroptimering. Men ett verktyg som ofta glöms bort är Googles egen sökmotor. Genom några enkla sökfunktioner som site, inurl och intitle så kan du få ut […]

Efter regn kommer solsken
Säljer du solglasögon och är väldigt nöjd med ditt april-resultat i jämförelse med föregående år, trots att du inte gjort några större förändringar på sajten? Titta ut genom fönstret. Våren kom tidigt i år och varje webbplats har sin besökstrend […]

Anpassade rapporter i Google Analytics
Genom att skapa anpassade rapporter i Google Analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en anpassad rapport för att se hur dina landningssidor konverterar organisk trafik. Tidigare i år […]

3 vanliga seo-misstag hos en företagsblogg
Att ha en företagsblogg har många fördelar om det görs på rätt sätt. Genom att skapa bra innehåll kan du på samma gång marknadsföra företaget och få länkar för det. Men du kan även ställa till det för dig och […]

Tävling: När körs nästa Google Pingvin?
Eftersom pingvinfiltret brukar röra om i sökresultaten så är det spännande att spekulera i när det kommer hända och vilka som kommer att fastna. Vi tycker därför att det kunde vara kul att ha en tävling om när nästa Pingvin […]

SEO Dashboard i Google analytics
Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer […]

Sökordsdata i Google webmaster tools
Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i […]

Skapa relevanta landningssidor med filtreringsfunktioner
Idag går många e-handlare miste om värdefull trafik från Google på grund av bristfällig struktur. Antingen så har man för många landningssidor som gör att man kan straffas av Google eller så har man för få och täcker inte in […]

Fem vanliga misstag när man bygger om webbutiker
När tekniken går framåt och designtrender förändras så måste du förr eller senare göra om din webbutik. När du gör detta är det viktigt att du även tänker på sökmotoroptimeringen och inte litar blint på din webbyrå för då kan […]