SEO

SEO står för Search Engine Optimization och översätts oftast till sökmotoroptimering. Termen SEO används flitigt i branschen däremot. Pineberry, som driver Sökmotorkonsult.se, är idag ett av branschens främsta företag inom SEO och kan leverera SEO av mycket hög kvalitet inom de mest konkurrensutsatta branscher.

Att öka sin sökmotortrafik med 500% är inget ovanligt om man genomför en bra SEO och det är en helt mätbar marknadsföringskanal som fungerar utmärkt för nästan alla branscher och nischer. Om du vill ha hjälp med din SEO, tveka inte att kontakta oss på Pineberry.

grodan

Världens bästa SEO-verktyg?

Screaming Frog SEO Spider är ett verktyg som används för att läsa av en webbplats som sökmotorerna gör. Läs mer om hur det fungerar här!

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

panda

Pandan en del av algoritmen?

Det har länge diskuterats om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan fullt ut integrerats i algoritmen […]

svenska serpen

Det var ingen Pingvin

Vi och många andra ser stora rörelser i sökresultaten. I detta inlägg ger vi en sammanfattning över vad som har sagts och visar vad vi har sett i Sverige.

paginering

Paginerat produktsortiment utan duplicerat innehåll

I det här inlägget vägleder vi dig i hur du ska undvika kända fallgropar med paginering.

Manuell annonsoptimering

Manuell annonsoptimering – så lyckas du!

I det här inlägget kommer vi att gå igenom hur du kan lyckas med manuell annonsoptimering. Genom att sköta din annonsoptimering själv kan du skaffa dig en större kontroll över annonsoptimeringen. Vi listar tre vanliga målsättningar samt förslag på viktiga mätetal som du kan använda dig av!

julpynt

Julhandelns bästsäljare

Julhandeln har en stor påverkan på vårt sökbeteende och även köpbeteende. Vet du vilken produktvertikal som är mest respektive minst populär under julhandeln?

Evighet

Sluta aldrig att optimera dina målsidor

I denna guide visar vi hur du enkelt i sju steg kan fortsätta optimera dina målsidor trots att de redan rankar bra. Vi gör det genom att använda sökdata från Google Search Console.

Produktsidor

Vinn Long Tail-trafik med produktsidor

Läs hur du med hjälp av unikt innehåll, sökordsanalyser, Rich Snippets samt unika produktbilder kan du på produktsidor slå dina konkurrenter och vinna Long Tail-trafik som faktiskt konverterar!

Nya Guldläge på nätet har anlänt - Michael Wahlgren

Vem vill läsa en bok om SEO? – ny upplaga av Guldläge på nätet

Kan en bok om SEO verkligen sälja? var reaktionen när vi lanserade Guldläge på nätet. Nu är boken slutsåld – och idag landade en ny upplaga av boken på vår trappa. När Magnus Bråth och jag släppte SEO-boken Guldläge på […]

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på sin startsida. Är du en av dessa e-handlare? Läs mer om varför du bör ta tillvara på startsidan bättre.

sökmotorkonsult

Sökordsdomäner – Vad gäller?

Sökordsdomäner har fortfarande en fördel när det kommer till att ranka på ett specifikt sökord. Läs mer om hur du kan använda dessa på bästa sätt för att skapa värde för din verksamhet.

536478-stock-market-trend

Diagnostisera organisk trafikförlust i Google Analytics

Indikaterar din trafikdata att din sajt har tappat organisk trafik efter Googles mobiluppdatering? Är du orolig att en potentiell trafikförlust orsakar ett intäktstapp? Vi guidar dig steg för steg i hur du analyserar den organiska trafikdatan i Google Analytics.

Rubriker inför Mobilegeddon

Effekten av Mobilegeddon avtar

Vi har gjort en ny undersökning av effekten av Mobilegeddon. Där kan vi se att effekten har minskat från hälften till en tredjedel.

Skärmavbild 2015-05-07 kl. 09.54.07

Nytt verktyg för sökanalys i Google webmaster tools

Läs om det nya verktyget för sökanalys som Google har lanserat i webmaster tools med nya funktioner och mer exakt data.

Optimera för bildsöket

Praktiska tips på hur man bäst optimerar för bildsöket

En stor del av dagens sökmotoranvändare använder sig av bildsöket och för ett flertal branscher är just bilder en bidragande faktor till konvertering. Att optimera sina bilder rätt ökar därmed chansen att driva relevant trafik till sin sajt som leder till en ökad försäljning.

Undersökning mobilegeddon

Hälften av sajterna tappar i mobilegeddon

Nu vet vi resultatet av Googles mobiluppdatering som går under namnet mobilegeddon. Vår färska undersökning visar att hälften av sajterna som inte är mobilvänliga tappar i det mobila sökresultatet. I genomsnitt tappar de 3,9 positioner.

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Att annonsera med Google Shopping är populärt bland många av Sveriges e-handlare. En sak som lätt glöms bort när du annonserar med Google Shopping är att optimera ditt produktflöde. Med ett optimerat produktflöde skapar du bra förutsättningar för en lönsam […]

affiliate-2015

28% av alla sökresultat är affiliates 2015

Enligt vår undersökning består 28% av sökresultaten av affiliates. Affiliaten har många gånger blivit utropad död men vi kan återigen bekräfta att de lever i högsta grad.

lönsam trafik

Behåll lönsam trafik vid migrering

Står du inför en migrering av e-handelsplattform eller CMS-system? Det kan finnas flera anledningar bakom en migrering från en e-handelsplattform eller CMS system till ett annat system. I det här inlägget tar vi upp tre viktiga scenarion som du vill undvika när du byter plattform.

123451020»