Lär dig sökmotoroptimering med SEO-skolan

Skolan nylanserad

Det finns flera olika sätt att lära sig SEO och synas bättre på Google. Här erbjuder vi fyra olika varianter. Välj den väg till framgång på Google som passar dig bäst!

1. Kostnadsfri SEO-skola

2. SEO-boken Guldläge på nätet

3. Gå en SEO-utbildning

4. Ta hjälp med din SEO

Sökmotoroptimering, eller SEO från engelskans Search Engine Optimization, är ett samlingsord för de metoder som används för att få en webbsida att synas högt upp i sökmotorernas sökresultat och därigenom driva mer besökare till en sajt. I Sverige innebär sökmotoroptimering nästan uteslutande att arbeta med Google som marknad, men i andra delar av världen sker optimering bland annat mot Microsofts sökmotor Bing, ryska Yandex eller kinesiska Baidu.

SEO-skolan

I denna SEO-skola går vi igenom de mest grundläggande delarna inom sökmotoroptimering, som – om du gör på rätt vis – markant kommer öka dina förutsättningar att synas i Googles sökresultat.

Skolan riktar sig främst till dig som precis har börjat intressera dig för sökmotoroptimering och vill skaffa dig en grundläggande förståelse för SEO och de möjligheter det medför.

Vår SEO-skola är uppdelad i 5 huvuddelar:
  1. Så fungerar en sökmotor
    Vad är en sökmotor och hur hittar de alla sajter på internet?
  2. Sökordsanalys
    Det första steget inom sökmotoroptimering är att ta reda på vilka sökningar din sajt ska synas för. Detta gör du med en sökordsanalys.
  3. On page-optimering
    Under detta avsnitt listar vi de viktigaste innehållsmässiga delarna på en sajt, som titlar, rubriker och brödtext.
  4. On site-optimering
    I detta avsnitt tittar vi på de vanliga mer tekniska delarna som är generella över en hel sajt och inte bara gäller enskilda sidor.
  5. Länkar
    Under avsnittet om länkar kan du läsa mer om hur du kan arbeta för att förbättra din sökmotoroptimering genom länkar till din sajt.

SEO-boken Guldläge på nätet

Gillar du att läsa så rekommenderar varmt att du läser den kritikerrosade SEO-boken Guldläge på nätet, skriven av Pineberrys VD Michael Wahlgren tillsammans med Magnus Bråth. Boken har fått toppbetyget 4,6 av 5,0 av de som läst den och epitetet ”måste-bok” av recensenter. Guldläge på nätet är skriven för nybörjare inom SEO och tanken är att du ska kunna läsa den på en kväll. Boken kostar 200 kr inklusive frakt och du köper SEO-boken här.

Förutom Guldläge på nätet finns det flera bra källor för att fördjupa dig mer inom detta ständigt föränderliga område. Vi rekommenderar att du följer vår blogg där vi skriver om nyheter i branschen och fördjupande guider till enskilda delar inom SEO. Självklart ska du även läsa Googles egna riktlinjer kring sökmotoroptimering, följa deras blogg och prenumerera på deras YouTube-kanal. Sen finns naturligtvis enormt många andra källor, bloggar och böcker med nyttig information om SEO – för många för att listas här. Googla så kommer du hitta det du söker.

Gå en SEO-utbildning

Pineberry erbjuder SEO-utbildningar i samarbete med Webbdagarna under namnet Pineberry Academy. Ta chansen och lär dig SEO av de bästa. 9 av 10 tidigare deltagare rekommenderar utbildningen starkt. Utbildningen kräver inte förkunskaper och är är perfekt för dig som jobbar med exempelvis marknadsföring, försäljning, affärsutveckling och/eller IT. 

Pineberry Academy på Sökmotorkonsult

Ta hjälp med din SEO

Sen är det kanske så att du inte har tid att själv lära dig SEO eller att du stöter på ett problem som du inte kan lösa själv. Då får du gärna kontakta oss på Pineberry – vi hjälper gärna dig med din synlighet på Google. Kontakta oss i dag så skräddarsyr vi en lösning för just dig.

Pineberry logotype

Vad är Sökmotoroptimering (SEO)?

Sökmotoroptimering (på engelska SEO) innebär att jobba med att få en webbsajt att synas högt upp i sökresultaten på ett eller flera utvalda sökord. Syftet med att hamna högre upp i sökresultat är att det innebär fler användare som klickar på just din webbsajt. Detta ger mer relevant trafik till din webbsajt som i sin tur innebär större intäktsmöjligheter.

Mätbara mål

En av många fördelar med sökmotoroptimering jämfört med traditionell marknadsföring (som exempelvis tidningsannonser) är att det går att mäta vad satsningen ger. Du behöver inte förlita dig på magkänsla när du jobbar med SEO. Därför är det viktigt att du sätter ett eller flera mätbara mål med din synlighet på Google. För utan ett mätbart mål kan du inte utvärdera hur din SEO går eller för den delen optimera din synlighet på ett bra sätt. Vilket mål som passar dig beror på din typ av verksamhet. För en e-handlare är oftast försäljning ett bra mål medan det för tjänsteföretag ofta handlar om att sökmotoroptimering ska generera leads (potentiella kunder).

Sökordsanalys

När du valt ditt mål är nästa steg att fundera igenom vilka googlingar som du ska synas på. Detta kallas ofta att hitta sin sökord och är en ganska svår uppgift som tar sin tid. Att optimera för sökord som inte leder till ditt mål kostar bara tid och pengar. Så det är viktigt att hitta rätt sökord. Två viktiga saker att tänka på när du väljer sökord är relevans och sökvolym. Du vill bara jobba med sökord som väl matchar vad du har att erbjuda och samtidigt vill du att det ska vara sökord som det googlas på. Det finns ju ingen poäng med att synas på sökningar som aldrig görs. När du valt ut de sökord som är bäst för dina produkter eller tjänster består arbetet med sökmotoroptimering huvudsakligen av två saker.

On Page-arbete

Denna del innefattar all sökmotoroptimering som rör själva webbsajten och dess struktur och innehåll. Det kan vara allt från att webbsidor har korrekta och relevanta sidtitlar till att sökmotorerna hittar webbsajtens alla sidor på ett effektivt sätt.

Inlänkar

Inlänkar är andra webbsajter som länkar till din webbsajt. Dessa inlänkar är en väldigt viktig beståndsdel i hur sökmotorer rankar din webbsajt. Ju fler och ju starkare inlänkar en webbsajt har ju högre syns webbsajten i sökresultaten.