Ankartext

En länks ankartext är det som står på själva textlänken. Om du exempelvis länkar till en sajt om cyklar och ordet besökaren klickar på för att komma till sajten är cyklar, är länkens ankartext helt enkelt ”cyklar”.

AnkartextAtt ha länkar till din sajt med ankartexter som stämmer överens med de sökfraser du vill synas på är ofta kritiskt för att synas på specifika sökord, framförallt om det är ett sökord där konkurrensen är hög. Förenklat kan man nämligen säga att ankartexten anger vad sajten som länken går till är bra på. En länk med ankartexten ”cyklar” signalerar helt enkelt att sajten är bra på cyklar – och en sajt som är bra på cyklar vill Google självklart ska synas högt upp i deras sökresultat när någon söker efter cyklar.

Google är naturligtvis medvetna om den fördel som ankartexter kan föra med sig och har finjusterat sin algoritm för att sajtägare inte ska missbruka dessa fördelar. Har du för många länkar där ankartexterna matchar dina nyckelord kan det därför leda till att du tappar positioner i sökresultatet, eller i värsta fall helt filtreras bort.

I och med att det både finns fördelar och risker med att ha länkar där ankartexten matchar ens sökord kan det därför vara bra att ha en inblick i vilka länkar som pekar mot din sajt. Detta kan du bland annat få genom att använda dig av Googles gratisverktyg Google Search Console.

Genom att skaffa dig en uppfattning över hur andra sajter länkar till dig kan du utvärdera dina möjligheter att synas bättre. Detta genom att antingen skaffa dig länkar där ankartexterna bättre stämmer överens med vad du vill synas på, eller tvärtom; skaffa länkar där ankartexten inte innehåller dina viktiga sökord för att på så vis minska den eventuella risken att du tappar positioner till följd av för många länkar som innehåller dina sökord.

När man pratar om ankartexter brukar man kategorisera länkar på något av följande vis:

  • Varumärke/Domännamn
    Det absolut vanligaste sättet på vilket man länkar från en sajt till en annan är genom att använda sajtens URL eller varumärke. Till denna sajt har exempelvis runt 70 % av alla länkar ankartexten ”sökmotorkonsult”, ”sökmotorkonsult.se” eller variationer av dessa.
  • Exakt match
    Ankartexter med exakt match är ankartexter som helt enkelt matchar ditt sökord exakt. Vill du synas på sökfrasen ”cyklar” är ankartexten cyklar en exakt match. Dessa typer av länkar medför som sagt både möjligheter och risker, därför bör endast en liten del av ens länkar vara exakt match.
  • Frasmatch
    Frasmatch är när länken innehåller det sökord du vill synas på, men i kombination med andra ord eller i en mening. Är ditt sökord ”cyklar” är ankartexten billiga cyklar online en frasmatch. Detta är ett relativt vanligt sätt att länka på men precis som med ankartexter med exakt match kan det innebära en risk att ha för många.
  • Ej match
    Länkar som varken innehåller ett sökord eller ditt varumärkesnamn brukar kategoriseras som ej match. De vanligaste ej match-ankartexterna är ”klicka här” och ”läs mer”.