Så fungerar länkkraft

Den mycket demokratiska grundtanken bakom länkar och länkkraft i Googles algoritm är att en länk till en sida innebär en ”röst” på sidan. Ju fler och starkare röster en sida har desto högre förtjänar den att synas i sökresultatet.

Styrkan varje länk för med sig baseras bland annat på hur stark den sida som länkar ut är. Dessutom räknas det in hur många andra utlänkar som finns på sidan. Det är denna styrka som sökmotoroptimerare brukar kalla för ”länkkraft” eller ”link juice”.

Teoretisk och väldigt förenklat (de enda som vet exakt hur det fungerar är Google själva) fungerar länkkraft så här. Om du har en sida med 10 i länkkraft och länkar ut till tre andra sidor för du över 3,3 i länkkraft till dessa sidor. Länkar du till tio andra sidor för du endast över 1 i länkkraft till dessa sidor.

Länkkraft fördelas inte bara mellan olika sajter, utan även internt på din egen sajt. Det är därför viktigt att du ser över hur du länkar internt mellan dina sidor då du vill fördela så mycket länkkraft som möjligt på dina viktigaste undersidor. Har du en stor huvudmeny som länkar till många undersidor fördelas alltså länkkraften på väldigt många sidor. Det du vill göra är att hitta dina viktigaste undersidor och endast länka till dessa i huvudmenyn för att på så vis fördela länkkraften så ekonomiskt som möjligt.

PageRank

PageRank är Googles mått på antalet länkar och styrkan på de länkar som en sida har pekande mot sig. Tidigare var det absolut viktigaste måttet på hur värdefull en länk var, det PageRank-värde som den länkande sidan hade. Idag är det endast en av många punkter att ta hänsyn till när du värderar länkar till din sajt.

2016 togs det publika värdet bort, och man kunde inte längre se vilket PageRank-värde en sida hade. Flera verktyg som används inom sökmotoroptimering har egna värden. Genom dessa verktyg kan man få en viss uppfattning om länkande sidas trovärdighet och auktoritet. PageRank är fortfarande en av de viktigaste rankingfaktorerna och är en del av Googles algoritm.