Vad är en bra länk?

Tidigare innebar sökmotoroptimering mer eller mindre att den som hade flest länkar som pekade mot sin sajt var den som hamnade högst upp i sökresultatet. Det ledde naturligtvis till att många utnyttjade denna svaghet i sökmotorernas algoritm och därför har sökmotorerna – med Google i spetsen – förfinat och utvecklat sina metoder för hur de värderar länkar.

Idag är det inte längre nödvändigtvis mängden länkar som avgör hur högt upp du syns i sökresultatet utan snarare kvalitén på de länkar som pekar mot din sajt (även om det fortfarande under kortare perioder går att ta sig till bra positioner i sökresultatet med stora mängder länkar – en metod som används frekvent inom segment där det finns mycket pengar att tjäna, som inom gambling och lån).

Kvalitétsbegreppet är något svårt att sätta fingret på och Google ändrar hela tiden förutsättningarna för hur en länk ska utformas för att ge så bra resultat som möjligt.

Här följer ett antal punkter som generellt kännetecknar en bra länk:

  • Den ligger på en relevant sajt
    Säljer du cyklar är det bra om du får en länk från en annan sajt som handlar om cyklar. Kanske är det på en tillverkares sajt eller på en blogg som drivs av cykelentusiaster.

 

  • Den ligger i en relevant kontext
    En bra länk ligger i en kontext som är relevant för din verksamhet. Säljer du cyklar är det med andra ord bra om länken ligger på en sida som handlar om cyklar. Får du en länk från en blogg om cyklar är det bra om länken ligger i en text om cyklar, inte på en annan undersida vars innehåll handlar om bilar.

 

  • Ankartexten matchar det ord du vill synas på
    Just denna punkt är lite känslig. För att synas på exempelvis ”cyklar” är det bra om du har länkar vars ankartext är just ”cyklar”, men du får inte heller ha för många av denna typ då Googles algoritm kan tolka det som att du bryter mot deras riktlinjer genom att manipulera länkar till din sajt och därmed kan din sida hamna i ett filter.

 

  • Den ligger inte sitewide
    Google har filtrerat sajter med många så kallade ”sitewide-länkar” pekande mot sig. En sitewide-länk är helt enkelt en länk som ligger på varje enskild sida på en sajt, exempelvis i sidfoten eller i en sidomeny. Se därför till att länkar som pekar mot din sajt inte ligger sitewide.

 

  • Den kommer från en sida med hög PageRank
    Tidigare betydde PageRank mer eller mindre allt men nu kan det i bästa fall ge en indikation kring vad en sajt överför i länkstyrka. Den publika PageRank-siffran uppdateras inte heller löpande, utan endast enstaka gånger per år. Det innebär att en ny sajt kan vara väldigt stark men ändå inte tilldelats någon PageRank-siffra i och med att siffran inte uppdaterats.

 

  • Den ligger på en sida med endast ett fåtal andra länkar
    I och med att utgående länkkraft fördelas över samtliga länkar på en sida innebär det att din länk får mindre kraft ju fler länkar som pekar ut från sidan. Se därför till att din länk ligger på en sida som har så få andra länkar som möjligt.

 

  • Den ligger på en sajt som i sin tur har många inlänkar
    Om sajten som din länk ligger på själv har bra inlänkar innebär det generellt sett att styrkan i länken till din sajt också är hög.

 

  • Länken är Follow
    Sökmotorerna har infört ett attribut som heter Nofollow som kan sättas på länk. Genom att sätta Nofollow på en länk berättar du för Google att just denna länk inte ska följas och då överför den inte heller någon länkstyrka.