Bildoptimering

Sökmotorerna kan (än så länge) inte avgöra innehållet i en bild. För att beskriva bildens innehåll för sökmotorerna kan du därför dels se till att döpa själva bildfilen med ett ord som beskriver vad bilden föreställer, dels tagga bilden med ett HTML-attribut som kallas alt-attribut. I alt-attributet beskriver du i en kort mening vad bilden föreställer. Genom att skriva beskrivande alt-attribut på dina bilder skickar du ytterligare en signal för sökmotorerna att tolka när de avgör relevansen på din sajt.

Innehållet i alt-attributet är ofta även det som skärmläsare för personer med synnedsättning använder när de läser upp innehållet i en webbsida. Det är dessutom den text som visas om bilden av en eller annan anledning inte kan laddas – vilket är ytterligare en anledning att skriva välformulerade alt-attribut till dina bilder.

Följ dessa riktlinjer för att optimera dina bilder:

  • Alt-attributet ska innehålla den sökfras du optimerar för
    I och med att alt-attributet läses av sökmotorerna är det en möjlighet att öka hela sidans relevans för sökordet du fokuserat sidan kring. Se därför till att den innehåller sökordet i någon grammatisk form.
  • Alt-attributet ska beskriva innehållet i bilden i ett fåtal ord
    Fatta dig kort, en mening om tre till sju ord räcker för att beskriva innehållet i din bild. Är bilden exempelvis en produkt kan du använda produktens namn, är det en bild som beskriver en aktivitet kan du förklara aktiviteten.
  • Filnamnet ska innehålla det sökord du optimerar för
    Det filnamn du döper din bild till påverkar också den URL som leder till bilden. Döp därför din bild till det sökord du optimerar sidan för.

Alt-attributet på en bild på en gul cykel skulle kunna lyda:

Femväxlad gul cykel med pakethållare

Filnamnet skulle kunna lyda:

gul-cykel.jpg