Titel – det viktigaste elementet

När det kommer till sökmotoroptimering är en sidas titel det enskilt viktigaste elementet och ofta helt avgörande om din sida syns i sökresultatet eller inte. En sidtitel är inte synlig för besökaren på själva sajten, utan syns vanligtvis högst uppe i webbläsarramens fönster. Det är också sidans titel som vanligtvis är synlig som en länk i sökresultatet.

Sidtitel

Följ dessa riktlinjer för att skriva en bra titel:

  • Titeln ska innehålla den sökfras du optimerar för
    Om du på din sajt säljer cyklar och har en undersida som handlar om gula cyklar är det viktigt att undersidans titeln innehåller ”gula cyklar”.
  • Den ska vara säljande
    I och med att titeln blir ditt skylfönster ut mot besökare i sökresultatet är det viktigt att den är säljande. Lyft upp fördelar och sammanfatta sidans innehåll. Om du exempelvis har fri frakt eller tre års garanti kan det vara en idé att lyfta upp något av detta i titeln.
  • Längden ska inte överstiga 68 tecken inklusive blanksteg
    Är titeln för lång kommer den att kapas av i sökresultatet och hela ditt budskap kommer inte framgå. Var därför noga med att fatta dig kort och koncist.
  • Den ska vara unik för varje sida
    För att undvika att dina undersidor konkurrerar med varandra internt är det viktigt att du särskiljer titlarna åt. Om det uppstår en intern konkurrens kan det leda till att sökmotorerna blir ”förvirrade” och inte vet vilken sida som ska visas i sökresultatet. Det leder ofta till att dina positioner i sökresultatet försämras.
    Har du exempelvis en undersida på vilken du säljer gula cyklar och en där du säljer cykeldelar till gula cyklar är det viktigt att du formulerar titlarna på så vis att det inte uppstår någon konflikt de båda sidorna emellan på sökfrasen ”gula cyklar”.

Titeln för en sida om gula cyklar skulle exempelvis kunna lyda:

Köp gula cyklar online, 150 olika modeller – Din-domän.se