Huvudnavigation

Sajtstruktur och navigation

De flesta sajter har en huvudmeny via vilken besökaren kan navigera för att nå kategorier och underkategorier. På samma vis som besökaren navigerar sig via länkarna i menyn läser sökmotorerna av sajten och tolkar dess hierarki. Sidor som ligger högt upp i hierarkin värderar sökmotorerna som viktigare än sidor som ligger långt ner i hierarkin. I och med att du vill se till att dina mest centrala sidor viktas så högt som möjligt är det därför viktigt att din huvudmeny är väl avgränsad och inte länkar till varje enskild undersida.

Ett exempel från en e-handel

Låt säga att du driver en e-handel som säljer cyklar. Sajten består totalt av 100 sidor. I dessa ingår kategorier, underkategorier och enskilda produktsidor. Kategorierna utgör de tre enskilt viktigaste sökorden för din verksamhet: herrcyklar, damcyklar och barncyklar. Underkategorierna består av olika varianter av cyklar och tillbehör, och produktsidorna utgörs naturligtvis av enskilda sidor för varje produkt.

Om du länkar till samtliga dessa sidor i din huvudmeny signalerar du att du värderar varje enskild sida på din sajt lika högt. I och med att du sedan tidigare bedömt att dina olika cykeltyper – herrcyklar, damcyklar och barncyklar – är de viktigaste sökorden gör du dig därför en otjänst om du i huvudmenyn värderar enskilda produkter lika högt som de olika cykeltyperna.
Navigation
Istället bör du bygga ett navigationsträd där du i huvudmenyn länkar till dina viktigaste kategorisidor och underkategorier. Väl på dessa sidor ska besökaren – och sökmotorernas robotar som spindlar sajtens hierarki – kunna klicka sig djupare ner för att nå ytterligare undersidor som du tidigare värderat som mindre viktiga för din sökmotoroptimering. På så vis stärker du de sidor som innehåller de viktiga sökorden och på så vis ökar du deras möjlighet att synas högt i sökresultatet.

Med det sagt betyder det inte att dina enskilda produktsidor inte kommer ha en chans att synas i sökresultatet. På mer specifika sökningar, som ett exakt produktnamn, är det nämligen ofta lägre konkurrens och sidorna behöver inte vara lika starka för att få bra positioner i sökresultatet.

Följ dessa riktlinjer för att skapa en sökmotorvänlig navigering på din sajt:

  • Undvik att ha för många länkar i huvudmenyn
    Om din sajt bara består av ett fåtal sidor är det naturligtvis inget som talar mot att du länkar till dessa i huvudnavigeringen. Men om sajten har flera hundra kategorier, underkategorier och produkter kommer du spä ut länkkraften i varje enskild länk om du väljer att länka till varje sida i huvudmenyn. Hur många länkar som är rimligt att ha i huvudmenyn varierar naturligtvis från fall till fall, men som en tumregel kan det vara värt att börja se över storleken på sin huvudmeny om den innehåller fler än 50 länkar.

 

  • Länka till de viktigaste sidorna i huvudmenyn
    Se till att de viktigaste sidorna för din verksamhet är länkad i huvudmenyn, för att på så vis se till att dessa viktas så högt som möjligt ur sökmotorernas perspektiv.

 

  • Använd sökordet i länkens ankartext
    Om du länkar till en sida om herrcyklar med en länk som innehåller ordet ”herrcyklar” skickar du en tydlig signal till sökmotorerna vilken typ av innehåll sidan har – och därmed vilket sökresultat sidan ska synas i. Du ska med andra ord undvika att länka internt med texter som ”läs mer”.

 

  • Använd rena textlänkar i HTML
    Sökmotorerna har fortfarande svårt att tolka länkar i JavaScript och Flash. Om länkarna i menyn är kodade i JavaScript är det en stor risk att länkarna inte tas med i beräkningen när sajtens hierarki tolkas, vilket markant minskar möjligheten för dina undersidor att synas i sökresultatet. Använd därför rena HTML-länkar i din interna länkstruktur.Undvik även att använda bildlänkar då du då går miste om möjligheten att skapa en länk med en relevant ankartext om du inte länkar med en textlänk.