Så fungerar en sökmotor

I internets vagga använde surfare länkkataloger för att hitta sajter som innehöll information de sökte. Länkkatalogerna var mer eller mindre en direkt adaption av telefonkataloger, men istället för att lista adresser och telefonnummer samlade de adresser till webbsajter. Ofta var det upp till användarna själva att lägga till sin sajt i länkkatalogen, vilket naturligtvis inte var särskilt praktiskt och få kataloger innehöll tillräckligt många sajter för att ens vara intressanta att besöka för gemene man. Så småningom började det därför dyka upp olika sökmotorer som gjorde internet betydligt mer tillgängligt för privatpersoner och vardagssurfare.

Några av de första sökmotorerna som blev kända för en större publik var Webcrawler, Altavista och Yahoo. Numera är Google den klart dominerande bland världens sökmotorer, men har i Ryssland stor konkurrens av Yandex och i Kina är Baidu marknadsledande.

I Sverige använder vi dock nästan uteslutande Google. Här är deras marknadsandel cirka 95 % och verbet ”att googla” har blivit synonymt med att söka efter något i en sökmotor.

Sökspindlarna letar efter nytt innehåll

Förenklat är sökmotorernas mål att samla information från världens alla sajter, för att sedan kunna presentera ett så relevant sökresultat som möjligt för dig som googlar.

SökspindelFör att hitta till alla olika sajter som finns på nätet använder sig de moderna sökmotorerna av så kallade sökspindlar. Det är ”sökrobotar” som helt enkelt navigerar runt på internet och upptäcker nya sajter och sidor genom att ”klicka” på länkar.

Dessa sökspindlar samlar sedan in information från sajterna de besöker. Denna information sparar de i sökmotorns index (en stor databas). I praktiken är det i detta index du som användare söker när du använder en sökmotor. Det betyder att om en sökspindel ännu inte har besökt din sajt kommer du heller inte att hitta sajten när du googlar.

För att säkerställa att du som googlar får ett så relevant sökresultat som möjligt använder Google sig sedan av avancerade algoritmer som utifrån hundratals faktorer (ofta kallat signaler) tolkar innehållet på en webbsida och räknar sedan ut vilka sidor som bäst motsvarar dina förväntningar när du googlar.

Google är nutidens Gula sidorna

I vår SEO-skola lär du dig de viktigaste signalerna att ta hänsyn till för att optimera din sajts synlighet i Googles sökresultat.

Oavsett om du har en stor webbshop, ett litet tjänsteföretag eller bara bloggar om ditt favoritämne kan du dra nytta av sökmotoroptimering. Vill du att fler personer ska ta del av det du har att erbjuda på din sajt är sökmotoroptimering helt enkelt det mest grundläggande och i många fall mest kostnadseffektiva sättet att exponera sig för nya besökare på nätet. Sökmotorer är med andra ord nutidens Gula sidor, med syfte att göra internet tillgängligt för dig och mig.