Sökordsanalys

Gul cykel

En bra sökmotoroptimerad sajt är uppbyggd ungefär som ett uppslagsverk där varje enskild sida avhandlar ett väl avgränsat ämne. Innan du börjar bygga din sajt behöver du därför sätta dig ner och fundera över vilka tänkbara fraser din målgrupp kommer att använda sig av när de söker efter ditt innehåll. Något som vi kallar för Sökordsanalys.

Detta är viktigt då det är avgörande för vilka ord och fraser du sedan fokuserar sidorna på din egen sajt kring. Detta låter enkelt men kan faktiskt kräva en del tankeverksamhet.

Gör klart för dig själv vad du erbjuder

För det första behöver du självfallet ha klart för dig var det är du erbjuder dina besökare. Säljer du cyklar online är naturligtvis ”cyklar” och ”cyklar online” fraser som kan vara intressanta då det är fraser med ganska stor sökvolym. Men om du bara säljer cyklar från din fysiska butik i Mora skulle det säkerligen inte vara lönsamt att försöka synas på sökordet ”cyklar” utan du bör istället fokusera på sökordet ”cyklar mora”. Detta för att det dels är mer relevant för din verksamhet, men framförallt är konkurrensen på en så nischad sökning betydligt mindre än på det breda sökordet ”cyklar”.

Sökfrasens intention

För det andra behöver du hitta de sökord som verkligen driver din verksamhet framåt. Det gör du delvis genom att undersöka hur stor sökvolym sökorden har. Ju fler som söker på en fras desto större är ju möjligheten att driva mycket trafik. Men att bara fokusera på sökvolymen är inte optimalt, du måste också se till sökfrasens bakomliggande syfte – det så kallade ”search intent”. Du måste helt enkelt fråga dig; är en person som söker efter ”cyklar” verkligen beredd att köpa något från din cykelsajt, eller är personen bara ute efter generell information om cyklar?

I stora drag brukar det talas om tre olika typer av sökningar:

  • Navigationssökningar
    Navigationssökningar är helt enkelt sökningar du gör när du redan vet vilken sajt du vill besöka. Ett exempel på en navigationssökning är ”pineberrys hemsida”.
  • Informationssökningar
    Detta är frågeliknande sökningar där syftet är att lära sig mer om något, exempelvis ”hur lagar man punktering”.
  • Transaktionssökningar
    Den tredje typen – som är de intressanta att hitta om du driver en affärsverksamhet på nätet – är transaktionssökningar. Det innebär sökningar där det bakomliggande syftet är att köpa något eller anlita någon för en tjänst. Ett exempel på en sådan fras är ”köpa cykel online”.

Long tail-sökord

Målet med sökmotoroptimering är oftast att nå bredare än på några stora utvalda sökord. Själva tanken med den långa svansen (long tail) inom SEO är att ta positioner på sökord du inte ens kan tänka dig att någon söker efter. Exempelvis vill du inte bara driva trafik på dina samtliga produkttyper som du erbjuder, du vill också driva trafik på dem i kombination med alla möjliga andra ord. Och en ansenlig andel av alla sökningar innehåller 4 ord eller fler. Lägger vi dessutom till att var sjätte googling aldrig gjorts innan så blir det en lång svans av googlingar som kan vara relevant för dig och din webbsajt. Det görs inte så många sökningar på varje kombination av dessa long tail-sökord men eftersom det finns så många möjliga kombinationer blir det ändå väldigt mycket trafik. Om du säljer gräsklippare vill du vara etta i sökresultatet på just ”gräsklippare” men du vill också finnas där när någon söker ”bra gräsklippare med uppsamlare”.

Google Keyword Planner

För att undersöka hur många som söker på ett visst ord eller en fras kan du använda dig av Googles egna verktyg Keyword Planner. Det är gratis, men för att använda det krävs att du har ett Google Ads-konto som du aktivt annonserar på.

När du använder Keyword Planner får du en uppskattad siffra på antalet sökningar i månaden på de sökord du anger. Du kommer också få förslag på liknande eller relaterade sökfraser och sökvolymen på dessa. Använd den data får i Keyword Planner för att hitta ord och fraser som du upplever kan leda din verksamhet framåt, och fokusera sedan din sajt kring dessa ord.

Google Trends

Ett annat verktyg som kan hjälpa dig att förstå sökbeteende är Google Trends. Detta verktyg är gratis och kan ge en bra känsla för när en googling ”trendar”, exempelvis inför ett stort evenemang. Dock är Google Trends ganska trubbigt om du vill undersöka sövolymer för mer vanliga sökningar, det vill säga sökningar som inte ”trendar”.

Andra verktyg

Det finns även andra bra verktyg för sökordsanalys. Vår favorit är Ahrefs. Här får du enkelt och bra fram sökvolymer för alla typer av sökord. Nersidan med Ahrefs är att det kostar en ganska stor slant att använda. Men har du råd med det, då kommer du inte bli missnöjd. Ett annat alternativ är Answer The Public. Detta verktyg är framförallt bra om du letar efter long tail-sökord som vi nämnde tidigare.

Glöm inte sökordsanalysen

Det är tyvärr vanligt att man hoppar över sökordsanalys och istället går direkt på att optimera sin sajt utan att ha gjort en analys av vad sajtens sidor ska optimeras för. Bara för att din sida har On Page-element som titel, H1:a, brödtext och så vidare betyder det inte att den är optimerad för Google. Det kan vara ganska klurigt att göra en bra sökordsanalys, men detta är inte argument för att strunta i det. Om du inte vet vilka googlingar du ska optimera din sajt för, då kommer du heller inte lyckas med din SEO. Så satsa både tid och resurser på att göra en bra sökordsanalys. Det är en av de bästa investeringar du kan göra för din sökmotoroptimering.

Vill du ha hjälp med att göra en Sökordsanalys för ditt företag, så kontakta gärna oss på Pineberry. Lycka till!