Sökmotorkonsult.se

10 000 redirects

I mars 2010 lanserade vi på Pineberry verktyget 301redirect.se där du gratis och enkelt kan kolla vilken eventuell redirect (vidarebefordring) en webbsida (URL) gör. Till vår stora glädje kan vi nu drygt 1,5 år senare konstatera att verktyget använts mer än 10 000 gånger.

Pineberrys enkla verktyg för att kolla redirects har precis fyllt 10 000. Inte år såklart, utan i dagarna användes verktyget för 10 000:e gången. Vi tycker detta är väldigt kul och är glada och stolta att så många väljer att använda verktyget. Visst, det är en bit kvar till de dryga 170 000 körningar som vårt omåttligt populära On Page-verktyg nått upp till, men 301redirect.se har ett betydligt smalare (om än ack så viktigt) användningsområde.

Det går inte nog att understryka hur viktigt det är att hantera redirects på ett korrekt sätt. Det bästa är såklart att försöka undvika att behöva göra redirects överhuvudtaget. Men ibland är det ofrånkomligt. Ett av de vanligaste tillfällen när det gäller att hålla tungan rätt i mun när gällande redirects, är när man byter plattform / URL-struktur.

I vårt jobb med våra kunder är redirects ofta på tapeten. Jag får många samtal från presumtiva kunder som precis bytt plattform och är väldigt bekymrade då en stor del av deras trafik från sökmotorerna försvunnit i samband med plattformsbytet.

Anledningen är nästan alltid att det inte gjort några redirects överhuvudtaget. Detta är inte den roligaste av utgångslägen för ett nytt kundprojekt, då det innebär en stor uppförsbacke som inte alltid är möjlig att fixa till helt och hållet i efterhand.

Så om du ska byta plattform, prata med någon som kan redirects innan du byter plattform. Och acceptera inte teknikernas svar att det inte går att göra redirects på det sätt du vill. För det gör det nästan alltid.

301redirect.se hittar du här eller så kan du göra din körning direkt i högerkolumnen här på Sökmotorkonsult.se.

En kommentar

  1. Det är väl bara att säga gratis. Tack för verktyget, det har gjort mitt jobb bra mycket lättare ett par gånger

    Kommentar av Alexander Andersen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?