Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

10 000 redirects

I mars 2010 lanserade vi på Pineberry verktyget 301redirect.se där du gratis och enkelt kan kolla vilken eventuell redirect (vidarebefordring) en webbsida (URL) gör. Till vår stora glädje kan vi nu drygt 1,5 år senare konstatera att verktyget använts mer än 10 000 gånger.

Pineberrys enkla verktyg för att kolla redirects har precis fyllt 10 000. Inte år såklart, utan i dagarna användes verktyget för 10 000:e gången. Vi tycker detta är väldigt kul och är glada och stolta att så många väljer att använda verktyget. Visst, det är en bit kvar till de dryga 170 000 körningar som vårt omåttligt populära On Page-verktyg nått upp till, men 301redirect.se har ett betydligt smalare (om än ack så viktigt) användningsområde.

Det går inte nog att understryka hur viktigt det är att hantera redirects på ett korrekt sätt. Det bästa är såklart att försöka undvika att behöva göra redirects överhuvudtaget. Men ibland är det ofrånkomligt. Ett av de vanligaste tillfällen när det gäller att hålla tungan rätt i mun när gällande redirects, är när man byter plattform / URL-struktur.

I vårt jobb med våra kunder är redirects ofta på tapeten. Jag får många samtal från presumtiva kunder som precis bytt plattform och är väldigt bekymrade då en stor del av deras trafik från sökmotorerna försvunnit i samband med plattformsbytet.

Anledningen är nästan alltid att det inte gjort några redirects överhuvudtaget. Detta är inte den roligaste av utgångslägen för ett nytt kundprojekt, då det innebär en stor uppförsbacke som inte alltid är möjlig att fixa till helt och hållet i efterhand.

Så om du ska byta plattform, prata med någon som kan redirects innan du byter plattform. Och acceptera inte teknikernas svar att det inte går att göra redirects på det sätt du vill. För det gör det nästan alltid.

301redirect.se hittar du här eller så kan du göra din körning direkt i högerkolumnen här på Sökmotorkonsult.se.

En kommentar

  1. Det är väl bara att säga gratis. Tack för verktyget, det har gjort mitt jobb bra mycket lättare ett par gånger

    Kommentar av Alexander Andersen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner