Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

100 SEO-tips

  1. Ha alltid unikt innehåll. För att kunna nå bra positioner behöver ditt innehåll vara unikt, en av Googles främsta föresatser var att visa en varierad skara siter i sökresultatet och att visa den riktiga källan. Om ditt innehåll är kopierat är risken överhängande att du fastnar i duplicate content filtret. Det här tipset gäller även inom siten, att visa många sidor med samma innehåll är ett väldigt vanligt problem för många webbplatser.
  2. Använd unika och relevanta titlar på alla sidor, titeln ska vara relevant för just den sidan, inte för hela siten. Varje sida ska ha sin egen titel, titeln ska beskriva vad som finns på sidan och innehålla det eller de sökord du vill att den ska ta positioner på.
  3. Se till att varje sida har en unik och relevant H1. Alla sidor förtjänar sin egen huvudrubrik, många bloggtemplates har till exempel bloggnamnet som huvudrubrik genomgående på hela bloggen, det här är inte rätt. H1 ska spegla innehållet på sidan, inte siten.
  4. Satsa inte på att ta alla viktiga sökord på startsidan, sprid ut dem på undersidor och nöj dig med de viktigaste på startsidan. Om du försöker ranka på allt för många sökord med en och samma sida är det lätt att arbetet blir lidande, dels kan det vara väldigt svårt att klara kraven på att ha sökord i titel och rubrik utan att det blir spammigt dels går inte Google riktigt med på att en och samma sida kan vara relevantast för en hel massa sökord.
  5. Se till att du har sökordet för sidan i titel och H1. Om du vill kunna nå positioner på sökordet behöver det finnas i Title och H1, det finns några få undantag där man lyckats utan det men vanligtvis är det beroende på en enorm mängd länkar.
  6. Bygg relationer med folk i din bransch som har bloggar. Genom att skapa riktiga relationer med folk inom din bransch ökar du möjligheterna att få relevanta, starka och organiska inlänkar rejält. Dessutom har det en massa andra icke seo-relaterade fördelar.
  7. Anmäl din site till kataloger. Det finns gott om register av olika slag för webbsidor, anmäl din sida till dessa så kan du få lite enkla länkar.
  8. Starta en relevant blogg på din site. Ge nom att driva en blogg är du helt plötsligt en del av bloggosfären, det finns enorma fördelar med det. Till exempel är bloggosfären ganska frikostig med länkar så om du är en av oss så finns det en chans att du kan få din del av kakan.
  9. Skicka pressreleaser. Pressreleaser är ett bra sätt att få lite relevanta länkar snabbt. Skicka dem till de siter som publicerar pressreleaser och tänk på att länka till din site i texten.
  10. Mikroblogga. Genom att komma igång med en mikroblogg, nu menar jag inte bara att importera ett rssflöde och spamma till sig lite vänner utan att göra det på riktigt, kan du komma i kontakt med folk som kan länka till dig. Det ger dessutom lite små direkta länkar.
  11. Lämna bra och relevanta kommentarer på bloggar. Genom att ta aktiv del i blogglivet kring ditt ämne kommer du i bättre kontakt med viktiga bloggare, det kan innebära att de kommer ihåg dig när de behöver referera till någon. Ibland (som på den här bloggen) är det dessutom riktiga länkar man får när man kommenterar.
  12. Dela med dig. Genom att dela med dig av t ex din specialkunskap på ämnet kommer du få dina besökare att gilla dig mer och hellre länka till dig.
  13. Gör ett länkbete. Ett länkbete kan vara ett enormt effektivt sätt att få länkar. Skapa något som attraherar organiska länkar, det kan vara en rolig film om dina kullager eller ett argt brev till statsministern som du publicerar eller nästan vad som helst så länge det är intressant.
  14. Publicera nytt och fräscht material ofta. Genom att hålla din site uppdaterad uppmanar du folk till att återkomma, återkommande besökare länkar oftare än förstagångsbesökare. Du uppmanar dessutom Google till att komma på besök ofta och det innebär att spindeln kan leta sig djupare i din hierarki.
  15. Bli en aktiv forum-deltagare. Genom att vara aktiv på forum som är relevanta kan du dels få länkar, dels kontakter som kan länka.
  16. Fjäska till dig länkar. Underskatta inte metoden att tigga och be, det kan helt klart vara värt att skicka ett mail och fråga om en viss webmaster skulle kunna tänka sig att länka till din fantastiska blogg som handlar om samma sak.
  17. Använd artikelkataloger. Artikelkataloger kan vara ett väldigt bra och enkelt sätt att snabbt få lite länkar. Det är inte lika simpelt som länkkataloger men länkarna är lite bättre.
  18. Se till att ha tillräckligt med innehåll. Större är lika med bättre i Googles ögon. Av någon anledning älskar Google stora siter med massor av sidor. Det finns alltid utrymme för att bygga ut.
  19. Gästblogga. Att kontakta bloggare som skriver om ditt tema och fråga om du får skriva ett gästinlägg kan vara ett väldigt bra sätt att få väldigt bra länkar.
  20. Byt länkar. Att byta länkar är det gamla hederliga sättet att få tag på dem. Du får en länk av mig om jag får en länk av dig. Tänk på att det inte behöver vara direkta byten, 3- och 4-vägsbyten är faktiskt ofta bättre. Jag länkar till en site från en helt annan än den jag vill ta positioner med och du länkar med en helt annan till min viktiga.
  21. Bygg fler relevanta siter. Genom att bygga en rad sidor som är relaterade till din huvudsida kan du få riktigt bra och relevanta inlänkar. Tänk på att du behöver få inlänkar till dessa satellitsiter med.
  22. Se till att sitens navigering fungerar bra. På stora siter kan det många gånger bli problem med navigeringen, om du till exempel har flera tusen artiklar kan du ju inte gärna ha dem i huvudnavigeringen. Du behöver göra en smart indelning så att det inte blir för många klick från startsidan till artikeln men ändå inte för mycket länkar på startsidan.
  23. Undvik flash och JS. Flash och JS är problem för sökmotorer, Google börjar i allt större utsträckning läsa dessa men det funkar ändå inte bra. Det är inga problem med en flash-animation eller en Java-widget men om stora delar av siten använder sig av dessa är det som ett svart hål för sökmotorer.
  24. Skriv en lista med en massa tips. Att skriva en riktigt stor lista med en massa tips, som en lista på 100 SEO-tips t ex kan vara ett bra sätt att få organiska länkar, tack ;)
  25. Var noga när du gör din sökordsanalys. Om du är noga när du gör din sökordsanalys kommer du tjäna mer pengar och slösa mindre tid.
  26. Använd Google Analytics till dess fulla potential. Google Analytics är gratis och ger dig massor av information som är användbar i din sökmotoroptimering. Det tar inte stopp vid att mäta resultaten, du kan också dra slutsatser om hur du ska fortsätta. Använd Analytics för din SEO.
  27. Var försiktig när du börjar med länkbygge. Försiktighet är en dygd i början av ett länkbygge, för mycket länkar för fort kan sänka vilken site som helst. Var noggrann med relevans och ha tålamod.
  28. Testa. Man kan inte veta något om något om man inte gör tester. Det skrivs enormt mycket om SEO och mycket av det är direkt felaktigt, mitt råd är att du inte ska ta något du läst på Internet för givet. Testa själv.
  29. Fetmarkera viktiga ord. Genom att fetmarkera din sökord i texten visar du på ett enkelt sätt att detta är de viktiga orden.
  30. Se till att ha sökordet tidigt i titeln. Ju tidigare i titeln sökordet står desto bättre för din ranking.
  31. Använd Alt-taggar. Alt-taggar på bilder är faktiskt väldigt viktigt för din ranking, mycket viktigare än många tror. Se till att hitta bra bilder där det passa med ditt sökord som alt-text.
  32. Om din site inte indexeras, kontrollera robots.txt, .htaccess och Meta-robots. Förutom avsaknad av inlänkar så är faktiskt de vanligaste anledningarna att en site inte indexeras att webmastern själv av misstag portat Google.
  33. Bygg en platt struktur. Kommer du ihåg i skolan när man fick lära sig bygga webbsiter, det skulle vara kategorier och subkategorier och i dom subkategorierna skulle det vara sorterat på författare osv. Det var som att alla siter som byggdes skulle ha tillräckligt mycket tomrum för att man skulle kunna stoppa hela Internet i dem. Det här är fel, det innebär att det blir mycket tomrum mellan den punkt där Google hittar siten och det egentliga innehållet. Det måste finnas snabbare vägar till artiklarna. Bygg en så platt struktur som möjligt och om det är omöjligt (t ex för att du har så mycket content) så se till att skapa genvägar.
  34. Använd taggar. Nu pratar vi om taggar så som man pratar om dem på en blogg, inte som meta-taggar eller annan markup. Genom att använda taggar skapar du relevanta länkar mellan artiklar och det kommer ge dig en bra skjuts.
  35. Ha inte alla siter på samma IP. Om du har många siter finns det anledning att börja sprida ut dem på olika ställen, att ha alla siter på ett och samma IP berättar för Google att det är samma ägare som står bakom allihop och det minskar förstås tyngden i dina länkar.
  36. Använd en server i rätt land. Det här är inte lika viktigt längre med det spelar fortfarande roll var servern står, om du vill ta positioner på svenska så se till att ha webhosting i Sverige.
  37. Att översätta en site till fler språk kan snabbt ge mer trafik. Om du redan har ganska mycket trafik på ett språk så kan det ge en snabb boost att helt enkelt bara översätta. Ofta kan du tack vare att du redan är stark på ett ställe ta lite enkla positioner på andra marknader med.
  38. Börja med enkla termer och arbeta dig uppåt. Det är lätt att man stirrar sig blind på de stora sökorden men om du vill göra en smartare SEO är det bättre att börja med lite mindre konkurrensutsatta sökord i samma ordrymd och arbeta dig uppåt mot det största.
  39. Välj rätt toppdomän. Toppdomän spelar en viss roll, om du vill ta positioner i Sverige är det bäst med .SE. NU, COM, ORG och NET funkar till nöds men du kommer få lite mer uppförsbacke med en .CN.
  40. Välj rätt domän. Domän verkar bli viktigare och viktigare, se till att ha huvudsökordet i domänen och helst bara det. Allra störst fördel får du med sökord.se.
  41. Länka ut till rätt saker. Länka från din site till starka siter med högt förtroende på ditt område men se för guds skull till att inte länka till huvudkonkurrenterna även om de är väldigt bra.
  42. Se till att de olika rubrikerna (H1-H4) gör sitt jobb. Du kan förbättra dina möjligheter ganska mycket genom att se till att ha sökordet eller varianter av sökordet i dina rubriker och underrubriker.
  43. Var försiktig med Meta-keywords. Google kommer inte ge dig positioner pga av vad du har i dina Meta-keywords (en del andra sökmotorer lyssnar faktiskt fortfarande på dem) men de kan straffa dig om de är spammiga.
  44. Akta dig för stuffing. Keyword-stuffing är dåligt både i meta-taggar och i övrigt, proppa inte text eller rubriker allt för mycket med dit sökord.
  45. Se upp med intern duplicate content. Duplicate Content är ett väldigt vanligt problem på många siter, ett bra exempel är kategorisidor på bloggar. Många bloggar visar helt enkelt innehållet en gång till på kategorisidan och det är duplicate content och därmed dåligt. Det går idag att använda Canonical-taggen för att visa vilken sida som är kanon men om det är möjligt är en 301-redirect att föredra.
  46. Se till att det är lätt att länka till dina innehållssidor. Ibland kan det vara lite knivigt att se var det egentliga innehållet finns, det gäller att vara tydlig med vad som är en innehållssida och vad som t ex är en taggsida. Om du får länkar till ditt värdefulla innehåll istället för till någon form av sorteringssida kommer länkarna betyda mer.
  47. Använd inte frames. Frames (ramar) har en förmåga att göra siter helt oläsliga för sökmotorer, undvik med alla medel.
  48. Separera innehåll från design. Det är alltid bra om dina sidor laddar snabbt och att separera innehållet från designen har det som en effekt, det blir också en renare kod vilket i sig är bra.
  49. Använd HTML-sitemap. En bra HTML-sitemap ser till att allt det viktiga innehållet blir tillgängligt om det inte redan är det, se det som en livlina.
  50. Ge dina bilder rätt namn, även sådana som inte känns som bilder. Många gånger råkar man publicera bilder med det namn de fått i kameran och då heter de vanligtvis en lång rad med siffror. Se till att byta namn på dem till något som passar. Det här gäller faktiskt element i designen också ist för img001.jpg kanske knappen som tar dig till startsidan ska heta något som påminner om just startsidan?
  51. Se till att få bra ankartexter på inlänkarna. Det här är en av de viktigaste faktorerna som bestämmer position i sökresultatet. Du behöver ha ditt sökord som länktext på länkar som pekar till sidan, däremot vill du inte bara ha det, det ska se naturligt ut.
  52. Ha rätt ankartext på interna länkar. Att ha rätt länktext på de interna länkarna är faktiskt också väldigt viktigt, varför skulle Google tycka att din sida handlar om ett ämne när du skriver något annat i navigeringen?
  53. Var tydlig med vilket innehåll som är viktigast. Vissa sidor vill man ska ta positioner på svårare sökord, det är viktigt att förklara för Google att de här är viktigare än till exempel kontakt-sidan. Arbeta med den interna länkstrukturen för att ge tyngd åt det viktiga innehållet.
  54. Skaffa djuplänkar. Länkar som pekar direkt till dina artiklar eller produkter fungerar väldigt bra för att nå positioner, dessutom kan du får rätt ankartext för just den artikeln.
  55. Se till att få Brand Awareness. Det här kan vara lite komplext men om folk kommer ihåg din site ökar chanserna att de länkar till den.
  56. Bygg en widget. En widget som tillhandahåller någonting intressant kan ge enormt med länkar om den får lite spridning. Det behöver inte ens vara något mer komplicerat än ett nyhetsflöde från din site.
  57. Låt folk återanvända ditt innehåll i utbyte mot en länk. Creative Commons är fantastiskt, genom att låta folk använda dina bilder eller artiklar så länge de redovisar källan kan du få en massa länkar. Det kommer visserligen bli en del duplicate content men Google kommer helt klart förstå vad som är orginalet.
  58. Använd sökmotorvänliga URLer. Google har gått ut och sagt att man nu inte har några problem med att första dynamiska URLer men det betyder inte att man ska strunta i att använda sig av riktiga och bra sådana. Om du publicerar dina sidor dynamiskt så skriv om URLerna. De ska se ut så här: siten.com/kategorin/sökordet snarare än så här siten.com/index.php?=1232r#122.
  59. Ha tillräckligt med text på dina viktigaste sidor. Ett väldigt vanligt misstag många gör är att inte ha tillräckligt med text, sanningen är att ju mer text desto bättre och ett absolut minimum är 500 tecken, min vanliga rekommendation är däremot minst 500 ord.
  60. Lär dig använda 301-redirect på rätt sätt. Om du måste flytta en sida eller site till en ny plats behöver du göra 301 redirects. På så vis för du över kraften som fanns i sidan eller siten till den nya platsen.
  61. Ha tålamod. SEO tar tid, att gå för fort fram är ett vanligt nybörjarmisstag. Om du inte uppnår resultat direkt så vänta lite, det tar tid.
  62. Använd RSS på bra sätt. Om du publicerar nyheter på ett eller annat sätt kan det vara klart värt det att investera lite tid i att se till att du har en rss-feed. Den kan du sen se till att få ut på olika aggregatorer som kommer ge dig lite länkar varje gång du publicerar något nytt.
  63. Lär dig av tidningarna. Underskatta inte bra artiklar och rubriksättning. Ett snabbt sätt att komma igång kan vara att härma dom som gjort det i hundra år. En bra rubrik i ett sökresultat kan ge fler besökare.
  64. Ett länkbete kräver trafik för att lyckas. Om du ger dig på att försöka ett länkbete så finns det en liten tröskel att komma över, på samma sätt som en ny site inte får några besökare förrän någon uppmärksammat den så funkar inte länkbetet om ingen ser det. Det är upp till dig att se till att det får den första spridningen.
  65. Arbeta med sociala nyhetssiter. Sociala nyhetssiter kan vara ett bra sätt att få både besökare och länkar, många kräver att du har en skara som du har relation till för att du ska lyckas, det är ofta svårt att publicera något och sen bara hoppas att det ska nå resultat.
  66. Härma dina konkurrenter. Gå igenom vilka länkar dina huvudkonkurrenter har och försök få länkar från samma siter, de har ju redan visat att de kan tänka sig att länka till en sådan site och om du lyckas fullt ut så har du ju ett visst försprång.
  67. Börja arbetet innan siten är färdig. Det finns ingen som helst anledning att sitta och vänta till dess designen är klar innan du börjar med SEO. Börja så fort du kan för det är SEO som är tidsbegränsande.
  68. DMOZ, skicka in och glöm. Den viktigaste av länkkataloger är DMOZ, tyvärr är den också notoriskt seg (och partisk enligt många) att det inte är värt att lägga ner särskilt mycket tid på. Det kan ta år innan en site hamnar i deras index och många siter gör det aldrig, oavsett kvalitet.
  69. Tänk på vad du vill ta för position när du skriver. Många pratar om keyword density men det är faktiskt inte ett riktigt bra mått. Densiteten spelar nämligen ingen roll för positionen men om du inte nämner sökordet alls eller om du proppar texten alldeles full kommer du inte ta positioner. Ha i åtanke vilket sökord du vill att texten ska placera sig på när du skriver den så kommer det ofta ge bra resultat.
  70. Länka inte ihop alla dina siter. Om du sitter på en större mängd siter så ska du inte låta dem länka till varandra, åtminstone inte i stor utsträckning. Det finns många anledningar till det här men en uppenbar är att om en site hamnar i ett filter så riskerar det att smitta alla andra.
  71. Placera länkar på rätt plats på sidan. Var på sidan en länk ligger är avgörande för hur mycket styrka som passerar genom den. Länkar i Footern har tappat rejält och länkar i text har ökat.
  72. Variera dina ankartexter. Om du har en och samma ankartext på alla inkommande länkar springer du raka vägen mot ett filter, se till att ha variation på länktexterna.
  73. Skaffa användargenererat content. Det finns ett talesätt som säger Content is King, om du kan få unikt material genom att dina användare tillverkar det har du kommit väldigt långt.
  74. Berätta när du gjort något nytt. Om du lanserar något nytt får du inte missa att berätta det, det kan vara så att även om det bara är en ny produkt i en webshop så är det precis vad någon bloggare letat efter. Gå inte över gränsen och spamma däremot.
  75. Länka mellan relaterade poster. Om du tar den här bloggen som exempel så hittar du relaterade poster i botten på varje inlägg i bloggen, där finns länkar till de mest relevanta bloggposterna. Det är bra både för besökare som vill läsa mer och för att skapa bra relevanta länkar mellan poster.
  76. Titta på relevansen på inlänkar. Att dina inlänkar kommer från sidor med relevant innehåll är viktigt, det lättaste sättet att bedöma om det är relevant är faktiskt att använda dig själv som måttstock, tycker du att siterna hör ihop?
  77. Ha bra mätverktyg. Det finns en enorm mängd seo-verktyg därute och det gäller att sortera fram dom som faktiskt är bra, många av dom är nonsensmaskiner. Google Analytics eller ett liknande statistikprogram för besökare är en självklarhet men det finns mycket annat som också är bra.
  78. Om det ser för bra ut för att vara sant är det nästan alltid det. Du kommer få erbjudanden från alla möjliga konstiga håll och sanningen är att bra länkar är en dyrbar resurs. Om någon berättar att de kan ta dig till förstaposition för nästan inget eller de kan ordna 1000 länkar på en natt så är det nästan alltid dynga.
  79. Var försiktig med automatiskt genererat content. Många av Googles straff har att göra med content som är automatgenererat, om du till exempel låter Google indexera dina sökresultat så finns det en stor risk att du hamnar i ett filter. Om du börjar leka med automatgenererat innehåll se till att veta vad du gör eller göra det på en site som inte är så viktig.
  80. Lär dig känna igen sökmotorvänliga länkar. Alla länkar på nätet ger inte resultat i sökmotorerna, lär dig se hur en sökmotorvänlig ser ut. Om den till exempel har nofollow-tagg så är den inget att ha, om den görs med en redirect (som inte är en 301-redirect) är den heller inget att ha, om du inte räknar trafik förstås.
  81. Skaffa en naturlig länkprofil. Om alla dina inlänkar ser ut på ett sätt, kommer från en typ av site eller är ensidiga på något annat sätt kan det skapa problem. Se till att du har länkar från många olika källor och som placeras olika och har olika ankartext.
  82. Ta bonusord inom samma ämne. Om du väl tagit bra positioner på ditt huvudsökord kan det vara smidigt att lägga till lite artiklar om relaterade sökord, på så sätt kan du ofta ta ok positioner på dem utan att behöva anstränga dig allt för mycket.
  83. Bloggtopplistor kan vara väldigt bra. Just nu har bloggtopplistor en förmåga att få väldigt mycket inlänkar och om du hanterar dem på ett bra sätt betyder det här att du kan få ut saftiga länkar. Alla har inte sökmotorvänliga länkar dock.
  84. Beräkna return of investment. Det här är en av de saker jag tycker skiljer ut bra SEO från dålig SEO. Räkna på vad du kommer att tjäna på din insats och hur mycket det kommer kosta i tid och pengar, om det inte bär sig titta på andra sökord. ROI är livsviktigt.
  85. Tänk på landningssidor. För att nå maximal effekt med din SEO behöver du ha olika sidor för olika sökord, det innebär att besökare på olika sidor på din site kommer ha olika mål, tänk på vad de som kommit in på just den här sidan är ute efter.
  86. Ha med konvertering i tankarna när du gör din seo. Olika sökord kommer ge dig olika mycket pengar på grund av en hel massa saker, ofta handlar det om att sökord som är väldigt nära produkten konverterar bättre. Om du säljer bruna ägg kommer sökfrasen ”köpa bruna ägg” konvertera bättre än ”ägg” det behöver inte betyda att det är en bättre term däremot om storleken på trafiken från ”ägg” är mycket större.
  87. Håll koll på vilka länkar de andra har. Genom att hålla koll på vilka länkar de andra siterna som rankar på det så kan du själv hitta möjligheter att få tag på länkar.
  88. Förstå vad Pagerank är och vad det inte är. Många pratar om Pagerank som att det var synonymt med vilken placering en sida får i sökresultatet, det här är väldigt långt från sanningen men Pagerank var en gång i tiden väldigt viktigt. Idag är det, typ, ett mått på hur många och starka inlänkar en site har.
  89. Gör en XML-sitemap. En del menar att man inte ska använda XML-sitemap eftersom det blir svårare att hitta fel i den interna länkstrukturen. Det som händer är att Google hittar sidor även om det saknas länkar till dem och det kan ju vara bra, det som inte är så bra är att det inte skjuts någon styrka in i dem från resten av siten.
  90. Sätt bra och unika meta-descriptions på alla sidor. Meta descriptions är ofta det som visas som snipper i sökresultatet, detta om sökordet finns med i description. Sätt unika och passande beskrivningar på alla sidor.
  91. Uppmuntra till organiska länkar. Genom att uppmuntra folk att länka till dig kan du faktiskt öka mängden organiska länkar du får, skriv något som ”kom ihåg att länka hit”. Det kan verka simpelt men det fungerar faktiskt. Om du vill göra det ett steg bättre kan du ge folk en kodsnutt de lätt kan klistra in på sin sida eller blogg. Det finns förstås en mängd sätt att göra det här på.
  92. Spamma inte. Många övergår i någon form av spamliknande verksamhet när de försöker få länkar. Om du skriver i ett forum se till att inte spamma, lämna inte kommentarer i bloggar om du inte har något att tillföra osv.
  93. Ge credit till dom som länkar till dig. Gör en grej av det när folk länkar till dig, tacka dom offentligt eller skicka ett mail och säg att det var trevligt att dom uppskattade din artikel. På så vis kanske dom gör det igen.
  94. Skriv intressant. Det här är kanske inte det lättaste men intressant innehåll får mer länkar än innehåll som inte är intressant. Lägg lite tid på att göra dina texter intressantare.
  95. Gå på lättare mål för inlänkar. Om du vill ha länkar inom området Vattenpumpar är det kanske inte rimligt att satsa på att få dom från den ledande tillverkaren, ta kontakt med mindre kända bloggare som skriver om det och börja där.
  96. Gör en video. En video kan vara en genväg in i ett sökresultat, Google ger ibland utrymme till youtube-filmer på ämnet.
  97. Sätt dig på kartan. Genom att anmäla ditt företag till Google kan du hamna på den karta som många gånger sitter i toppen på sökresultat, dessutom får du ett vykort på posten.
  98. Anmäl dig till Google News. Det är inte bara dom vanliga sökresultaten som räknas, Google News kan faktiskt också skicka en hel del trafik. Det finns inga garantier för att du kommer med men det skadar inte att försöka.
  99. Skriv en ordlista. Ordlistor har en förmåga att täcka in allt det där man missat, skriv en lite större ordlista och ordna så att varje ord får en egen unik sida.
  100. Bygg en större site. Du kanske trodde att din site var stor nog men jag ska berätta att det är fel, du tjänar alltid på att bli lite större.

Där har jag lyckats klämma ut mig 100 SEO tips. Min förhoppning var att du kunde bidra med lite tips också, lämna gärna en kommentar. Idén till att sätta ihop en ordentlig lista med SEO-tips kommer från en tråd på SEO-Forum som försökte samla 100 tips för SEO, meningen var att alla skulle delta och infoga sina tips men tyvärr avstannade tråden efter ett tag och det blev aldrig 100.

38 kommentarer

  1. Oj, Ingen dålig lista inte :) Mycket bra och intressant. Mycket av detta vet man sen innan, dock så är det ju lätt att glömma bort. Men nu finns det ju en komplett sajt att komma tillbaka till och läsa :)

    Kommentar av Pierre

  2. Japp, det är lätt att glömma och det gäller ju även för mig så om du (eller någon annan) kommer på fler tips så kommentera gärna.

    Kommentar av Magnus

  3. Grym lista!

    Kommentar av Patrik

  4. Snart behöver man bara studsa lite mellan http://www.seomoz.org/ och sokmotorkonsult.se för att snappa upp vad som händer och checka av så att man inte missat något:-) Thanx!

    Blev lite jobbigt för ögonen för en man i min ålder som behöver lite avstånd mellan styckena för att hjärnan ska nås (från ögonen). Krånglade till det lite med orden som vanligt! Knyckte liten länk trots att det är före ombyggnad! Ha det gott! Detta var ett långt tack för en bra lista, och inget trolleri:-) Trött!

    Kommentar av netifiera

  5. Tack ska du ha Pierre. Canonical-taggen är en välkommen nyhet men den ersätter tyvärr i dagsläget inte riktiga redirects. Det är fortfarande bättre med en 301 om det är möjligt.

    Jag skriver in den på punkten för det är bra att känna till.

    Kommentar av Magnus

  6. […] Response – En blogg om Vangelis«) så ökar det ytterligare. Och så vidare. Det finns tusen SEO-variabler till, men låt oss stanna […]

    Pingback av Beneath a Steel Sky » Chicos bien, moral alta

  7. […] började fundera över om det inte var ganska lite. Ska man följa SEO-råden så bör varje sida på en sajt innehålla 500 ord eller mer. Det negativa med att fokusera för […]

    Pingback av Tankar om webbutveckling » Arkiv » Inlägg nr. 400 - Antal ord per inlägg

  8. Hej!
    Om man redan har en stark position, finns det risk att man sänker sig i position beronde på vilka länkar man petar in?

    Vänlig hälsning
    Sjöberg
    P.s. Svara gärna via e-post.

    Kommentar av SJöberg

  9. Ja det gör det, om siten sedan tidigare har ett högt förtroende minskar risken men riktigt dåliga länkar kan utan tvekan försämra resultaten.

    Kommentar av Magnus

  10. Hej Magnus! Hade lite aningar om detta, men det är alltid värt att fråga nogon mer.

    /Sjöberg.
    P.s. Tack för svaret.

    Kommentar av SJöberg

  11. Hej Magnus!
    Tack än en gång för tipset. Bara för att jag lyssnade på dig och råkade läsa ordet ”tålamod” på tips nr: 27 har jag kommit två placeringar högre upp, tålamod verkade vara en bra krydda…

    Kommentar av SJöberg

  12. Ja tålamod är rejält viktigt, det är väldigt lätt att gå för fort fram.

    Kommentar av Magnus

  13. Hej Magnus! Om man har stimulerat så att man har en bra status oss en sökmotor! Om man skulle plocka bort en av kärnpunkterna, riskerar man att falla ner igen då?

    P.s. Tack på förhand.

    Kommentar av SJöberg

  14. Ja det gör man helt klart, om du till exempel skulle ändra titeln så faller du snabbt. Om du tar bort länkar tar det lite längre tid.

    Kommentar av Magnus

  15. Hej Magnus! Jag vidareutvecklar frågan från igår, jag tänkte ändra allt innehåll på en blogg men gå över till support istället, med tanke på länkens ”ålder” överväger jag att behålla sidans länk. Med tanke på om man någonsin skall listas på ett bra sätt i exepelvis bing.

    Om man leker med tanken så har åldern ganska stor betydelse i många sökmotorer så det var därför jag skulle behålla bloggen men ändra innehållet. Visst borde man tappa lite placeringar, men adressen kan ju redan en del folk.

    Nu kommer du nog att förstå mer hur mina tankar var?

    Eller skulle det vara smartare att starta en ny blogg istället.

    P.s. Många tack på förhand.

    Kommentar av SJöberg

  16. Jag är tyvärr inte helt säker på vad du menar. Allt det innehåll som tidigare funnits kommer alltså försvinna för att ersättas med helt nytt? Det kan helt klart skapa problem men kan också vara ett bra sätt att kickstarta en ny site.

    Kommentar av Magnus

  17. Mycket bra lista!
    Shit vad många fina tips, jag e nybörjare, så detta blir en bra start för mig:)
    Tack för alla fina gratis tips du har på sidan!
    Petter

    Kommentar av Petter

  18. Ja då har man något att göra då man hittade denna lista.
    Grymt bra.

    Kommentar av Tommy

  19. […] tips hittade jag i två guider med 100 SEO tips, den första på seo-forum.se och den andra hos sökmotorkonsult.se. En bra blogginlägg med länkar till företag som hjälper till att sökoptimera hittar du hos […]

  20. Hej Grabbar! Vad tror ni om min nya blogg, är den godkänd?

    Bara vräk ur er kommentarer! Behöver er för framtida förbättringar etc.

    Vänlig hälsning
    Christian.

    Kommentar av Christian

  21. Hej Magnus! Har jag ett vettigt upplägg på min blogg?

    Hemskt tacksam för svar.

    Kommentar av Sjöberg

  22. Hej! Jag satt och lekte lite med optimeringen på ett projekt och vips så var det topplaceringar, roligt…

    Delvis har jag lärt mig från er sida.

    Men det viktigaste jag hittade oss er på tipsen var ordet ”tålamod” och det har hjälp mig extremt mycket.

    Tack för bra tips.

    Kommentar av Christian

  23. Finns det något program som mäter vilka dom populäraste inläggen på bloggen är? På engelska tror jag att det heter ”HeatMap” Isåfall vad skulle det heta på svenska?

    Är detta något ni känner till?

    Tack på förhand.

    Kommentar av Christian

  24. Hoppla, den här hade jag missat. Grym lista för nybörjaren, men man fick en del påminnelser själv!

    Kommentar av Jonas

  25. oj! vilken lista.
    en del visste jag ju innan , men det finns mycket att hämta här.

    Kommentar av Rauno

  26. Mycket bra lista. Problemet är ju ofta att det tar tid att etablera alla tips på en websida. Ett bra tips var ordlistab som jag själv ska ta tag i direkt. Något som gläder mig enormt är att Google verkar ranka ned siter som köpt länkar från högt rankade siter (läs Compricer). Samt även nedrankningen av länsamlingar. Vem använder dem egentligen?

    Tack för informationen och allt jobb jag nu tvingar mig själv att göra med mina siter…:-)

    Kommentar av Carl-Johan Sundgren

  27. Hej.

    Tack för grymma tips. Jag har suttit och läst detta nu i någon timme och noterat alla saker jag bör göra på min sajt.

    Hur är det med 301:or inom adressen. Jag har några, men hjälper det? Jag menar om man ändrat struktur inom siten. Hur lång tid tar det innan Google tar bort felaktiga länkar som orsakats innan dessa?

    Tackar för svar

    Kommentar av Jan-Adam

  28. Tja
    Har nu nog gått igenom dom flesta SEO sidorna som finns på nätet men det är just nu som jag verkligen börjar förstå, tack för din 100 tips sida.

    Kommentar av Lökis

  29. Carl-Johan skrev ”Samt även nedrankningen av länsamlingar” menar han då att man rankas ner om man anmäler sig till länkkataloger eller är länkkataloger bra för att komma med i Google? Var en väldigt bra lista annars

    Kommentar av Viktor

  30. Jag kan inte med säkerhet svara för Carl-Johan förstås men jag gissar att han pratar om när Google för några år sedan gjorde länkarna i dem mindre värda.

  31. Hej Magnus!

    Vi säger att en sida med hög pagerank länkar till en, om man har fjäskat till sig en sådan?!

    Hur viktigt är det då i googles ögon att länkar tillbaks eller inte?

    Har inte orkat att fjäska innan, men har lagd ner en del jobb på det det sista så det kommer att ge resultat om några veckor. Det kommer att bli en rejäl förändring i framtiden kan jag lova.

    Hur lång tid brukar det ta innan man börjar se resultaten?

    Vad jag har gjort är att jag fjäskat till mig länkar till min sida som har högt förtroende i sökmotorernas ögon.

    Tack på förhand.

    Kommentar av Christian

  32. Ja, det är väldigt svårt att svara på Christian. SEO är ett bulk-spel. Många länkar bra, få länkar dåligt men en enskild länk är ofta svår att bedöma.

    När det gäller att länka tillbaka så får du ingen extra fördel av det. Om det är en bra site att länka till som ger dina besökare ett värde så är det till gagn för dig.

  33. Vilken gedigen tips-lista! Den har förvisso några år på nacken nu men kändes, ur nybörjarögon, trots det fortfarande aktuell. Är det månne någon punkt som har förändrats de senaste åren?

    Kommentar av Ida Lindén

  34. Tack!

    Kommentar av Carin

  35. […] på 100 små förbättringar du kan göra på en sajt och sedan sätta dig och tugga igenom dessa. Jag har till och med skrivit sådana själv. Det är absolut inget fel att göra det men jag anser att det är vårt ansvar som bransch att […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner