Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

11 % klarar SEO Cert

SEO Cert

I november förra året lanserade vi SEO Cert. Sedan dess är det drygt 500 personer som antagit utmaningen och 11 % av er har klarat provet.

I slutet av förra året lanserade vi en certifiering för SEO som vi kallar SEO Cert. Syftet är att du som jobbar med SEO ska få ett enkelt sätt att verifiera och visa upp dina kunskaper.

Vi är glada över hur positivt SEO Cert har mottagits. Fram tills i dag är det drygt 500 personer som gjort provet. Det var många som var nyfikna på SEO Cert i samband med lanseringen och det är glädjande att se hur intresset för certifieringen kvarstår även efter att nyhetens behag lagt sig. Ni är ungefär 50 nya SEO-intresserade personer som gör provet varje månad.

Robots.txt svåraste frågan

Vi har precis analyserat alla frågor för att se vilka ni tycker är klurigast. Den fråga som flest har svarat fel på (bara 12 % rätta svar) rör Robots.txt. Exempel på andra områden som generellt verkar vara lite svårare är hreflang och http-statuskoder.

Frågorna är uppdaterade

I samband med att vi analyserade frågorna uppdaterade vi även dem. Vi la extra vikt vid de frågor som har högst felprocent. Vissa av dessa frågor har vi pensionerat, andra har vi förtydligat och vissa har vi låtit vara som de är. Vi har även lagt till några nya frågor.

Hur svårt är SEO Cert?

En utmaning för oss med SEO Cert är att hitta rätt svårighetsgrad. Vi vill inte att provet ska vara så svårt att det nästan är omöjligt att klara. Samtidigt ska det inte vara för lätt, då blir det inte lika värdefullt när du klarar det.

Nu har vi statistik på hur många som klarar provet. Av de drygt 500 personer som genomfört provet är det 11 % som klarat certifieringen. Snyggt gjort! I genomsnitt har ni som gjort provet haft 59,3 % rätt (det krävs 80 % för att klara det).

Vi har hamnat på ungefär den nivån vi siktade mot. Om något har svårighetsgraden blivit något högre än vi hade tänkt. Nu med de uppdaterade frågorna och våra nya lästips tror vi att en något större andel kommer klara provet.

Nya lästips

På efterfrågan har vi tagit fram betydligt fler lästips än vi hade när vi lanserade. Dessa lästips hittar du här. Som du ser är det en lång lista med artiklar som är indelade efter de olika ämnesområden som SEO Cert består av.

Tanken är att om du behöver lära dig mer om AMP för att klara provet kollar du in just de artiklarna. Du kommer inte hitta svaren till exakt alla frågor i SEO Cert i artiklarna. Men du kommer kunna lära dig tillräckligt för att klara provet.

Som tidigare tar vi gladeligen mot all form av feedback. Hör gärna av dig till seocert@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Om du inte redan tagit ditt SEO Cert är det hög tid att göra det. Lycka till!

 

2 kommentarer

  1. Gillar initiativet! Svårt att göra ett prov på SEO kunskaper när många svar är i gråzonen. Vad är rätt svar?? Det Google säger eller det man kommit fram till genom test man gjort eller andra gjort..svaret är oftast helt olika. Tex, påverkar sociala signaler din rankning. Enligt Google nej, men Ja enligt många i SEO branschen. Min erfarenhet är också JA iaf indirekt.

    Kommentar av David

  2. David,

    Kul att du gillar SEO Cert!

    Jag håller med om att det är en utmaning att testa SEO-kunskaper vilket var en av våra drivkrafter till att ta fram SEO Cert.

    Vårt mål med SEO Cert att undvika ”gråzoner” i så stor utsträckning som möjligt. Vi undviker frågor där vi bedömer att det inte finns en tydlig konsensus bland bransch-expertisen. Samtidigt tycker vi det är viktig att ha med de viktigaste missuppfattningarna om SEO i testet.

    När det gäller exemplet du nämner, social signaler, är vår bedömning att det finns en tydlig konsensus att det inte direkt påverkar ranking.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner