Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

11 % klarar SEO Cert

SEO Cert

I november förra året lanserade vi SEO Cert. Sedan dess är det drygt 500 personer som antagit utmaningen och 11 % av er har klarat provet.

I slutet av förra året lanserade vi en certifiering för SEO som vi kallar SEO Cert. Syftet är att du som jobbar med SEO ska få ett enkelt sätt att verifiera och visa upp dina kunskaper.

Vi är glada över hur positivt SEO Cert har mottagits. Fram tills i dag är det drygt 500 personer som gjort provet. Det var många som var nyfikna på SEO Cert i samband med lanseringen och det är glädjande att se hur intresset för certifieringen kvarstår även efter att nyhetens behag lagt sig. Ni är ungefär 50 nya SEO-intresserade personer som gör provet varje månad.

Robots.txt svåraste frågan

Vi har precis analyserat alla frågor för att se vilka ni tycker är klurigast. Den fråga som flest har svarat fel på (bara 12 % rätta svar) rör Robots.txt. Exempel på andra områden som generellt verkar vara lite svårare är hreflang och http-statuskoder.

Frågorna är uppdaterade

I samband med att vi analyserade frågorna uppdaterade vi även dem. Vi la extra vikt vid de frågor som har högst felprocent. Vissa av dessa frågor har vi pensionerat, andra har vi förtydligat och vissa har vi låtit vara som de är. Vi har även lagt till några nya frågor.

Hur svårt är SEO Cert?

En utmaning för oss med SEO Cert är att hitta rätt svårighetsgrad. Vi vill inte att provet ska vara så svårt att det nästan är omöjligt att klara. Samtidigt ska det inte vara för lätt, då blir det inte lika värdefullt när du klarar det.

Nu har vi statistik på hur många som klarar provet. Av de drygt 500 personer som genomfört provet är det 11 % som klarat certifieringen. Snyggt gjort! I genomsnitt har ni som gjort provet haft 59,3 % rätt (det krävs 80 % för att klara det).

Vi har hamnat på ungefär den nivån vi siktade mot. Om något har svårighetsgraden blivit något högre än vi hade tänkt. Nu med de uppdaterade frågorna och våra nya lästips tror vi att en något större andel kommer klara provet.

Nya lästips

På efterfrågan har vi tagit fram betydligt fler lästips än vi hade när vi lanserade. Dessa lästips hittar du här. Som du ser är det en lång lista med artiklar som är indelade efter de olika ämnesområden som SEO Cert består av.

Tanken är att om du behöver lära dig mer om AMP för att klara provet kollar du in just de artiklarna. Du kommer inte hitta svaren till exakt alla frågor i SEO Cert i artiklarna. Men du kommer kunna lära dig tillräckligt för att klara provet.

Som tidigare tar vi gladeligen mot all form av feedback. Hör gärna av dig till seocert@pineberry.com och berätta vad du tycker.

Om du inte redan tagit ditt SEO Cert är det hög tid att göra det. Lycka till!

 

2 kommentarer

  1. Gillar initiativet! Svårt att göra ett prov på SEO kunskaper när många svar är i gråzonen. Vad är rätt svar?? Det Google säger eller det man kommit fram till genom test man gjort eller andra gjort..svaret är oftast helt olika. Tex, påverkar sociala signaler din rankning. Enligt Google nej, men Ja enligt många i SEO branschen. Min erfarenhet är också JA iaf indirekt.

    Kommentar av David

  2. David,

    Kul att du gillar SEO Cert!

    Jag håller med om att det är en utmaning att testa SEO-kunskaper vilket var en av våra drivkrafter till att ta fram SEO Cert.

    Vårt mål med SEO Cert att undvika ”gråzoner” i så stor utsträckning som möjligt. Vi undviker frågor där vi bedömer att det inte finns en tydlig konsensus bland bransch-expertisen. Samtidigt tycker vi det är viktig att ha med de viktigaste missuppfattningarna om SEO i testet.

    När det gäller exemplet du nämner, social signaler, är vår bedömning att det finns en tydlig konsensus att det inte direkt påverkar ranking.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Gasa eller bromsa marknadsföring

Vi gasade marknadsföringen – fick 32 % fler leads

I kristider som dessa är det vanligt att bromsa sin marknadsföring. På Pineberry valde vi att göra tvärtom och i denna artikel berättar vi varför och hur det gått hittills.

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner