Sökmotorkonsult.se

28% av alla sökresultat är affiliates 2015

affiliate-2015

I vår undersökning bevisas det fortsatt att en stor del av sökresultatet fortsatt består av affiliates. Det rör sig om 28% av alla resultat i undersökningen som är affiliates.

Affiliaten lever även 2015, det är den slutsats vi kan dra av den årliga undersökning som vi gör inom ett antal segment. Vi gör denna undersökning för att påvisa för alla tvivlare att affiliaten inte är död. Enligt vår undersökning står affiliates för 28% av sökresultaten i Sverige 2015 jämfört med 30% som var resultatet 2014.

Absolut mest häpnadsväckande i undersökningen är att 7 av 10 aktörer (efter rättelse) på sökningen flygresor är affiliates. Det är en intressant utveckling med tanke på att flygpriserna just nu är så prispressade, min syn att utrymmet för affiliates rent logiskt borde bli mindre och mindre, men så är tydligen inte fallet.

Även på casino-sökningen har antalet affiliates ökat med någon aktör. Det är också en väldigt underlig utveckling med tanke på hur mycket pengar som casinobolagen plöjer ner i TV och all annan form av marknadsföring just nu. Från min synvinkel har jag svårt att förstå varför spelbolagen inte lägger större fokus på att ta del av denna trafik på andra sätt än via affiliates.

Noterbart är även att vi lånesegmentet har noterat en bakåtgång i antalet affiliates på både sms lån och lån. Påvisar att banker och låneinstitut kanske börjar vakna till lite? Det är svårt att säga. I lånesegmentet har det länge varit fritt fram för affiliates att ta mark då bankerna inte varit intresserade av att fokusera på denna trafik.

Vår undersökning är baserade på sökord inom segment som vi anser är konkurrensutsatta och där det finns stort fokus ur ett sökmotorperspektiv. Nedan finner du undersökningen:

Flygresor 7/10 (efter rättelse)

flygresor.se – affiliate
momondo.se – affiliate
flygresor.com – affiliate
reseguiden.se – affiliate
expedia.se – inte
skyscanner.se – affiliate
supersavertravel.se – inte (efter rättelse)
destination.se – affiliate
pricerunner.se – affiliate
travellink.se – inte (efter rättelse)

Casino 7/10

sveacasino.se – affiliate
unibet.com – inte
svenskkasinon.se – affiliate
casinoguide.se – affiliate
casinotopplistan.com – affiliate
casinoonline.re – affiliate
betsson.se – inte
verajohn.se – inte
casino.se – affiliate
casinosidan.com – affiliate

Hotell 3/10

hotels.com – inte
trivago.se – affiliate
expedia.se – inte
reseguiden.se – affiliate
momondo.se – affiliate
supersavertravel.se – inte
hotelspecials.se – inte
fritidsresor.se – inte
ving.se – inte
booking.com – inte

Lån 1/10

icabanken.se – inte 
compricer.se – affiliate
ikanobanken.se – inte
lendo.se – inte
sveadirekt.com inte
bluestep.se – inte
resursbank.se – inte
swedbank.se – inte
forex.se – inte
banknorwegian.se – inte

Poker 2/10

poker.se – affiliate
wikipedia.se – inte
pokerstars.eu – inte
betsson.com – inte
partypoker.com – inte
fulltilt.com – inte
unibet.se – inte
pokerspel.org – affiliate
svenskaspel.se – inte
aftonbladet.se – inte

Sms lån 2/10

easycredit.se – inte
smslånonline.se – affiliate
smspengar.nu – inte
ferratum.se – inte
meddelandelan.se inte
strandiafinans.se – inte
risicum.se – inte
sverigekredit.se – affiliate
onea.se – inte
kundfinans.se – inte

Linser 2/10

alltomlinser.se – affiliate
lensway.se – inte
lenson.com – inte
smarteyes.se – inte
specsavers.se – inte
prisjakt.se – affiliate
synoptik.se – inte
synoptik.se – inte
synsam.se – inte
linsen.se – inte

Försäkringar 2/10

folksam.se – inte
insplanet.com – affiliate
modernaforsakringar.se – inte
trygghansa.se – inte
dina.se – inte
solidab.se – inte
compricer.se – affiliate
if.se – inte
if.se – inte
swedbank.se – inte

Kläder 0/10

bubbleroom.se – inte
zalando.se – inte
boozt.com – inte
nelly.com – inte
madlady.se – inte
halens.se  – inte
ellos.se – inte
stayhard.se – inte
styplepit.se – inte

Skor 0/10

footway.se – inte
zalando.se – inte
nelly.com – inte
boozt.com – inte
sportamore.se  – inte
brandos.se – inte
ellos.se – inte
sarenza.se  -inte
bubbleroom.se – inte
stylepit.se – inte

I detta års undersökning har vi valt att jämföra med hur det ser ut i USA, eftersom det är en mycket mer konkurrensutsatt marknad och det var något som efterfrågades vid förra årets undersökning. Jämförelsen påvisade att det i USA är ett helt annat förhållande mellan affiliates och vanliga aktörer på denna form av söktermer.

Enligt vår undersökning består endast 11% av aktörerna på motsvarande sökningar i USA av affiliates, vilket är en signifikant skillnad mot hur det ser ut i Sverige. Det påvisar och ena sidan hur mycket lägre konkurrensen fortsatt är i Sverige men och andra sidan att det här är komplexa söktermer som kanske inte ligger i fokus för amerikanska affiliates. Vi kan göra ett antagande att affiliates i USA nischar in sig mer för att det finns tillräckligt med sökvolymer på längre och mindre konkurrensutsatta söktermer.

Hur ser era tankar ur gällande affiliatefokuset i USA respektive Sverige?

”Vår defintion av affiliates genom hela undersökningen och inlägget är en webbplats där inget köp görs på webbplatsen utan syftet med webbplatsen är att förmedla vidare kunder.”

I undersökningen hänvisar vi att det är 28% affiliates i sökresultaten men efter rättelse från uppmärksam läsare handlar det i själva verket om 26%.

Undersökningen är gjord av Carl-Henrik Tornell och Pontus Karlsson på Pineberry.

4 kommentarer

  1. Är bara 7 av 10 som är affiliates på ”flygresor”. Supersavertravel och Travellink är inte affiliates.

    Kommentar av Christopher

  2. Misstag av oss det stämmer som du säger när jag nu dubbelkollade detta.

    Tack för återkopplingen.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  3. Intressant lista. Jämförde några segment med Storbritannien och t. ex casino och flygresor är mindre konkurrens bland affiliates. Vissa andra segment som sms lån har t. ex fler affiliatesidor i sökresultatet i Storbritannien. Men generellt så tvingas du som surfare i engelsktalande länder vara mycket mer specifik. Bara ”skor” eller ”lån” säger inte så mkt – det krävs normalt att du får söka igen då för att hitta relevant sökresultat.

    Kommentar av Markus Jalmerot

  4. Intressant respons på inlägget.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner