Sökmotorkonsult.se

3 saker som snabbar upp indexering

Ett ganska vanligt problem som många har är att få sin site indexerad. I mina ögon är det här aldrig något som ska skapa problem, att få en site indexerad är lätt så länge det inte finns någon form av straff. Jag tänkte därför dela med mig av några sätt att få den indexerad snabbare.

Blogga om siten

Om du har en blogg som spindlas med jämna mellanrum är ett snabbt sätt att få siten indexerad att helt enkelt blogga om den. Se till att länka till siten i en ny post så ska det gå fort.

Greja lite inlänkar

Egentligen är det samma tips som att blogga om siten men om du inte har tillgång till en egen blogg så skaffa lite inlänkar från vänner och bekanta. Inlänkar är nämligen avgörande för sitens indexering.

Pinga siten

Särskilt om du har en RSS-feed är det här ett sätt som fungerar bra, det finns många portaler av olika slag som spindlas väldigt ofta. Genom att skicka ett ping till dessa och berätta att du har en ny site så ökar chansen att Google snart kommer och hälsar på.

Mer än så här ska aldrig behövas, om du testat samtliga och det gått mer än en vecka kan det vara något som är fel och då blir det genast mer komplicerat.

Att registrera sin site hos Google har aldrig någonsin snabbat upp en indexering för mig så det kan du nog strunta i.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

4 kommentarer

  1. Även en 301 redirect kan göra susen. Flytta någon artikel till exempel från en annan sajt som bättre lämpar sig på den nya sajten.

    Kommentar av Jim Westergren

  2. Ja det är helt sant, jag upplever att det iofs blir mer eller mindre samma effekt med en länk från nämnda artikel. Har du andra erfarenheter så tar jag gärna emot dem eftersom jag inte riktigt använt redirects för detta.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för tipsen!
    Ibland känns det som att man blir bestraffad på sin ranking om man kör adwords på sina nyckelord. Men det kanske bara är en känsla…
    En nybörjare som lär sig.

    Kommentar av Lasse

  4. Det har diskuterats en massa om just det och om sanningen ska fram så har jag inte jobbat jättemycket med adwords. Det känns för mig helt orimligt att Google skulle straffa sina kunder i alla fall, att man skulle förlora på att betala pengar till Google känns helt främmande. I de fall jag har jobbat med både adwords och seo så kan jag inte se några sådana tendenser alls så jag hoppas och tror att det bara handlar om paranoia.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?