Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

3 saker som snabbar upp indexering

Ett ganska vanligt problem som många har är att få sin site indexerad. I mina ögon är det här aldrig något som ska skapa problem, att få en site indexerad är lätt så länge det inte finns någon form av straff. Jag tänkte därför dela med mig av några sätt att få den indexerad snabbare.

Blogga om siten

Om du har en blogg som spindlas med jämna mellanrum är ett snabbt sätt att få siten indexerad att helt enkelt blogga om den. Se till att länka till siten i en ny post så ska det gå fort.

Greja lite inlänkar

Egentligen är det samma tips som att blogga om siten men om du inte har tillgång till en egen blogg så skaffa lite inlänkar från vänner och bekanta. Inlänkar är nämligen avgörande för sitens indexering.

Pinga siten

Särskilt om du har en RSS-feed är det här ett sätt som fungerar bra, det finns många portaler av olika slag som spindlas väldigt ofta. Genom att skicka ett ping till dessa och berätta att du har en ny site så ökar chansen att Google snart kommer och hälsar på.

Mer än så här ska aldrig behövas, om du testat samtliga och det gått mer än en vecka kan det vara något som är fel och då blir det genast mer komplicerat.

Att registrera sin site hos Google har aldrig någonsin snabbat upp en indexering för mig så det kan du nog strunta i.

4 kommentarer

  1. Även en 301 redirect kan göra susen. Flytta någon artikel till exempel från en annan sajt som bättre lämpar sig på den nya sajten.

    Kommentar av Jim Westergren

  2. Ja det är helt sant, jag upplever att det iofs blir mer eller mindre samma effekt med en länk från nämnda artikel. Har du andra erfarenheter så tar jag gärna emot dem eftersom jag inte riktigt använt redirects för detta.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för tipsen!
    Ibland känns det som att man blir bestraffad på sin ranking om man kör adwords på sina nyckelord. Men det kanske bara är en känsla…
    En nybörjare som lär sig.

    Kommentar av Lasse

  4. Det har diskuterats en massa om just det och om sanningen ska fram så har jag inte jobbat jättemycket med adwords. Det känns för mig helt orimligt att Google skulle straffa sina kunder i alla fall, att man skulle förlora på att betala pengar till Google känns helt främmande. I de fall jag har jobbat med både adwords och seo så kan jag inte se några sådana tendenser alls så jag hoppas och tror att det bara handlar om paranoia.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner