Sökmotorkonsult.se

3 saker som snabbar upp indexering

Ett ganska vanligt problem som många har är att få sin site indexerad. I mina ögon är det här aldrig något som ska skapa problem, att få en site indexerad är lätt så länge det inte finns någon form av straff. Jag tänkte därför dela med mig av några sätt att få den indexerad snabbare.

Blogga om siten

Om du har en blogg som spindlas med jämna mellanrum är ett snabbt sätt att få siten indexerad att helt enkelt blogga om den. Se till att länka till siten i en ny post så ska det gå fort.

Greja lite inlänkar

Egentligen är det samma tips som att blogga om siten men om du inte har tillgång till en egen blogg så skaffa lite inlänkar från vänner och bekanta. Inlänkar är nämligen avgörande för sitens indexering.

Pinga siten

Särskilt om du har en RSS-feed är det här ett sätt som fungerar bra, det finns många portaler av olika slag som spindlas väldigt ofta. Genom att skicka ett ping till dessa och berätta att du har en ny site så ökar chansen att Google snart kommer och hälsar på.

Mer än så här ska aldrig behövas, om du testat samtliga och det gått mer än en vecka kan det vara något som är fel och då blir det genast mer komplicerat.

Att registrera sin site hos Google har aldrig någonsin snabbat upp en indexering för mig så det kan du nog strunta i.

4 kommentarer

  1. Även en 301 redirect kan göra susen. Flytta någon artikel till exempel från en annan sajt som bättre lämpar sig på den nya sajten.

    Kommentar av Jim Westergren

  2. Ja det är helt sant, jag upplever att det iofs blir mer eller mindre samma effekt med en länk från nämnda artikel. Har du andra erfarenheter så tar jag gärna emot dem eftersom jag inte riktigt använt redirects för detta.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för tipsen!
    Ibland känns det som att man blir bestraffad på sin ranking om man kör adwords på sina nyckelord. Men det kanske bara är en känsla…
    En nybörjare som lär sig.

    Kommentar av Lasse

  4. Det har diskuterats en massa om just det och om sanningen ska fram så har jag inte jobbat jättemycket med adwords. Det känns för mig helt orimligt att Google skulle straffa sina kunder i alla fall, att man skulle förlora på att betala pengar till Google känns helt främmande. I de fall jag har jobbat med både adwords och seo så kan jag inte se några sådana tendenser alls så jag hoppas och tror att det bara handlar om paranoia.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?