Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

3 vanliga seo-misstag hos en företagsblogg

företagsblogg

Att ha en företagsblogg har många fördelar om det görs på rätt sätt. Genom att skapa bra innehåll kan du på samma gång marknadsföra företaget och få länkar för det. Men du kan även ställa till det för dig och inte utnyttja bloggens fulla potential. Jag listar i detta inlägg tre vanliga seo-misstag för en företagsblogg och hur du undviker dem.

1. Ha bloggen på en annan domän eller subdomän. Genom att skriva bra innehåll som tillför ett värde som andra uppskattar kan du få länkar till bloggen. Dessa länkar drar hela din webbsida nytta av och ökar möjligheten att ranka bättre. Men om du har bloggen på en annan domän eller subdomän så får inte din webbsida ta del av kraften från länkarna. Även om bloggen i sin tur länkar till huvudsidan så får du bara kraften från bloggen och inte alla sidor som länkat dit.

2. Ta trafik från dina konverterade landningssidor. Du har en landningssida som konverterar bra. Men när du skriver en bloggpost om samma sak så rankar den bättre och den har inte samma konverterande element på sig vilket leder till att du går miste om kunder.  Se därför till att alltid tänka på vad du vill och kommer synas på med din bloggpost. Försök utnyttja denna möjlighet till att få trafik på relevanta fraser som du inte täcker upp med ditt statiska innehåll och se även till att din blogg har konverterande element.

3. Publicerar samma innehåll på flera platser. Om du publicerar en nyhet eller skriver ett debattinlägg så vill du att den ska synas på flera platser så att så många som möjligt kan ta del av ditt budskap. Men om det är samma innehåll på alla webbsidorna så blir det duplicerat och Google väljer bara att visa ett i sökresultatet. Detta kan leda till att trafiken och länkarna inte landar på din websida. Försök därför att alltid publicera unikt innehåll på din egen blogg och använd sammanfattningar, med hänvisningar till originalet, när du publicerar det på andra sidor.

7 kommentarer

  1. Bra genomgång av hur man ska tänka när man ska sätta upp en företagsblogg. Sett en del brister vad gäller lösningar för ”hyrbutik” och jag tycker att det vore en bra service att erbjuda alla webbutiksinnehavare möjligheten att ha en blogg direkt på huvuddomänen (www.butik.se/blogg). Blir trassligt och mindre bra att ha den på en subdomän. Den största missen har ni inte med. Det är att många missar att blogga överhuvudtaget:)

  2. Tycker att Håkan slog huvudet på spiken här. Att inte utforska möjligheten med en företagsblogg känns väldigt ”omodernt”.

    Kommentar av Mathias Aspgren

  3. Företagsbloggandet diskuterades flitigt 2008-2009, vill minnas att en ”top dog” var tongivande då. Kul att se hur denna trafikmotor dyker upp igen som ett mycket bra sätt att locka till sig kunder. Ett eget exempel: Jag fick en kommentar på en bloggpost en gång. Kommentaren var ett sätt för kunden att få kontakt med mig. Det resulterade i att vi arbetade tillsammans i 15 månader och har kontakt än idag. Med det i åtanke har jag aldrig slutat att blogga privat eller med företagsfokus.

  4. Blir lite motsägelsefullt här med subdomäner. Å enda sidan har Google gått ut med att en subdomänen skall ha samma status som en undermapp. Så ur den synpunkten ger länkar till en blogg som ligger som subdomän där styrka till huvuddomänen.
    Om man provar att dela på ett sammansatt ord så att förstavelsen finns endast i subdomänen och efterledet i endast huvuddomänen så kommer Google koppla ihop orden.

    Å andra sidan om nu en subdomän skulle räknas som helt frikopplad från huvudwebbplatsen så ger i så fall länkarna från den styrka till huvudsidan. Ingående länkar till bloggen stärker bloggen i sig. Och sannolikheten för vissa branscher att få länkar till sin blogg är kanske inte alltid så stor.
    Så oavsett vilket som gäller ger länkarna från en blogg på en subdomän styrka till huvudsidan.

    Dessutom kan man skala av en del onödigt från huvudsidan enklare om man lägger bloggen på en subdomän, vilket är också det jag rekommenderar att man skall använda.

    Kommentar av Urban

  5. Urban, jag håller inte med dig om att ha en del av sin webbsida på en subdomän skulle vara lika bra som att ha det i en katalog. Om jag får välja mellan de två så är katalog att föredra.

  6. Naturligtvis håller du inte med mig då det skulle innebära att du har fel.
    Men saknar argument för att din version på hur man skall göra i det här fallet i valet mellan katalog eller subdomän skulle ge fördelar.
    Se om du kan prestera något åt det hållet och inte bara tyckande för din sida.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner