Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

301 redirect, permanent men reversibel

Matt Cutts 301 redirect
Det finns många missuppfattningar om 301 redirect. En uppfattning som flugit runt nätet är att om man väl gjort en 301 så kan man inte gå tillbaka till den gamla sidan. Till och med Matt Cutts, säger något i den riktningen i videon nedan. Han har fel.
 


 

Sanningen är att du kan ångra dig även med 301 redirects, även om de heter permanenta. Det Google gör (oftast) är att föra över alla egenskaper från den tidigare sidan till den man redirectat till när du gör en 301. En 302 eller annan typ av redirect ger inte den effekten. Det är alltså i princip alltid bättre med en 301 än någon annan och det går att ångra sig.

Vi fick precis idag tillbaka ett testresultat som visar att en sida som varit redirectad så länge som ett år fick tillbaka sina positioner i sökresultatet som den hade innan den redirectades, när redirecten togs bort.

7 kommentarer

  1. Jag har jobbat med en del projekt som visar på samma sak. Hade en sajt som hade klantat till sina 301 vid en migrering över ett år tidigare som vi lyckades återställa. Vi såg en tydlig förbättring i ranking när vi hade fixat till ompekningarna, men det krävde att vi genomförde en del aktiviteter som fick Google att återbesöka de gamla ursprungliga webbadresserna först.

    Jag har även jobbat med ett projekt där detta inte fungerade alls. Men då bestod problemet i att det fanns flera 301 i en kedja, och vi återställde allt till endast en 301 som gick till rätt sida. Men då såg vi inga som helst påverkningar på ranking.

    Sedan finns det ju många omkringliggande variabler som påverkar, så det är inte helt säkert att det inte går att åtgärda trots att man har flera 301 i en kedja. Det jag vet är att vi inte lyckads vid det tillfället.

    Så en fråga till dig Magnus. Har du testat vad som händer om du istället för att peka om den exakta URLen istället pekar om en URL som innehåller ett ”anchor”. Alltså en #blabla i slutet av webbadressen?

    /Bernt

    Kommentar av Bernt Johansson

  2. Bernt, 301:or i kedjor är alltid lite opålitliga minst sagt :)

    Vad gäller peka med ankare har jag faktiskt inte testat, ska nog göra det.

  3. Jag har inte gjort något eget planerat test med 301:or på detta sätt. Jag har däremot haft domäner redirectade under längre tid. Även jag har märkt att det verkar gå utmärkt att ta bort 301:an och köra vidare som tidigare. Det går inte att dra generella slutsatser av _mitt_ exempel, men det är i linje med resultatet av ditt test.

    Jag tycker den där Matt Cutts verkar vara lite väl mycket propagandamaskin för Google. Många gånger verkar han säga hur det är tänkt att vara (eller hur G vill att webmasters ska bete sig), inte hur det faktiskt ligger till.

    Jag tar Matt Cutts uttalanden med en stor nypa salt. Jag litar absolut inte på det han säget. Man måste testa själv.

  4. Du har rätt i att man ska ta Matt Cutts med en nypa salt, ofta är det inte att han försöker luras däremot, det är bara att han ser det ur ett annat perspektiv. Han ser till sökmotorns bästa i första hand och struntar i om ditt eller mitt företag går i konkurs. Sen har han förstås inte hela bilden heller, det finns en anledning till att Google måste ha testare som testar hur stor impact en algoritmförändring har, algoritmen är för stor för att hållas reda på.

  5. Intressant, uteslutande använt mig av 301 men trodde faktiskt inte att det gick att ångra sig.
    En annan fråga Magnus. Säg att du ha en sajt som rankar högt på ett visst sökord och du kör en 301. Kommer den andra sajten att överta rankingen permanent. Är i startgroparna att testköra men misstänker att ni redan haft tanken :o).
    Har bl a sett att en visst ”större” seo företag gjort så med sina nyckelunder för att boosta kundens sajt.

    Kommentar av Daniel

  6. Ja, det funkar oftast, 301:or är lite oberäkneliga däremot.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner