Sökmotorkonsult.se

301 redirect, permanent men reversibel

Matt Cutts 301 redirect
Det finns många missuppfattningar om 301 redirect. En uppfattning som flugit runt nätet är att om man väl gjort en 301 så kan man inte gå tillbaka till den gamla sidan. Till och med Matt Cutts, säger något i den riktningen i videon nedan. Han har fel.
 


 

Sanningen är att du kan ångra dig även med 301 redirects, även om de heter permanenta. Det Google gör (oftast) är att föra över alla egenskaper från den tidigare sidan till den man redirectat till när du gör en 301. En 302 eller annan typ av redirect ger inte den effekten. Det är alltså i princip alltid bättre med en 301 än någon annan och det går att ångra sig.

Vi fick precis idag tillbaka ett testresultat som visar att en sida som varit redirectad så länge som ett år fick tillbaka sina positioner i sökresultatet som den hade innan den redirectades, när redirecten togs bort.

Sidan är senast uppdaterad 2019-03-19

7 kommentarer

  1. Jag har jobbat med en del projekt som visar på samma sak. Hade en sajt som hade klantat till sina 301 vid en migrering över ett år tidigare som vi lyckades återställa. Vi såg en tydlig förbättring i ranking när vi hade fixat till ompekningarna, men det krävde att vi genomförde en del aktiviteter som fick Google att återbesöka de gamla ursprungliga webbadresserna först.

    Jag har även jobbat med ett projekt där detta inte fungerade alls. Men då bestod problemet i att det fanns flera 301 i en kedja, och vi återställde allt till endast en 301 som gick till rätt sida. Men då såg vi inga som helst påverkningar på ranking.

    Sedan finns det ju många omkringliggande variabler som påverkar, så det är inte helt säkert att det inte går att åtgärda trots att man har flera 301 i en kedja. Det jag vet är att vi inte lyckads vid det tillfället.

    Så en fråga till dig Magnus. Har du testat vad som händer om du istället för att peka om den exakta URLen istället pekar om en URL som innehåller ett ”anchor”. Alltså en #blabla i slutet av webbadressen?

    /Bernt

    Kommentar av Bernt Johansson

  2. Bernt, 301:or i kedjor är alltid lite opålitliga minst sagt :)

    Vad gäller peka med ankare har jag faktiskt inte testat, ska nog göra det.

  3. Jag har inte gjort något eget planerat test med 301:or på detta sätt. Jag har däremot haft domäner redirectade under längre tid. Även jag har märkt att det verkar gå utmärkt att ta bort 301:an och köra vidare som tidigare. Det går inte att dra generella slutsatser av _mitt_ exempel, men det är i linje med resultatet av ditt test.

    Jag tycker den där Matt Cutts verkar vara lite väl mycket propagandamaskin för Google. Många gånger verkar han säga hur det är tänkt att vara (eller hur G vill att webmasters ska bete sig), inte hur det faktiskt ligger till.

    Jag tar Matt Cutts uttalanden med en stor nypa salt. Jag litar absolut inte på det han säget. Man måste testa själv.

  4. Du har rätt i att man ska ta Matt Cutts med en nypa salt, ofta är det inte att han försöker luras däremot, det är bara att han ser det ur ett annat perspektiv. Han ser till sökmotorns bästa i första hand och struntar i om ditt eller mitt företag går i konkurs. Sen har han förstås inte hela bilden heller, det finns en anledning till att Google måste ha testare som testar hur stor impact en algoritmförändring har, algoritmen är för stor för att hållas reda på.

  5. Intressant, uteslutande använt mig av 301 men trodde faktiskt inte att det gick att ångra sig.
    En annan fråga Magnus. Säg att du ha en sajt som rankar högt på ett visst sökord och du kör en 301. Kommer den andra sajten att överta rankingen permanent. Är i startgroparna att testköra men misstänker att ni redan haft tanken :o).
    Har bl a sett att en visst ”större” seo företag gjort så med sina nyckelunder för att boosta kundens sajt.

    Kommentar av Daniel

  6. Ja, det funkar oftast, 301:or är lite oberäkneliga däremot.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?