Sökmotorkonsult.se

39% av e-handlarna saknar h1a

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på den starkaste sidan på webbplatsen. Ta bättre positioner på ditt huvudsökord genom att använda huvudrubriken.

Vi har gjort en undersökning baserad på 781 e-handlare som är certifierade av Trygg e-handel. Den visar på att 39% av e-handlarna saknar en h1a på sin startsida.

Startsidan är i nästan alla fall den starkaste sidan på webbplatsen eftersom större delen av de länkar man får till sin webbplats naturligt går mot startsidan. Det medför att de e-handlare som inte har en h1a med huvudsökordet för sin webbplats på startsidan går miste om en viktig parameter för en stark landningssida som kan förbättra positioner på huvudsökordet.

Följt av titeln på en webbsida är h1an det näst viktigaste objektet ur ett sökmotorperspektiv och rekommendationen är att den ska innehålla sökordet för sidan. Att därför inte ha en h1a (huvudrubrik) på startsidan leder därför till sämre resultat ur ett sökmotorperspektiv för den sidan.

Startsidan är en viktig sida på alla webbplatser men för e-handlare som har väldigt mycket andra sidor är de sidorna minst lika viktiga. Bara för att kategorisidorna oftast står i fokus för e-handlare går många miste om vilken potential startsidan har och det är just det jag vill uppmärksamma alla er e-handlare om.

Sidan är senast uppdaterad 2015-07-31

8 kommentarer

  1. Jag är novis som under augusti månad ska lära mig en del om seo och jag gjorde därför en analys på min egen blogg, där jag fick 75/100 – kändes bra. Men jag undrar: jag använder wordpress och undrar hur jag får till den där h1 – dvs var någonstans? För den syns inte sen på bloggen, utan ligger i programmeringen? Upplys mig gärna!

    Kommentar av Emilia

  2. Hej Emilia

    Tack för din kommentar! I WordPress blir normalt automatiskt det du döper dina inlägg eller sidor till en H1:a. Vad jag kan se blir det så även på din blogg.

  3. Hej Emilia, ett tips jag tror vore bra är att ha en statisk sida som startsida på din blogg om du vill ha ett specifikt sökord som h1:a.

    Kommentar av Adam

  4. Tack Michael – jag testade även ett annat verktyg och då fick jag resultatet att ”H1 tag saknas” på ett specifikt inlägg, men jag tror det beror på att analysen mer var anpassad för en traditionell hemsida,inte en blogg.

    Tack Adam för din kommentar. Jag har funderat lite och tänker nog ändå ha blogginläggen som de är. Varför? Därför besökarna vill komma direkt in i bloggen och slippa klicka sig fram till senaste nya inläggen.

    Det undrar jag också: är det positivt ur ett SEO perspektiv att ha bloggen som landningssida när man går in på en webbsida som har flera sidor (där bloggen är en av dem). Dvs att man kommer direkt in i ett flöde som ofta uppdateras?

    Hälsningar
    Emilia

    Kommentar av Emilia

  5. Värt att nämna är att h1-taggen är minst lika viktig på undersidor. Varje enskild H1 visar vad just den sidan på sajten handlar om och sökmotorer lägger normalt sett rätt stor vikt på det.

    Kommentar av Carl-Johan

  6. Jag undrar samma som Emilia:
    är det positivt ur ett SEO perspektiv att ha bloggen som landningssida när man går in på en webbsida som har flera sidor (där bloggen är en av dem). Dvs att man kommer direkt in i ett flöde som ofta uppdateras?

    Kommentar av Mony

  7. Emilia & Mony

    Tack för er fråga!

    Om du vill synas på ett lite svårare sökord med din startsida (t ex inte bara din bloggs namn) är det en fördel om din startsida har en viss del statiskt innehåll som inte ändrar sig.

    Anledningen är att om din startsida endast består av dina senaste blogginlägg kommer innehållet hela tiden ändra sig vilket gör det svårare för Google att förstå vad just den sidan handlar om.

    Sen förstår jag att ni av andra skäl vill att användarna ska komma direkt in i bloggen.

    Jag vill påpeka att detta endast påverkar startsidan och majoriteten av trafiken till en blogg (återigen förutom sökningar på bloggens namn) kommer från de olika blogginläggen som ju ligger på egna undersidor som har statiskt innehåll.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?