Sökmotorkonsult.se

39% av e-handlarna saknar h1a

saknar h1a

39% av e-handlarna saknar h1a på den starkaste sidan på webbplatsen. Ta bättre positioner på ditt huvudsökord genom att använda huvudrubriken.

Vi har gjort en undersökning baserad på 781 e-handlare som är certifierade av Trygg e-handel. Den visar på att 39% av e-handlarna saknar en h1a på sin startsida.

Startsidan är i nästan alla fall den starkaste sidan på webbplatsen eftersom större delen av de länkar man får till sin webbplats naturligt går mot startsidan. Det medför att de e-handlare som inte har en h1a med huvudsökordet för sin webbplats på startsidan går miste om en viktig parameter för en stark landningssida som kan förbättra positioner på huvudsökordet.

Följt av titeln på en webbsida är h1an det näst viktigaste objektet ur ett sökmotorperspektiv och rekommendationen är att den ska innehålla sökordet för sidan. Att därför inte ha en h1a (huvudrubrik) på startsidan leder därför till sämre resultat ur ett sökmotorperspektiv för den sidan.

Startsidan är en viktig sida på alla webbplatser men för e-handlare som har väldigt mycket andra sidor är de sidorna minst lika viktiga. Bara för att kategorisidorna oftast står i fokus för e-handlare går många miste om vilken potential startsidan har och det är just det jag vill uppmärksamma alla er e-handlare om.

8 kommentarer

  1. Jag är novis som under augusti månad ska lära mig en del om seo och jag gjorde därför en analys på min egen blogg, där jag fick 75/100 – kändes bra. Men jag undrar: jag använder wordpress och undrar hur jag får till den där h1 – dvs var någonstans? För den syns inte sen på bloggen, utan ligger i programmeringen? Upplys mig gärna!

    Kommentar av Emilia

  2. Hej Emilia

    Tack för din kommentar! I WordPress blir normalt automatiskt det du döper dina inlägg eller sidor till en H1:a. Vad jag kan se blir det så även på din blogg.

  3. Hej Emilia, ett tips jag tror vore bra är att ha en statisk sida som startsida på din blogg om du vill ha ett specifikt sökord som h1:a.

    Kommentar av Adam

  4. Tack Michael – jag testade även ett annat verktyg och då fick jag resultatet att ”H1 tag saknas” på ett specifikt inlägg, men jag tror det beror på att analysen mer var anpassad för en traditionell hemsida,inte en blogg.

    Tack Adam för din kommentar. Jag har funderat lite och tänker nog ändå ha blogginläggen som de är. Varför? Därför besökarna vill komma direkt in i bloggen och slippa klicka sig fram till senaste nya inläggen.

    Det undrar jag också: är det positivt ur ett SEO perspektiv att ha bloggen som landningssida när man går in på en webbsida som har flera sidor (där bloggen är en av dem). Dvs att man kommer direkt in i ett flöde som ofta uppdateras?

    Hälsningar
    Emilia

    Kommentar av Emilia

  5. Värt att nämna är att h1-taggen är minst lika viktig på undersidor. Varje enskild H1 visar vad just den sidan på sajten handlar om och sökmotorer lägger normalt sett rätt stor vikt på det.

    Kommentar av Carl-Johan

  6. Jag undrar samma som Emilia:
    är det positivt ur ett SEO perspektiv att ha bloggen som landningssida när man går in på en webbsida som har flera sidor (där bloggen är en av dem). Dvs att man kommer direkt in i ett flöde som ofta uppdateras?

    Kommentar av Mony

  7. Emilia & Mony

    Tack för er fråga!

    Om du vill synas på ett lite svårare sökord med din startsida (t ex inte bara din bloggs namn) är det en fördel om din startsida har en viss del statiskt innehåll som inte ändrar sig.

    Anledningen är att om din startsida endast består av dina senaste blogginlägg kommer innehållet hela tiden ändra sig vilket gör det svårare för Google att förstå vad just den sidan handlar om.

    Sen förstår jag att ni av andra skäl vill att användarna ska komma direkt in i bloggen.

    Jag vill påpeka att detta endast påverkar startsidan och majoriteten av trafiken till en blogg (återigen förutom sökningar på bloggens namn) kommer från de olika blogginläggen som ju ligger på egna undersidor som har statiskt innehåll.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner