Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

4 SEO-verktyg som kan förbättra din synlighet

Vill du förbättra din sajts SEO? Här går vi igenom fyra verktyg som kan förbättra din synlighet i Googles sökresultat – och därmed ge dig mer lönsam trafik.                                                                                                       

För att du ska kunna synas på toppositioner på Google räcker det inte att bara göra en sak rätt. Lönsam SEO innebär en kombination av olika komponenter, och om du ska få ett bra resultat så måste du se över alla delar på din sajt. Från själva strukturen med URL:er och titlar till brödtexter och alt-attribut på bilder.

Prova våra analysverktyg gratis

På Sökmotorkonsult.se har vi fyra verktyg som du kan använda för att förbättra din sajts synlighet i Googles sökresultat. De täcker inte in allt du måste göra för att din sajt ska ranka högt i sökresultatet, men du kommer en bra bit på vägen.

1. Gör en snabb SEO-analys 
SEO VerktygetHur mår din sajt? Detta verktyg analyserar hur väl en enskild sida är optimerad mot ett specifikt sökord. De parametrar som är inkluderade i analysen är titel, meta-description och brödtextens relevans till sökordet. Vi rekommenderar att man optimerar varje sida mot ett sökord. Det kan vara lockande att optimera för fler sökord men då är risken att relevansen blir komprimerad och resultatet sämre. Verktyget har över 350 000 användare – testa du också!

2. Titel och Meta-optimeraren
Titeln och meta-description är det som visas i Google sökresultat när någon gör en sökning som är relevant för en specifik sida på din sajt. Med det här verktyget kan du enkelt och smidigt optimera dessa samt få en förhandsgranskning av hur det kommer att se ut i Googles sökresultat. Om du är osäker på hur du skriver en optimerad titel eller meta-description kan du klicka på i:et under varje del för att få tips och råd.

titel och  meta

3. Testa din redirect
Här kan du se vilken typ av vidarebefordringar som används för en specifik sida på din sajt. Det finns en mängd olika typer av vidarebefordringar, vilket kallas redirects, och det är viktigt att du använder rätt typ. En redirect kan till exempel användas om man vill byta domän på en webbsajt, men om den inte är korrekt gjord riskerar du att tappa dina tidigare placeringar i Googles sökresultat.

301 redirect

4. Annonsoptimeraren
Detta verktyg använder du för att optimera dina annonser för Google AdWords. Att skriva säljande annonser kan vara tidsödande och svårt, men nog så viktigt för att vinna klicket. Med vårt verktyg kan du spara mycket tid och förbättra din lönsamhet på AdWords. Verktyget hjälper dig att hålla koll på hur många bokstäver som får plats på varje rad. Du kan även få annonserna mailade till dig i Excel-format.

Vill du lära dig mer om SEO?

Då rekommenderar vi att du läser på vår SEO-skola, prenumererar på vårt nyhetsbrev eller anmäler dig till Pineberry Academy SEO-utbildning. En heldag med tips och råd om hur du kan optimera din webbsajt för att ranka högt i Googles sökresultat och driva lönsam organisk trafik. Nästa utbildningstillfälle är i 5:e februari och än finns platser kvar!

8 kommentarer

  1. Ytterligare ett sätt att lära sig mer om SEO är att läsa boken ”Guldläge på nätet”. Lättläst och många användbara tips.

    Kommentar av Allan Dalqvist

  2. Allan,

    Kan inte mer än hålla med :-) Kul att du gillar boken!

  3. Tack för tips om bra verktyg. Efter att ha bytt webbutik halkade vi ner ganska rejält så nu läser jag ikapp om vad man behöver tänka på. Efter 3-4 år av bra placering på Google har jag halkat efter i mina SEO-kunskaper och då är er webb en mycket bra plats att börja på.

    Kommentar av Kenth Johansson

  4. Inte för att vara petig men..jo lite petigt är det. Ni tar bara upp tre SEO-verktyg:)

  5. Håkan,
    Du har så rätt. Jag skulle bara kolla om du var vaken:)

    Kommentar av Maria Fernholm

  6. Kenth,

    Tack för din kommentar. Kul att våra verktyg är till nytta i ditt SEO-arbete.

    Kommentar av Maria Fernholm

  7. Tack för tipsen! Att prova något gratis är också alltid bra. Nu får vi se vad mina sidor får för dom… =) Återkommer senare med resultaten. Tack igen.

    Kommentar av Anders

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner