Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

5 användbara SEO plugins till Chrome

seo plugin till chrome

Chrome har en hel del plugins som underlättar och effektiviserar det dagliga arbetet med SEO. Här tipsar vi om 5 stycken plugins som vi själva gillar och använder regelbundet.

1. SEO Quake

SEO Quake

Med hjälp av SEO Quake kan du snabbt få en överblick av viktiga SEO-element såsom titel, rubriker och meta description på en enskild webbsida. Du kan även se hur många interna och externa länkar som finns på sidan, om bilderna på sidan har alt-attribut och så vidare.

Vill du snabbt göra en analys av en specifik webbsida så är SEO Quake ett bra verktyg. Ska du däremot göra en analys av en hel webbplats rekommenderas istället Screaming Frog.

Ladda ner SEO Quake här!

Google Tag Assistant

2. Google Tag Assistant

Om du vill testa ifall spårningen på din sajt fungerar som den ska så är Google Tag Assistant ett utmärkt verktyg. På ett knapptryck kan du se vilka taggar som finns på plats på sajten (exempelvis Google Analytics eller Google Tag Manager).

Genom att välja ”Record” kan du även spela in vilka taggar som skjuts när olika aktioner utförs på sajten. Har du till exempel lagt in ett event på en viss knapp så kan du säkerställa att eventet verkligen skjuts genom att göra en inspelning och sedan kontrollera detta i efterhand.

Ladda ner Google Tag Assistant här!

3. Lighthouse

Google LighthouseLighthouse är ett officiellt plugin från Google. Med hjälp av Lighthouse kan du få fram en översiktlig SEO-analys. Bland annat om angiven titel finns, om sidan är blockerad för indexering eller ej. Detta ersätter inte en mer grundlig On Page-analys, men är ett bra sätt att få en mer översiktlig bild.

Utöver detta ges även olika optimeringsförslag kring hur du kan förbättra hastigheten. Med tanke på att Google själva trycker på att just hastighet är något webbplatsägare borde prioritera så är detta ett bra plugin att ha.

Ladda ner Lighthouse här!

 

SeeRobots

4. SeeRobots

SeeRobots är ett förhållandevis enkelt, men samtidigt användbart verktyg. Det SeeRobots gör är att indikera vad som är angivet i meta robots-taggen på webbsidan du undersöker. Har du angett index, follow så blir ikonen grön – om inte (exempelvis om det står noindex, nofollow) så blir den röd.

Om du har en webbsida som ej har indexerats så kan SeeRobots hjälpa dig att snabbt se om meta robots-taggen är orsaken till detta. SeeRobots är helt enkelt ett bra plugin för felundersökning av problem med indexering.

Ladda ner SeeRobots här!

 

Redirect Path

5. Redirect path

På de flesta webbsajter blir det förr eller senare av olika skäl aktuellt att göra ompekningar. Att detta utförs korrekt är viktigt och att missa detta kan leda till försämrade positioner eller icke-önskvärda 404-sidor. Med hjälp av redirect path kan du kontrollera att ompekningen är korrekt utförd. Det är också ett bra sätt att upptäcka redirectkedjor/ompekningskedjor, det vill säga när det görs onödigt många ompekningar.

Ladda ner Redirect path här!

Vilka SEO-plugin till Chrome tycker du om att använda? Kommentera gärna här nedan!

2 kommentarer

  1. Tack för tipsen. Laddade hem lighthouse direkt.
    Nigthwatch search simulator är ett grymt plugin som låter dig söka på sidor från olika länder och olika språk. För att kontrollera rankingen utan påverkan.

    Kommentar av

    Hasan Fransson

  2. Tack för lärorik artikel. Kan även varmt rekommendera NoFollow som plugin. Varnar och markerar för no-follow länkar.

    Kommentar av

    Carl

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner