Sökmotorkonsult.se

5 användbara SEO plugins till Chrome

seo plugin till chrome

Chrome har en hel del plugins som underlättar och effektiviserar det dagliga arbetet med SEO. Här tipsar vi om 5 stycken plugins som vi själva gillar och använder regelbundet.

1. SEO Quake

SEO Quake

Med hjälp av SEO Quake kan du snabbt få en överblick av viktiga SEO-element såsom titel, rubriker och meta description på en enskild webbsida. Du kan även se hur många interna och externa länkar som finns på sidan, om bilderna på sidan har alt-attribut och så vidare.

Vill du snabbt göra en analys av en specifik webbsida så är SEO Quake ett bra verktyg. Ska du däremot göra en analys av en hel webbplats rekommenderas istället Screaming Frog.

Ladda ner SEO Quake här!

Google Tag Assistant

2. Google Tag Assistant

Om du vill testa ifall spårningen på din sajt fungerar som den ska så är Google Tag Assistant ett utmärkt verktyg. På ett knapptryck kan du se vilka taggar som finns på plats på sajten (exempelvis Google Analytics eller Google Tag Manager).

Genom att välja ”Record” kan du även spela in vilka taggar som skjuts när olika aktioner utförs på sajten. Har du till exempel lagt in ett event på en viss knapp så kan du säkerställa att eventet verkligen skjuts genom att göra en inspelning och sedan kontrollera detta i efterhand.

Ladda ner Google Tag Assistant här!

3. Lighthouse

Google LighthouseLighthouse är ett officiellt plugin från Google. Med hjälp av Lighthouse kan du få fram en översiktlig SEO-analys. Bland annat om angiven titel finns, om sidan är blockerad för indexering eller ej. Detta ersätter inte en mer grundlig On Page-analys, men är ett bra sätt att få en mer översiktlig bild.

Utöver detta ges även olika optimeringsförslag kring hur du kan förbättra hastigheten. Med tanke på att Google själva trycker på att just hastighet är något webbplatsägare borde prioritera så är detta ett bra plugin att ha.

Ladda ner Lighthouse här!

 

SeeRobots

4. SeeRobots

SeeRobots är ett förhållandevis enkelt, men samtidigt användbart verktyg. Det SeeRobots gör är att indikera vad som är angivet i meta robots-taggen på webbsidan du undersöker. Har du angett index, follow så blir ikonen grön – om inte (exempelvis om det står noindex, nofollow) så blir den röd.

Om du har en webbsida som ej har indexerats så kan SeeRobots hjälpa dig att snabbt se om meta robots-taggen är orsaken till detta. SeeRobots är helt enkelt ett bra plugin för felundersökning av problem med indexering.

Ladda ner SeeRobots här!

 

Redirect Path

5. Redirect path

På de flesta webbsajter blir det förr eller senare av olika skäl aktuellt att göra ompekningar. Att detta utförs korrekt är viktigt och att missa detta kan leda till försämrade positioner eller icke-önskvärda 404-sidor. Med hjälp av redirect path kan du kontrollera att ompekningen är korrekt utförd. Det är också ett bra sätt att upptäcka redirectkedjor/ompekningskedjor, det vill säga när det görs onödigt många ompekningar.

Ladda ner Redirect path här!

Vilka SEO-plugin till Chrome tycker du om att använda? Kommentera gärna här nedan!

Sidan är senast uppdaterad 2020-05-28

2 kommentarer

  1. Tack för tipsen. Laddade hem lighthouse direkt.
    Nigthwatch search simulator är ett grymt plugin som låter dig söka på sidor från olika länder och olika språk. För att kontrollera rankingen utan påverkan.

    Kommentar av Hasan Fransson

  2. Tack för lärorik artikel. Kan även varmt rekommendera NoFollow som plugin. Varnar och markerar för no-follow länkar.

    Kommentar av Carl

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?