Sökmotorkonsult.se

5 användbara SEO plugins till Chrome

seo plugin till chrome

Chrome har en hel del plugins som underlättar och effektiviserar det dagliga arbetet med SEO. Här tipsar vi om 5 stycken plugins som vi själva gillar och använder regelbundet.

1. SEO Quake

SEO Quake

Med hjälp av SEO Quake kan du snabbt få en överblick av viktiga SEO-element såsom titel, rubriker och meta description på en enskild webbsida. Du kan även se hur många interna och externa länkar som finns på sidan, om bilderna på sidan har alt-attribut och så vidare.

Vill du snabbt göra en analys av en specifik webbsida så är SEO Quake ett bra verktyg. Ska du däremot göra en analys av en hel webbplats rekommenderas istället Screaming Frog.

Ladda ner SEO Quake här!

Google Tag Assistant

2. Google Tag Assistant

Om du vill testa ifall spårningen på din sajt fungerar som den ska så är Google Tag Assistant ett utmärkt verktyg. På ett knapptryck kan du se vilka taggar som finns på plats på sajten (exempelvis Google Analytics eller Google Tag Manager).

Genom att välja ”Record” kan du även spela in vilka taggar som skjuts när olika aktioner utförs på sajten. Har du till exempel lagt in ett event på en viss knapp så kan du säkerställa att eventet verkligen skjuts genom att göra en inspelning och sedan kontrollera detta i efterhand.

Ladda ner Google Tag Assistant här!

3. Lighthouse

Google LighthouseLighthouse är ett officiellt plugin från Google. Med hjälp av Lighthouse kan du få fram en översiktlig SEO-analys. Bland annat om angiven titel finns, om sidan är blockerad för indexering eller ej. Detta ersätter inte en mer grundlig On Page-analys, men är ett bra sätt att få en mer översiktlig bild.

Utöver detta ges även olika optimeringsförslag kring hur du kan förbättra hastigheten. Med tanke på att Google själva trycker på att just hastighet är något webbplatsägare borde prioritera så är detta ett bra plugin att ha.

Ladda ner Lighthouse här!

 

SeeRobots

4. SeeRobots

SeeRobots är ett förhållandevis enkelt, men samtidigt användbart verktyg. Det SeeRobots gör är att indikera vad som är angivet i meta robots-taggen på webbsidan du undersöker. Har du angett index, follow så blir ikonen grön – om inte (exempelvis om det står noindex, nofollow) så blir den röd.

Om du har en webbsida som ej har indexerats så kan SeeRobots hjälpa dig att snabbt se om meta robots-taggen är orsaken till detta. SeeRobots är helt enkelt ett bra plugin för felundersökning av problem med indexering.

Ladda ner SeeRobots här!

 

Redirect Path

5. Redirect path

På de flesta webbsajter blir det förr eller senare av olika skäl aktuellt att göra ompekningar. Att detta utförs korrekt är viktigt och att missa detta kan leda till försämrade positioner eller icke-önskvärda 404-sidor. Med hjälp av redirect path kan du kontrollera att ompekningen är korrekt utförd. Det är också ett bra sätt att upptäcka redirectkedjor/ompekningskedjor, det vill säga när det görs onödigt många ompekningar.

Ladda ner Redirect path här!

Vilka SEO-plugin till Chrome tycker du om att använda? Kommentera gärna här nedan!

2 kommentarer

  1. Tack för tipsen. Laddade hem lighthouse direkt.
    Nigthwatch search simulator är ett grymt plugin som låter dig söka på sidor från olika länder och olika språk. För att kontrollera rankingen utan påverkan.

    Kommentar av Hasan Fransson

  2. Tack för lärorik artikel. Kan även varmt rekommendera NoFollow som plugin. Varnar och markerar för no-follow länkar.

    Kommentar av Carl

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner