Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

5 användbara SEO plugins till Chrome

seo plugin till chrome

Chrome har en hel del plugins som underlättar och effektiviserar det dagliga arbetet med SEO. Här tipsar vi om 5 stycken plugins som vi själva gillar och använder regelbundet.

1. SEO Quake

SEO Quake

Med hjälp av SEO Quake kan du snabbt få en överblick av viktiga SEO-element såsom titel, rubriker och meta description på en enskild webbsida. Du kan även se hur många interna och externa länkar som finns på sidan, om bilderna på sidan har alt-attribut och så vidare.

Vill du snabbt göra en analys av en specifik webbsida så är SEO Quake ett bra verktyg. Ska du däremot göra en analys av en hel webbplats rekommenderas istället Screaming Frog.

Ladda ner SEO Quake här!

Google Tag Assistant

2. Google Tag Assistant

Om du vill testa ifall spårningen på din sajt fungerar som den ska så är Google Tag Assistant ett utmärkt verktyg. På ett knapptryck kan du se vilka taggar som finns på plats på sajten (exempelvis Google Analytics eller Google Tag Manager).

Genom att välja ”Record” kan du även spela in vilka taggar som skjuts när olika aktioner utförs på sajten. Har du till exempel lagt in ett event på en viss knapp så kan du säkerställa att eventet verkligen skjuts genom att göra en inspelning och sedan kontrollera detta i efterhand.

Ladda ner Google Tag Assistant här!

3. Lighthouse

Google LighthouseLighthouse är ett officiellt plugin från Google. Med hjälp av Lighthouse kan du få fram en översiktlig SEO-analys. Bland annat om angiven titel finns, om sidan är blockerad för indexering eller ej. Detta ersätter inte en mer grundlig On Page-analys, men är ett bra sätt att få en mer översiktlig bild.

Utöver detta ges även olika optimeringsförslag kring hur du kan förbättra hastigheten. Med tanke på att Google själva trycker på att just hastighet är något webbplatsägare borde prioritera så är detta ett bra plugin att ha.

Ladda ner Lighthouse här!

 

SeeRobots

4. SeeRobots

SeeRobots är ett förhållandevis enkelt, men samtidigt användbart verktyg. Det SeeRobots gör är att indikera vad som är angivet i meta robots-taggen på webbsidan du undersöker. Har du angett index, follow så blir ikonen grön – om inte (exempelvis om det står noindex, nofollow) så blir den röd.

Om du har en webbsida som ej har indexerats så kan SeeRobots hjälpa dig att snabbt se om meta robots-taggen är orsaken till detta. SeeRobots är helt enkelt ett bra plugin för felundersökning av problem med indexering.

Ladda ner SeeRobots här!

 

Redirect Path

5. Redirect path

På de flesta webbsajter blir det förr eller senare av olika skäl aktuellt att göra ompekningar. Att detta utförs korrekt är viktigt och att missa detta kan leda till försämrade positioner eller icke-önskvärda 404-sidor. Med hjälp av redirect path kan du kontrollera att ompekningen är korrekt utförd. Det är också ett bra sätt att upptäcka redirectkedjor/ompekningskedjor, det vill säga när det görs onödigt många ompekningar.

Ladda ner Redirect path här!

Vilka SEO-plugin till Chrome tycker du om att använda? Kommentera gärna här nedan!

2 kommentarer

  1. Tack för tipsen. Laddade hem lighthouse direkt.
    Nigthwatch search simulator är ett grymt plugin som låter dig söka på sidor från olika länder och olika språk. För att kontrollera rankingen utan påverkan.

    Kommentar av Hasan Fransson

  2. Tack för lärorik artikel. Kan även varmt rekommendera NoFollow som plugin. Varnar och markerar för no-follow länkar.

    Kommentar av Carl

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner