Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

5 grundläggande onpage-tips

grundläggande seo

Det är lätt att glömma vad grunderna i sökmotoroptimering handlar om. Oavsett storlek på företag är det viktigt att göra en grundläggande onpage-optimering och vi vill därför dela med oss av 5 grundläggande onpage-tips. 

Allt fler vill fokusera på sökmotoroptimering men många glömmer bort att anpassa sin webbplats efter de grundläggande rekommendationerna. Det är det som många av oss som arbetar i SEO-branschen benämner som Onpage-optimering. Det finns mycket att vinna på att se till att varje sida på webbplatsen följer de grundläggande rekommendationerna. Idag finns det väldigt många webbplatser som saknar en grundläggande struktur och ett sökordstänk. Oavsett om du arbetar ensam på ett mindre enmansföretag eller på ett stort internationell företag är det här rekommendationer att följa.

Här kommer 5 stycken grundläggande onpage-tips för varje sida på webbplatsen.

  1. Titeln ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet för sidan.
  2. Det ska finnas en h1a och den ska innehålla sökordet för sidan.
  3. Sidan ska innehålla unikt och relevant innehåll.
  4. Unik meta description på max 156 tecken som innehåller sökordet.
  5. Alt-taggar på bilderna som förklarar bilden och innehåller sökordet.

Följer du dessa grundläggande rekommendationer på alla sidor på webbplatsen har du byggt en god grund för ditt framtida arbete med sökmotoroptimering. Du kan testa om din sida följer våra rekommendationer i vårt gratis SEO-verktyg.

4 kommentarer

  1. Ang. H1, hur många bokstäver är max i H1 och H2 o.s.v. Jag hittar inget bra svar någonstans.
    //Lennart

    Kommentar av

    Lennart Heleander

  2. Vi har inte direkt någon rekommendation gällande antalet bokstäver i rubrikerna. Det viktiga är att använda rubrikerna för ett säljande syfte samt att de innehåller sökorden i någon form. Självklart ska inte rubrikerna vara för långa men någon direkt riktlinje i antalet bokstäver har vi inte. Läs mer här http://www.sokmotorkonsult.se/seo/nyborjare/lar-dig-satta-ratt-rubrik-som-proffsen

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

  3. Alltså meta-description. För att det ska snyggare ut i SERP:en eller vad?

    Kommentar av

    Webbdesigner John Paulie

  4. Nej men för att öka sin CTR från sökresultatet och på så sätt få ett övertag mot konkurrenterna.

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner