Sökmotorkonsult.se

5 grundläggande onpage-tips

grundläggande seo

Det är lätt att glömma vad grunderna i sökmotoroptimering handlar om. Oavsett storlek på företag är det viktigt att göra en grundläggande onpage-optimering och vi vill därför dela med oss av 5 grundläggande onpage-tips. 

Allt fler vill fokusera på sökmotoroptimering men många glömmer bort att anpassa sin webbplats efter de grundläggande rekommendationerna. Det är det som många av oss som arbetar i SEO-branschen benämner som Onpage-optimering. Det finns mycket att vinna på att se till att varje sida på webbplatsen följer de grundläggande rekommendationerna. Idag finns det väldigt många webbplatser som saknar en grundläggande struktur och ett sökordstänk. Oavsett om du arbetar ensam på ett mindre enmansföretag eller på ett stort internationell företag är det här rekommendationer att följa.

Här kommer 5 stycken grundläggande onpage-tips för varje sida på webbplatsen.

  1. Titeln ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet för sidan.
  2. Det ska finnas en h1a och den ska innehålla sökordet för sidan.
  3. Sidan ska innehålla unikt och relevant innehåll.
  4. Unik meta description på max 156 tecken som innehåller sökordet.
  5. Alt-taggar på bilderna som förklarar bilden och innehåller sökordet.

Följer du dessa grundläggande rekommendationer på alla sidor på webbplatsen har du byggt en god grund för ditt framtida arbete med sökmotoroptimering. Du kan testa om din sida följer våra rekommendationer i vårt gratis SEO-verktyg.

Sidan är senast uppdaterad 2013-11-25

4 kommentarer

  1. Ang. H1, hur många bokstäver är max i H1 och H2 o.s.v. Jag hittar inget bra svar någonstans.
    //Lennart

    Kommentar av Lennart Heleander

  2. Vi har inte direkt någon rekommendation gällande antalet bokstäver i rubrikerna. Det viktiga är att använda rubrikerna för ett säljande syfte samt att de innehåller sökorden i någon form. Självklart ska inte rubrikerna vara för långa men någon direkt riktlinje i antalet bokstäver har vi inte. Läs mer här http://www.sokmotorkonsult.se/seo/nyborjare/lar-dig-satta-ratt-rubrik-som-proffsen

    Kommentar av Pontus Karlsson

  3. Alltså meta-description. För att det ska snyggare ut i SERP:en eller vad?

    Kommentar av Webbdesigner John Paulie

  4. Nej men för att öka sin CTR från sökresultatet och på så sätt få ett övertag mot konkurrenterna.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?