Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

5 grundläggande onpage-tips

grundläggande seo

Det är lätt att glömma vad grunderna i sökmotoroptimering handlar om. Oavsett storlek på företag är det viktigt att göra en grundläggande onpage-optimering och vi vill därför dela med oss av 5 grundläggande onpage-tips. 

Allt fler vill fokusera på sökmotoroptimering men många glömmer bort att anpassa sin webbplats efter de grundläggande rekommendationerna. Det är det som många av oss som arbetar i SEO-branschen benämner som Onpage-optimering. Det finns mycket att vinna på att se till att varje sida på webbplatsen följer de grundläggande rekommendationerna. Idag finns det väldigt många webbplatser som saknar en grundläggande struktur och ett sökordstänk. Oavsett om du arbetar ensam på ett mindre enmansföretag eller på ett stort internationell företag är det här rekommendationer att följa.

Här kommer 5 stycken grundläggande onpage-tips för varje sida på webbplatsen.

  1. Titeln ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet för sidan.
  2. Det ska finnas en h1a och den ska innehålla sökordet för sidan.
  3. Sidan ska innehålla unikt och relevant innehåll.
  4. Unik meta description på max 156 tecken som innehåller sökordet.
  5. Alt-taggar på bilderna som förklarar bilden och innehåller sökordet.

Följer du dessa grundläggande rekommendationer på alla sidor på webbplatsen har du byggt en god grund för ditt framtida arbete med sökmotoroptimering. Du kan testa om din sida följer våra rekommendationer i vårt gratis SEO-verktyg.

4 kommentarer

  1. Ang. H1, hur många bokstäver är max i H1 och H2 o.s.v. Jag hittar inget bra svar någonstans.
    //Lennart

    Kommentar av Lennart Heleander

  2. Vi har inte direkt någon rekommendation gällande antalet bokstäver i rubrikerna. Det viktiga är att använda rubrikerna för ett säljande syfte samt att de innehåller sökorden i någon form. Självklart ska inte rubrikerna vara för långa men någon direkt riktlinje i antalet bokstäver har vi inte. Läs mer här http://www.sokmotorkonsult.se/seo/nyborjare/lar-dig-satta-ratt-rubrik-som-proffsen

    Kommentar av Pontus Karlsson

  3. Alltså meta-description. För att det ska snyggare ut i SERP:en eller vad?

    Kommentar av Webbdesigner John Paulie

  4. Nej men för att öka sin CTR från sökresultatet och på så sätt få ett övertag mot konkurrenterna.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

404 sidor med länkar pekade till sig

Hitta 404-sidor med länkar pekade till sig

Tar du bort sidor på din webbsajt som har länkar pekade till sig behöver du göra en 301 redirect för att ta tillvara på länkkraften. Här beskriver vi hur du hittar 404-sidor med länkar pekade till sig.

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner