Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

5 grundläggande onpage-tips

grundläggande seo

Det är lätt att glömma vad grunderna i sökmotoroptimering handlar om. Oavsett storlek på företag är det viktigt att göra en grundläggande onpage-optimering och vi vill därför dela med oss av 5 grundläggande onpage-tips. 

Allt fler vill fokusera på sökmotoroptimering men många glömmer bort att anpassa sin webbplats efter de grundläggande rekommendationerna. Det är det som många av oss som arbetar i SEO-branschen benämner som Onpage-optimering. Det finns mycket att vinna på att se till att varje sida på webbplatsen följer de grundläggande rekommendationerna. Idag finns det väldigt många webbplatser som saknar en grundläggande struktur och ett sökordstänk. Oavsett om du arbetar ensam på ett mindre enmansföretag eller på ett stort internationell företag är det här rekommendationer att följa.

Här kommer 5 stycken grundläggande onpage-tips för varje sida på webbplatsen.

  1. Titeln ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet för sidan.
  2. Det ska finnas en h1a och den ska innehålla sökordet för sidan.
  3. Sidan ska innehålla unikt och relevant innehåll.
  4. Unik meta description på max 156 tecken som innehåller sökordet.
  5. Alt-taggar på bilderna som förklarar bilden och innehåller sökordet.

Följer du dessa grundläggande rekommendationer på alla sidor på webbplatsen har du byggt en god grund för ditt framtida arbete med sökmotoroptimering. Du kan testa om din sida följer våra rekommendationer i vårt gratis SEO-verktyg.

4 kommentarer

  1. Ang. H1, hur många bokstäver är max i H1 och H2 o.s.v. Jag hittar inget bra svar någonstans.
    //Lennart

    Kommentar av

    Lennart Heleander

  2. Vi har inte direkt någon rekommendation gällande antalet bokstäver i rubrikerna. Det viktiga är att använda rubrikerna för ett säljande syfte samt att de innehåller sökorden i någon form. Självklart ska inte rubrikerna vara för långa men någon direkt riktlinje i antalet bokstäver har vi inte. Läs mer här http://www.sokmotorkonsult.se/seo/nyborjare/lar-dig-satta-ratt-rubrik-som-proffsen

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

  3. Alltså meta-description. För att det ska snyggare ut i SERP:en eller vad?

    Kommentar av

    Webbdesigner John Paulie

  4. Nej men för att öka sin CTR från sökresultatet och på så sätt få ett övertag mot konkurrenterna.

    Kommentar av

    Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Sökpodden avsnitt 26

#26 Guldfisken Fred

Vad har en guldfisk med SEO att göra? I avsnitt 26 av Sökpodden pratar vi om Googles Fred-uppdatering, om SEO-branschens nya vattendelare och hur PR kan lyfta dina SEO. Du lyssnar väl?

facebook annonser checklista

Checklista för dina Facebook-annonser

Har du koll på allt du behöver för dina Facebook-annonser? Använd vår checklista och kontrollera att du fått med de viktigaste punkterna. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 25 med Jesper Ribacka

#25 Special: Lyckas som affiliate

I #25 av Sökpodden pratar vi om vad som krävs för att lyckas som affiliate. Val av strategi, hur får du trafik och så avslutar vi med ett snack om casino affiliate. Du lyssnar väl?

DSA Feed Adwords

Nyheter inom Dynamiska Sökannonser

Expanded Text Ads (ETA) finns nu även för Dynamiska Sökannonser. Det har dessutom även blivit möjligt att lägga in ett sidflöde för att få bättre kontroll över kampanjen.