Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

5 grundläggande onpage-tips

grundläggande seo

Det är lätt att glömma vad grunderna i sökmotoroptimering handlar om. Oavsett storlek på företag är det viktigt att göra en grundläggande onpage-optimering och vi vill därför dela med oss av 5 grundläggande onpage-tips. 

Allt fler vill fokusera på sökmotoroptimering men många glömmer bort att anpassa sin webbplats efter de grundläggande rekommendationerna. Det är det som många av oss som arbetar i SEO-branschen benämner som Onpage-optimering. Det finns mycket att vinna på att se till att varje sida på webbplatsen följer de grundläggande rekommendationerna. Idag finns det väldigt många webbplatser som saknar en grundläggande struktur och ett sökordstänk. Oavsett om du arbetar ensam på ett mindre enmansföretag eller på ett stort internationell företag är det här rekommendationer att följa.

Här kommer 5 stycken grundläggande onpage-tips för varje sida på webbplatsen.

  1. Titeln ska vara max 64 tecken och innehålla sökordet för sidan.
  2. Det ska finnas en h1a och den ska innehålla sökordet för sidan.
  3. Sidan ska innehålla unikt och relevant innehåll.
  4. Unik meta description på max 156 tecken som innehåller sökordet.
  5. Alt-taggar på bilderna som förklarar bilden och innehåller sökordet.

Följer du dessa grundläggande rekommendationer på alla sidor på webbplatsen har du byggt en god grund för ditt framtida arbete med sökmotoroptimering. Du kan testa om din sida följer våra rekommendationer i vårt gratis SEO-verktyg.

4 kommentarer

  1. Ang. H1, hur många bokstäver är max i H1 och H2 o.s.v. Jag hittar inget bra svar någonstans.
    //Lennart

    Kommentar av Lennart Heleander

  2. Vi har inte direkt någon rekommendation gällande antalet bokstäver i rubrikerna. Det viktiga är att använda rubrikerna för ett säljande syfte samt att de innehåller sökorden i någon form. Självklart ska inte rubrikerna vara för långa men någon direkt riktlinje i antalet bokstäver har vi inte. Läs mer här http://www.sokmotorkonsult.se/seo/nyborjare/lar-dig-satta-ratt-rubrik-som-proffsen

    Kommentar av Pontus Karlsson

  3. Alltså meta-description. För att det ska snyggare ut i SERP:en eller vad?

    Kommentar av Webbdesigner John Paulie

  4. Nej men för att öka sin CTR från sökresultatet och på så sätt få ett övertag mot konkurrenterna.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner