Sökmotorkonsult.se

5 misstag på en landningssida

landningssidor

Har ert företag gjort några av de vanligaste SEO-misstagen som brukar göras när man bygger landningssidor? Vi ger er 5 vanliga misstag som företag gör när de bygger landningssidor idag.

Landningssidor* har länge varit en viktig del av arbetet med sökmotoroptimering. Trots det är det fortsatt idag många nya och befintliga webbplatser som saknar landningssidor för företagets viktigaste tjänster, produkter eller produktkategorier. Webbplatsen blir en allt viktigare plattform för företag och saknar ni idag landningssidor för era viktigaste produktkategorier finns det stor potential i att ta marknadsandelar med hjälp av er webbplats.

Vill ni ta er webbplats till nästa nivå bör ni bygga en webbplatsstruktur som gör det möjligt att skapa landningssidor för var och en av era viktigaste produktkategorier eller tjänster. Vi har här samlat 5 vanliga SEO-misstag som ofta görs när man bygger landningssidor, vilket försämrar synligheten i sökmotorerna:

  1. Saknar landningssidans sökord i titeln.
  2. Saknar H1a eller saknar sökordet i H1an.
  3. För många sökord är kopplade till samma landningssida.
  4. Landningssidan saknar unikt innehåll.
  5. Det saknas interna länkar till landningssidan.

Har ert företag landningssidor som följer dessa 5 punkter har ni byggt en god grund att generera organisk trafik till er webbplats på era viktigaste sökord.

*Landningssida innebär i detta fall den sida som besökaren är tänkt att hamna på efter att ha sökt på ett specifikt sökord.

Sidan är senast uppdaterad 2014-05-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?