Sökmotorkonsult.se

500 000 har gjort en SEO-analys

Halv miljon SEO-analyser

Fler än 500 000 analyser har nu gjorts i vårt verktyg sedan det lanserades 2009. Det är mer än 100 analyser varje dag under 13 år.

När Magnus Bråth, Olof Larsson och jag i början av 2009 satt och spånade på att bygga ett enkelt verktyg för SEO-analys kunde vi inte drömma om att det en dag skulle ha använts en halv miljon gånger. Under de nästan 5 000 dagar som gått sedan verktyget lanserades har det använts mer än 100 gånger per dag – varje dag! Helt ofattbart att det blivit så populärt.

Enkelt verktyg

Det är ingen tvekan om att det finns betydligt bättre och mer avancerade verktyg för SEO-analys än vårt. Sedan 2009 har det dessutom tillkommit många bra verktyg som jag själv använder ofta.

Med det sagt tycker jag ändå att vårt verktyg fortfarande gör vad som var den ursprungliga tanken. Det analyserar att det viktigaste sökordet för en webbsida är med i de viktigaste elementen som titel, rubrik, brödtext och så vidare. Varken mer eller mindre.

Redan 2009 var verktyget väldigt enkelt och begränsat, och med tanke på utvecklingen av SEO under de senaste 13 åren är vårt verktyg ännu enklare i dag. Och det är kanske just det som gjort det så populärt genom åren.

Bra resultat

Det är många som hört av sig till oss och berättat vilka bra resultat de lyckats med på Google tack vare vårt verktyg. Ofta har det handlat om mindre företag eller sajter som inte tidigare jobbat med SEO och som nu med hjälp av vår kostnadsfria SEO-analys lyckats börja att optimera sin sajt. Det är såklart väldigt kul att höra att verktyget lett till bra resultat!

Detta är också anledningen till att vi har kvar verktyget trots att tiden på flera sätt sprunget ifrån det. Har du ännu inte testat vår kostnadsfria SEO-analys gör du det här.

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-12-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?