Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

6 saker du ska kontrollera varje vecka

Health status

Att ha kontrollen över hur Google ser på din webbplats är en av nycklarna för att lyckas med din sökmotoroptimering. I detta inlägg tar jag upp sex saker som du bör kontrollera i Google webmaster tools minst en gång i veckan.

Google Webmaster Tools (GWT) är ett bra verktyg för att få feedback på din webbplats från Google. Om det händer något allvarligt så brukar man få ett meddelande men det är bra att gå in och göra en hälsocheck av sin webbplats. Jag tycker att man ska skapa två rutiner; en där man går igenom hela GWT och en där man går igenom prioriterade saker, de jag tar upp nedan. Hur ofta du ska göra det beror på vilken typ av sajt du har, hur stor den är och hur ofta saker förändras på den. Ett riktvärde kan vara att gå igenom hela GWT en gång i månaden och prioriterade områden en gång i veckan.

1. Html-förbättringar

html-förbättringar

Sökfunktionens utseende > Html-förbättringar

Här får du feedback på dina titlar och meta descriptions. Om de är för långa, korta eller duplicerade. Prioritera titles, framför allt om de är duplicerade då detta kan innebära en risk.

2. Länkar till din webbplats

Länkar till din webbplats

Söktrafik > Länkar till din webbplats

Här kan du se vilka som länkar till dig. Att någon länkar till dig är positivt så kontrollera om det tillkommit några nya. Uppmärksamma de som länkat till dig så kanske det kan leda vidare till fler länkar eller andra samarbeten. Kontrollera länkar som ligger sitewide, eftersom om de innehåller ett sökord så kan de innebära en risk.

3. Manuella åtgärder

Manuella åtgärder

Söktrafik > Manuella åtgärder

Här ser du om Google vidtagit några manuella åtgärder mot din webbplats. Läs mer om manuella åtgärder.

4. Indexeringsstatus

Indexeringsstatus

Googles index > Indexeringsstatus

Här kan du se hur många sidor som Google har indexerat. Om de minskar eller ökar utan att du vet varför så bör du försöka ta reda på det. Det är viktigt att du har kontroll på vilka sidor du visar upp för Google.

5. Genomsökningsfel

Genomsökningsfel

Genomsökningsåtgärder > Genomsökningsfel

Här får du feedback på om Google har haft problem att hitta dina sidor av någon anledning. Det kan till exempel vara serverfel eller att sidan inte hittas. Har du medvetet tagit ner dem så är det bättre att peka om dem. Du kan även se vilka sidor som länkar till dessa sidor eller om de finns kvar i sitemapen.

6. Webbplatskartor

webbplatskartor

Genomsökningsåtgärder > Webbplatskartor

Här får du feedback på dina webbplatskartor (sitemap.xml). Det du ska kontrollera är dels om de har något fel men framför allt om Google väljer bort att indexera sidor som du har med i webbplatskartan. Det är ett tydligt tecken på att Google anser att de sidorna är av låg kvalité. Identifiera de sidorna och höj kvalitén eller försök inte indexera dem.

6 kommentarer

  1. ”Kontrollera länkar som ligger sitewide, eftersom om de innehåller ett sökord så kan de innebära en risk.”

    Vad menar ni med det? Ska man inte ha med sökord sitewide?

    Kommentar av Mats Lundborg

  2. Mats: Jag rekommenderar att du inte ska ha sitewide-länkar som har sökordet i ankartexten.

  3. Intressant, har inte sett sitewidelänkar med ankartext som något problem och har inte läst det någon annanstans heller.

    Kommentar av Daniel

  4. Hejsan! Jag påbörjar snart min praktik på en reklambyrå. Önskan framkom att jag ska starta en företagsblogg för byrån. Byråns hemsida är en wordpressida (lillabrogatan.se). Han ville nu att jag skulle ta reda på om google har någon egen bloggportal eller om det är just wordpress som fungerar bäst gällande sökmotorsoptimeringen?

    Ha en bra dag :)
    Mvh Julia

    Kommentar av Julia Pettersson

  5. Hej Julia, wordpress är ett utmärkt cms att blogga med och med det här pluginet så kan du styra upp optimeringen på ett bra sätt https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/. Se till att lägga bloggen på samma domän (exempel lillabrogatan.se/blogg) så kommer ni ta del av den styrka som den sajten redan har. Lycka till!

  6. […] On pageFör att snabbt utesluta vissa saker bör ni gå in i ert Google Search Console (tidigare GWT), förutsatt att ni har detta uppsatt. Här kan ni enkelt se om det dykt upp några varningar på exempelvis ovanligt många indexerade sidor eller om ni blivit hackade på något sätt. Läs mer om hur du håller regelbunden koll på ditt Search Console-konto. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner