Sökmotorkonsult.se

6 saker du ska kontrollera varje vecka

Health status

Att ha kontrollen över hur Google ser på din webbplats är en av nycklarna för att lyckas med din sökmotoroptimering. I detta inlägg tar jag upp sex saker som du bör kontrollera i Google webmaster tools minst en gång i veckan.

Google Webmaster Tools (GWT) är ett bra verktyg för att få feedback på din webbplats från Google. Om det händer något allvarligt så brukar man få ett meddelande men det är bra att gå in och göra en hälsocheck av sin webbplats. Jag tycker att man ska skapa två rutiner; en där man går igenom hela GWT och en där man går igenom prioriterade saker, de jag tar upp nedan. Hur ofta du ska göra det beror på vilken typ av sajt du har, hur stor den är och hur ofta saker förändras på den. Ett riktvärde kan vara att gå igenom hela GWT en gång i månaden och prioriterade områden en gång i veckan.

1. Html-förbättringar

html-förbättringar

Sökfunktionens utseende > Html-förbättringar

Här får du feedback på dina titlar och meta descriptions. Om de är för långa, korta eller duplicerade. Prioritera titles, framför allt om de är duplicerade då detta kan innebära en risk.

2. Länkar till din webbplats

Länkar till din webbplats

Söktrafik > Länkar till din webbplats

Här kan du se vilka som länkar till dig. Att någon länkar till dig är positivt så kontrollera om det tillkommit några nya. Uppmärksamma de som länkat till dig så kanske det kan leda vidare till fler länkar eller andra samarbeten. Kontrollera länkar som ligger sitewide, eftersom om de innehåller ett sökord så kan de innebära en risk.

3. Manuella åtgärder

Manuella åtgärder

Söktrafik > Manuella åtgärder

Här ser du om Google vidtagit några manuella åtgärder mot din webbplats. Läs mer om manuella åtgärder.

4. Indexeringsstatus

Indexeringsstatus

Googles index > Indexeringsstatus

Här kan du se hur många sidor som Google har indexerat. Om de minskar eller ökar utan att du vet varför så bör du försöka ta reda på det. Det är viktigt att du har kontroll på vilka sidor du visar upp för Google.

5. Genomsökningsfel

Genomsökningsfel

Genomsökningsåtgärder > Genomsökningsfel

Här får du feedback på om Google har haft problem att hitta dina sidor av någon anledning. Det kan till exempel vara serverfel eller att sidan inte hittas. Har du medvetet tagit ner dem så är det bättre att peka om dem. Du kan även se vilka sidor som länkar till dessa sidor eller om de finns kvar i sitemapen.

6. Webbplatskartor

webbplatskartor

Genomsökningsåtgärder > Webbplatskartor

Här får du feedback på dina webbplatskartor (sitemap.xml). Det du ska kontrollera är dels om de har något fel men framför allt om Google väljer bort att indexera sidor som du har med i webbplatskartan. Det är ett tydligt tecken på att Google anser att de sidorna är av låg kvalité. Identifiera de sidorna och höj kvalitén eller försök inte indexera dem.

Sidan är senast uppdaterad 2021-01-13

6 kommentarer

  1. ”Kontrollera länkar som ligger sitewide, eftersom om de innehåller ett sökord så kan de innebära en risk.”

    Vad menar ni med det? Ska man inte ha med sökord sitewide?

    Kommentar av Mats Lundborg

  2. Mats: Jag rekommenderar att du inte ska ha sitewide-länkar som har sökordet i ankartexten.

  3. Intressant, har inte sett sitewidelänkar med ankartext som något problem och har inte läst det någon annanstans heller.

    Kommentar av Daniel

  4. Hejsan! Jag påbörjar snart min praktik på en reklambyrå. Önskan framkom att jag ska starta en företagsblogg för byrån. Byråns hemsida är en wordpressida (lillabrogatan.se). Han ville nu att jag skulle ta reda på om google har någon egen bloggportal eller om det är just wordpress som fungerar bäst gällande sökmotorsoptimeringen?

    Ha en bra dag :)
    Mvh Julia

    Kommentar av Julia Pettersson

  5. Hej Julia, wordpress är ett utmärkt cms att blogga med och med det här pluginet så kan du styra upp optimeringen på ett bra sätt https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo/. Se till att lägga bloggen på samma domän (exempel lillabrogatan.se/blogg) så kommer ni ta del av den styrka som den sajten redan har. Lycka till!

  6. […] On pageFör att snabbt utesluta vissa saker bör ni gå in i ert Google Search Console (tidigare GWT), förutsatt att ni har detta uppsatt. Här kan ni enkelt se om det dykt upp några varningar på exempelvis ovanligt många indexerade sidor eller om ni blivit hackade på något sätt. Läs mer om hur du håller regelbunden koll på ditt Search Console-konto. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?