Sökmotorkonsult.se

7 tips för bättre sökord

Det låter kanske inte så komplicerat men att hitta rätt sökord är en viktig och ganska krånglig del av SEO-arbetet. Att lägga ner tid på att få fram helt rätt sökord kan betala sig riktigt bra. Ofta är det här något man lär sig och blir bättre på med tiden, att hitta de där perfekta orden där det går fort att ta en förstaplats som genererar både trafik och intäkter kräver ofta erfarenhet. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite generella råd för hur du kan bli bättre.

  • Använd Google Analytics för att hitta bra ord i svansen. Genom att se vilka termer du redan nu har trafik eller tjänar pengar på kan du få idéer om var du ska satsa mer.
  • Titta inte bara på sökvolym. När du använder adwords-verktyget för att ta fram sökvolymer är det lätt att stirra sig blind på de stora sökorden. Det är ofta så att de inte är de bästa när det gäller ROI. Titta på konkurrensen och vikta mot vilken konverteringsgrad du kan förvänta dig så får du ut mycket mer av din sökmotoroptimering.
  • Satsa på fler än ett språk. Om din marknad bara är Sverige är det här kanske inte så aktuellt men ta en funderare om du inte skulle kunna satsa på fler marknader. Konkurrensen och trafiken varierar rejält mellan olika länder och ibland kan det vara riktigt enkelt att ta positioner på en term som det på svenska eller engelska är svårt.
  • Testa med Adwords först. Genom att lägga upp en stor bred kampanj på Adwords kan du se var du faktiskt kan tjäna pengar och var du kan få bra med trafik. Se till att inte snåla  om du vill ha riktiga mätvärden.
  • Fundera över var du lättast får länkar. Om du har lättare att få länkar till din sida om Barcelona än till den om Madrid kanske det kan vara värt att satsa på Barcelona.
  • Arbeta med sökordsanalys kontinuerligt. Det är lätt att tro att när man valt sökord i början så behöver man aldrig mer göra det. Det kommer ge bättre resultat om du kontinuerligt tittar på det, dels för att du får mer information ju längre du kommer i din sökmotoroptimering dels för att det faktiskt kan förändras.
  • Spionera på konkurrenterna. Det är mycket möjligt att dina huvudkonkurrenter gjort ett bra arbete i sin sökordsanalys, det finns inget fel i att sikta på samma sökord.

5 kommentarer

  1. En sak som jag tycker är svårt är att jag anger ett av mina sökord i Google Analytics och sedan får jag fram 100 andra sökord och fraser som jag egentligen inte tycker jag har användning för. Detta då dessa fraser avser en produkt som inte direkt återspeglar det jag har i mitt eget sortiment. Spelar ingen roll om de finns i den långa svansen eller ej.

    Söker jag t.ex. på ”leksaker” så får jag även upp ”barnkläder på nätet”. Jag försöker hela tiden lägga till ny content på min sajt men har svårt att se hur jag t.ex. ska kunna skriva en artikel om ”barnkläder på nätet” när jag endast säljer leksaker? Och även om jag skulle skriva en sådan artikel, får jag ut något av dessa besök då folk letade efter ”barnkläder på nätet” och kommer till min sajt om leksaker?

    Tänker jag fel?

    Kommentar av Jole

  2. Jag har svårt att tro att du skulle ha någon nytta av den trafiken. Ev skulle du kunna bygga artiklar och köpguider för att leda trafiken vidare och på så sätt tjäna pengar på den.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för tips!

    Petter

    Kommentar av Petter

  4. Du skriver ”spionerar på konkurrenter” hur hittar jag deras sökord?
    häln Lotta

    Kommentar av lotta

  5. Titta helt enkelt på vilka ord de använder sig av i titlar och rubriker. Ibland fyller folk i Meta Keywords också och då kan det vara bra att ta en titt på.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner