Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

7 tips för bättre sökord

Det låter kanske inte så komplicerat men att hitta rätt sökord är en viktig och ganska krånglig del av SEO-arbetet. Att lägga ner tid på att få fram helt rätt sökord kan betala sig riktigt bra. Ofta är det här något man lär sig och blir bättre på med tiden, att hitta de där perfekta orden där det går fort att ta en förstaplats som genererar både trafik och intäkter kräver ofta erfarenhet. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite generella råd för hur du kan bli bättre.

  • Använd Google Analytics för att hitta bra ord i svansen. Genom att se vilka termer du redan nu har trafik eller tjänar pengar på kan du få idéer om var du ska satsa mer.
  • Titta inte bara på sökvolym. När du använder adwords-verktyget för att ta fram sökvolymer är det lätt att stirra sig blind på de stora sökorden. Det är ofta så att de inte är de bästa när det gäller ROI. Titta på konkurrensen och vikta mot vilken konverteringsgrad du kan förvänta dig så får du ut mycket mer av din sökmotoroptimering.
  • Satsa på fler än ett språk. Om din marknad bara är Sverige är det här kanske inte så aktuellt men ta en funderare om du inte skulle kunna satsa på fler marknader. Konkurrensen och trafiken varierar rejält mellan olika länder och ibland kan det vara riktigt enkelt att ta positioner på en term som det på svenska eller engelska är svårt.
  • Testa med Adwords först. Genom att lägga upp en stor bred kampanj på Adwords kan du se var du faktiskt kan tjäna pengar och var du kan få bra med trafik. Se till att inte snåla  om du vill ha riktiga mätvärden.
  • Fundera över var du lättast får länkar. Om du har lättare att få länkar till din sida om Barcelona än till den om Madrid kanske det kan vara värt att satsa på Barcelona.
  • Arbeta med sökordsanalys kontinuerligt. Det är lätt att tro att när man valt sökord i början så behöver man aldrig mer göra det. Det kommer ge bättre resultat om du kontinuerligt tittar på det, dels för att du får mer information ju längre du kommer i din sökmotoroptimering dels för att det faktiskt kan förändras.
  • Spionera på konkurrenterna. Det är mycket möjligt att dina huvudkonkurrenter gjort ett bra arbete i sin sökordsanalys, det finns inget fel i att sikta på samma sökord.

5 kommentarer

  1. En sak som jag tycker är svårt är att jag anger ett av mina sökord i Google Analytics och sedan får jag fram 100 andra sökord och fraser som jag egentligen inte tycker jag har användning för. Detta då dessa fraser avser en produkt som inte direkt återspeglar det jag har i mitt eget sortiment. Spelar ingen roll om de finns i den långa svansen eller ej.

    Söker jag t.ex. på ”leksaker” så får jag även upp ”barnkläder på nätet”. Jag försöker hela tiden lägga till ny content på min sajt men har svårt att se hur jag t.ex. ska kunna skriva en artikel om ”barnkläder på nätet” när jag endast säljer leksaker? Och även om jag skulle skriva en sådan artikel, får jag ut något av dessa besök då folk letade efter ”barnkläder på nätet” och kommer till min sajt om leksaker?

    Tänker jag fel?

    Kommentar av Jole

  2. Jag har svårt att tro att du skulle ha någon nytta av den trafiken. Ev skulle du kunna bygga artiklar och köpguider för att leda trafiken vidare och på så sätt tjäna pengar på den.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för tips!

    Petter

    Kommentar av Petter

  4. Du skriver ”spionerar på konkurrenter” hur hittar jag deras sökord?
    häln Lotta

    Kommentar av

    lotta

  5. Titta helt enkelt på vilka ord de använder sig av i titlar och rubriker. Ibland fyller folk i Meta Keywords också och då kan det vara bra att ta en titt på.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner