Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

7 tips för bättre sökord

Det låter kanske inte så komplicerat men att hitta rätt sökord är en viktig och ganska krånglig del av SEO-arbetet. Att lägga ner tid på att få fram helt rätt sökord kan betala sig riktigt bra. Ofta är det här något man lär sig och blir bättre på med tiden, att hitta de där perfekta orden där det går fort att ta en förstaplats som genererar både trafik och intäkter kräver ofta erfarenhet. Jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite generella råd för hur du kan bli bättre.

  • Använd Google Analytics för att hitta bra ord i svansen. Genom att se vilka termer du redan nu har trafik eller tjänar pengar på kan du få idéer om var du ska satsa mer.
  • Titta inte bara på sökvolym. När du använder adwords-verktyget för att ta fram sökvolymer är det lätt att stirra sig blind på de stora sökorden. Det är ofta så att de inte är de bästa när det gäller ROI. Titta på konkurrensen och vikta mot vilken konverteringsgrad du kan förvänta dig så får du ut mycket mer av din sökmotoroptimering.
  • Satsa på fler än ett språk. Om din marknad bara är Sverige är det här kanske inte så aktuellt men ta en funderare om du inte skulle kunna satsa på fler marknader. Konkurrensen och trafiken varierar rejält mellan olika länder och ibland kan det vara riktigt enkelt att ta positioner på en term som det på svenska eller engelska är svårt.
  • Testa med Adwords först. Genom att lägga upp en stor bred kampanj på Adwords kan du se var du faktiskt kan tjäna pengar och var du kan få bra med trafik. Se till att inte snåla  om du vill ha riktiga mätvärden.
  • Fundera över var du lättast får länkar. Om du har lättare att få länkar till din sida om Barcelona än till den om Madrid kanske det kan vara värt att satsa på Barcelona.
  • Arbeta med sökordsanalys kontinuerligt. Det är lätt att tro att när man valt sökord i början så behöver man aldrig mer göra det. Det kommer ge bättre resultat om du kontinuerligt tittar på det, dels för att du får mer information ju längre du kommer i din sökmotoroptimering dels för att det faktiskt kan förändras.
  • Spionera på konkurrenterna. Det är mycket möjligt att dina huvudkonkurrenter gjort ett bra arbete i sin sökordsanalys, det finns inget fel i att sikta på samma sökord.

5 kommentarer

  1. En sak som jag tycker är svårt är att jag anger ett av mina sökord i Google Analytics och sedan får jag fram 100 andra sökord och fraser som jag egentligen inte tycker jag har användning för. Detta då dessa fraser avser en produkt som inte direkt återspeglar det jag har i mitt eget sortiment. Spelar ingen roll om de finns i den långa svansen eller ej.

    Söker jag t.ex. på ”leksaker” så får jag även upp ”barnkläder på nätet”. Jag försöker hela tiden lägga till ny content på min sajt men har svårt att se hur jag t.ex. ska kunna skriva en artikel om ”barnkläder på nätet” när jag endast säljer leksaker? Och även om jag skulle skriva en sådan artikel, får jag ut något av dessa besök då folk letade efter ”barnkläder på nätet” och kommer till min sajt om leksaker?

    Tänker jag fel?

    Kommentar av

    Jole

  2. Jag har svårt att tro att du skulle ha någon nytta av den trafiken. Ev skulle du kunna bygga artiklar och köpguider för att leda trafiken vidare och på så sätt tjäna pengar på den.

    Kommentar av Magnus

  3. Tack för tips!

    Petter

    Kommentar av

    Petter

  4. Du skriver ”spionerar på konkurrenter” hur hittar jag deras sökord?
    häln Lotta

    Kommentar av

    lotta

  5. Titta helt enkelt på vilka ord de använder sig av i titlar och rubriker. Ibland fyller folk i Meta Keywords också och då kan det vara bra att ta en titt på.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Från Google Marketing Live 2019

Google Marketing Live 2019

Googles stora marknadsföringskonferens Google Marketing Live har precis avslutats. Pineberry var på plats i San Francisco och i denna artikel sammanfattar vi våra intryck. Google Marketing Live är Googles stora årliga marknadsföringskonferens. I år samlades 6 000 av Googles viktigaste kunder och […]

YouTube SEO – 12 tips för att ranka högt på YouTube

Dominerar video i SERPen på dina viktigaste sökord? Då behöver du anpassa ditt innehåll för att bli en av de som rankar. I denna artikel går vi igenom YouTube SEO, och hur man rankar videos på Google.

Googlebot med javascript-kod i bakgrunden

Googlebot uppdateras till senaste versionen av Chrome

Googlebot har fått sig en välbehövlig uppdatering och kan nu rendera ut sidor på samma sätt som den senaste versionen av Google Chrome. Läs mer om vad detta betyder.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 49 av Sökpodden

#49 JavaScript SEO

I 49:e avsnitt av Sökpodden serveras JavaScript och SEO, hur du dokumenterar och följer upp SEO-förändringar. Avslutningsvis så snackar vi om Facebooks förändring av Relevance Score. Du lyssnar väl?

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner