Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

8 år senare rankar bara 20 % topp 20

topp 20

För drygt åtta år sedan gjorde vi en analys av de 20 sajter som rankade i topp på sökordet sökmotoroptimering. I dag kan vi konstatera att det endast är 20 % av dem som rankar kvar bland topp 20.

I början av 2010 skrev vi en artikel där vi jämförde on page på de sajter som rankade bland de 20 första på sökningen sökmotoroptimering. I dag, åtta år senare, ser vi att endast fyra av dessa 20 sajter rankar kvar bland de 20 första resultaten.

Placering i dag  – Sajtens namn – Placering för åtta år sedan:

1 – Wikipedia.org – 1
2 – Sokmotorkonsult.se – 2
3 – Getupdated.se – 5
4 – Modifinder.se – Inte topp 20
5 – Pineberry.com – Inte topp 20
6 – Defisio.se – Inte topp 20
7 – Brath.se – Inte topp 20
8 – Vivamedia.se – Inte topp 20*
9 – Viseo.se – Inte topp 20
10 – Soekmotoroptimering.se – Inte topp 20
11 – Google.se – Inte topp 20
12 – Expandtalk.se – Inte topp 20
13 – Smelink.se – Inte topp 20
14 – Smelink.se – Inte topp 20
15 – Sokmotoroptimering24.se – Inte topp 20
16 – Sökmotoroptimering.se – Inte topp 20
17 – Topdog.nu – Inte topp 20
18 – Brandson – Inte topp 20
19 – Flighton – Inte topp 20
20 – Seodesign.se – 8

*Medieanalys.se som var med och bildade Viva rankade 6:a.

Positionerna kontrollerades manuellt av mig från en dator (inkognito) i Stockholm den 28:e maj 2018.

Lokala skillnader

Under de åtta år som gått har Google fokuserat på att göra fler sökresultat lokala. Just sökmotoroptimering är ett resultat som delvis blivit lokalt. Personligen tycker jag inte att sökmotoroptimering borde vara ett lokalt sökresultat men det är ingen tvekan att om du googlar efter sökmotoroptimering i Malmö så får du ett annat resultat än det ovan som är gjort i Stockholm.

Dock förklarar trenden mot lokala sökresultat bara en mindre del av de stora förändringar som varit i detta sökresultat de senaste åtta åren.

Sajter kommer och går

Flera sajter som rankade topp 20 för åtta år sedan finns inte längre. Alternativt så finns sajten kvar men ingen jobbar aktivt med den längre. Samtidigt är det många av de sajter som rankar topp 20 i dag som inte fanns för åtta år sedan.

Detta är helt naturligt, de flesta sajter och företag lever inte för evigt. Som en jämförelse, av de företag som fanns på Fortune 500 (USAs 500 största företag) år 2000 fanns mindre än hälften kvar 2014. Om vi ser så stora skillnader på riktiga stora företag kan vi nog förvänta oss ännu större förändringar när det gäller mindre- och medelstora företag.

Denna stora rörelse bland företag och sajter bidrar i betydande del till hur sökresultatet förändras över tid.

Aldrig försent med SEO

Ofta möter jag åsikten att det är försent att börja med sökmotoroptimering. Argumenten är att konkurrensen blivit så pass hög att det inte är lönsamt att satsa på SEO. Jag tycker denna enkla undersökning visar motsatsen, det vill säga att det aldrig är försent att börja med SEO. Konkurrensen på sökordet sökmotoroptimering är relativt hög. Detta till trots har 16 sajter kämpat sig in på topp 20 jämfört med för åtta år sedan.

Det är ju nästan så att om du rankar topp 20 i dag talar oddsen mot att du gör det om åtta år. För egen del hoppas jag att vi trotsar oddsen och rankar kvar om åtta år.

4 kommentarer

  1. Vilken spännande jämförelse, det känns skönt att veta att det inte är försent! En fråga dock, hur kommer det sig att ni testade i inkognitoläge istället för via något verktyg?

  2. Hej Anders

    Tack för din kommentar! Jag litar mer på mina egna googlingar än verktyg :-) Min erfarenhet är att rankingdata från verktyg inte alltid är 100 % korrekt. Sen använder vi såklart verktyg ändå, för i många fall är det inte praktiskt möjligt att googla manuellt. Men i detta fall handlade det ju bara om en googling.

  3. Intressant läsning och att det finns hopp för oss som inte var med från ”start” så att säga :)

    Kommentar av Andreas

  4. SEO är alltid spännande och det är intressant att se jämförelsen!
    I vårt fall heter vi dock inte längre Smelink utan Ready Digital och readydigital.se har successivt tagit över och ytterligare förbättrat Smelinks placeringar :)

    Kommentar av Sara Albertson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner