Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

8 år senare rankar bara 20 % topp 20

topp 20

För drygt åtta år sedan gjorde vi en analys av de 20 sajter som rankade i topp på sökordet sökmotoroptimering. I dag kan vi konstatera att det endast är 20 % av dem som rankar kvar bland topp 20.

I början av 2010 skrev vi en artikel där vi jämförde on page på de sajter som rankade bland de 20 första på sökningen sökmotoroptimering. I dag, åtta år senare, ser vi att endast fyra av dessa 20 sajter rankar kvar bland de 20 första resultaten.

Placering i dag  – Sajtens namn – Placering för åtta år sedan:

1 – Wikipedia.org – 1
2 – Sokmotorkonsult.se – 2
3 – Getupdated.se – 5
4 – Modifinder.se – Inte topp 20
5 – Pineberry.com – Inte topp 20
6 – Defisio.se – Inte topp 20
7 – Brath.se – Inte topp 20
8 – Vivamedia.se – Inte topp 20*
9 – Viseo.se – Inte topp 20
10 – Soekmotoroptimering.se – Inte topp 20
11 – Google.se – Inte topp 20
12 – Expandtalk.se – Inte topp 20
13 – Smelink.se – Inte topp 20
14 – Smelink.se – Inte topp 20
15 – Sokmotoroptimering24.se – Inte topp 20
16 – Sökmotoroptimering.se – Inte topp 20
17 – Topdog.nu – Inte topp 20
18 – Brandson – Inte topp 20
19 – Flighton – Inte topp 20
20 – Seodesign.se – 8

*Medieanalys.se som var med och bildade Viva rankade 6:a.

Positionerna kontrollerades manuellt av mig från en dator (inkognito) i Stockholm den 28:e maj 2018.

Lokala skillnader

Under de åtta år som gått har Google fokuserat på att göra fler sökresultat lokala. Just sökmotoroptimering är ett resultat som delvis blivit lokalt. Personligen tycker jag inte att sökmotoroptimering borde vara ett lokalt sökresultat men det är ingen tvekan att om du googlar efter sökmotoroptimering i Malmö så får du ett annat resultat än det ovan som är gjort i Stockholm.

Dock förklarar trenden mot lokala sökresultat bara en mindre del av de stora förändringar som varit i detta sökresultat de senaste åtta åren.

Sajter kommer och går

Flera sajter som rankade topp 20 för åtta år sedan finns inte längre. Alternativt så finns sajten kvar men ingen jobbar aktivt med den längre. Samtidigt är det många av de sajter som rankar topp 20 i dag som inte fanns för åtta år sedan.

Detta är helt naturligt, de flesta sajter och företag lever inte för evigt. Som en jämförelse, av de företag som fanns på Fortune 500 (USAs 500 största företag) år 2000 fanns mindre än hälften kvar 2014. Om vi ser så stora skillnader på riktiga stora företag kan vi nog förvänta oss ännu större förändringar när det gäller mindre- och medelstora företag.

Denna stora rörelse bland företag och sajter bidrar i betydande del till hur sökresultatet förändras över tid.

Aldrig försent med SEO

Ofta möter jag åsikten att det är försent att börja med sökmotoroptimering. Argumenten är att konkurrensen blivit så pass hög att det inte är lönsamt att satsa på SEO. Jag tycker denna enkla undersökning visar motsatsen, det vill säga att det aldrig är försent att börja med SEO. Konkurrensen på sökordet sökmotoroptimering är relativt hög. Detta till trots har 16 sajter kämpat sig in på topp 20 jämfört med för åtta år sedan.

Det är ju nästan så att om du rankar topp 20 i dag talar oddsen mot att du gör det om åtta år. För egen del hoppas jag att vi trotsar oddsen och rankar kvar om åtta år.

4 kommentarer

  1. Vilken spännande jämförelse, det känns skönt att veta att det inte är försent! En fråga dock, hur kommer det sig att ni testade i inkognitoläge istället för via något verktyg?

  2. Hej Anders

    Tack för din kommentar! Jag litar mer på mina egna googlingar än verktyg :-) Min erfarenhet är att rankingdata från verktyg inte alltid är 100 % korrekt. Sen använder vi såklart verktyg ändå, för i många fall är det inte praktiskt möjligt att googla manuellt. Men i detta fall handlade det ju bara om en googling.

  3. Intressant läsning och att det finns hopp för oss som inte var med från ”start” så att säga :)

    Kommentar av

    Andreas

  4. SEO är alltid spännande och det är intressant att se jämförelsen!
    I vårt fall heter vi dock inte längre Smelink utan Ready Digital och readydigital.se har successivt tagit över och ytterligare förbättrat Smelinks placeringar :)

    Kommentar av

    Sara Albertson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner