Sökmotorkonsult.se

8 SEO-tips för småföretagare

8 SEO-tips för småföretagare

Är du småföretagare och vill synas bättre på Google? Om svaret är ja rekommenderar vi att du läser följande åtta punkter. Du måste se till att Google förstår vad din sajt handlar om och har förtroende för den. Annars kommer du troligtvis inte att synas på relevanta sökningar på Google och därmed riskera att missa kunder.

90 % av oss svenskar googlar innan ett köp och att som småföretagare synas på Google är oftast en lönsam affär. Sökmotoroptimering (SEO) kan upplevas som komplext och det kan vara svårt och veta var du som småföretagare ska börja. Därför har vi satt ihop 8 nybörjartips för småföretagare som kan hjälpa dig att komma igång med din synlighet på Google.

1. Ta en titt på din sajt och jämför med dina konkurrenter. Vilka sökord syns dina konkurrenter på? Hur har de optimerat sina sajter för bästa synlighet på Google?

2. Optimera för din stad eller region. Om du är ett lokalt företag är det viktigt att du optimerar din sajt så att du rankar bra inom din nisch. Undvik onödig konkurrens och ranka högre i ditt område genom att ta med staden i ditt sökord. Om du till exempel är rörmokare i Stockholm så skulle sannolikt ett bra sökord vara ”rörmokare Stockholm” i stället för bara ”rörmokare”.

Sökresultat

3. Ett sökord per sida. Försök inte optimera för många sökord på samma sida utan välj ut sökordet som är viktigast för just den sidan på din webbsajt. Tänk på att ordet ska vara relevant för sidan och resultera i värdefull trafik. Ibland kan det vara mer lönsamt att välja ett mer nischat sökord som inte så många söker på, men som är mer sannolikt att leda till en kund.

4. Unika titlar är ett måste. Ha unika titlar som innehåller sökordet på varje sida. Vårt verktyg Titel & Meta-optimeraren är ett bra hjälpmedel när du skriver dina titlar.

5. Sökordet i huvudrubriken. Det är också viktigt att huvudrubriken <H1:an> innehåller sökordet och ger en hint om vad sidan handlar om. Dessutom bör den vara säljande och skapa intresse. Skriv inte bara ”Vi fixar dina rör”. Hur många kommer söka på ”fixar dina rör”? Om du  är en rörmokare i Stockholm som erbjuder akut service kan en bra rubrik vara ”Rörmokare i Stockholm – jour dygnet runt”.

Glöm inte brödtexten6. Glöm inte brödtexten. Både Google och dina användare behöver text för att kunna förstå vad sidan handlar om. Om det bara finns en bild och några få meningar på sidan så måste du lägga till mer unik text (brödtext) där du nämner ditt sökord. Sikta på 300 ord när du skriver texten och tänk på att den ska vara unik för sidan.

7. Använd alt-attribut på alla bilder. Tänk på att Google inte kan läsa bilder så lägg till ett alt-attribut på varje bild. Ha med en bild som symboliserar sökordet på varje sida.

skaffa dig länkar8. Skaffa länkar. För att din sida ska ranka framför dina konkurrenter i sökresultatet måste du visa Google att din sajt är ”populär” och auktoritär inom din nisch. Det gör du genom att skaffa dig länkar från andra sajter. Kanske kan du samarbeta med bloggare, partners och kunder inom ditt område? Fokusera på kvalité framför kvantitet, och tänk på att du främst vill ha länkar som är relevanta för din verksamhet.

SEO är inte en engångsåtgärd. SEO-landskapet ändras regelbundet så för att hålla dig högt uppe i Googles sökresultat är det viktigt att du ser över din sajt regelbundet.

Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering rekommenderar vi populära SEO-boken Guldläge på nätet eller vår SEO-skola.

Lycka till, och om du har några frågor eller behöver hjälp med ditt optimeringsarbete kontakta oss gärna!

 

 

Sidan är senast uppdaterad 2015-03-10

2 kommentarer

  1. Tydligt, pedagogiskt och handfasta råd. Bra att ni ger värdefulla tips, det vinner ni på helt klart. Keep it up.

    (Former seo-salesman) ;)

    Kommentar av Christoffer steverin

  2. Christoffer,

    Kul att du gillar artikeln!

    Kommentar av Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?