Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

8 SEO-tips för småföretagare

8 SEO-tips för småföretagare

Är du småföretagare och vill synas bättre på Google? Om svaret är ja rekommenderar vi att du läser följande åtta punkter. Du måste se till att Google förstår vad din sajt handlar om och har förtroende för den. Annars kommer du troligtvis inte att synas på relevanta sökningar på Google och därmed riskera att missa kunder.

90 % av oss svenskar googlar innan ett köp och att som småföretagare synas på Google är oftast en lönsam affär. Sökmotoroptimering (SEO) kan upplevas som komplext och det kan vara svårt och veta var du som småföretagare ska börja. Därför har vi satt ihop 8 nybörjartips för småföretagare som kan hjälpa dig att komma igång med din synlighet på Google.

1. Ta en titt på din sajt och jämför med dina konkurrenter. Vilka sökord syns dina konkurrenter på? Hur har de optimerat sina sajter för bästa synlighet på Google?

2. Optimera för din stad eller region. Om du är ett lokalt företag är det viktigt att du optimerar din sajt så att du rankar bra inom din nisch. Undvik onödig konkurrens och ranka högre i ditt område genom att ta med staden i ditt sökord. Om du till exempel är rörmokare i Stockholm så skulle sannolikt ett bra sökord vara ”rörmokare Stockholm” i stället för bara ”rörmokare”.

Sökresultat

3. Ett sökord per sida. Försök inte optimera för många sökord på samma sida utan välj ut sökordet som är viktigast för just den sidan på din webbsajt. Tänk på att ordet ska vara relevant för sidan och resultera i värdefull trafik. Ibland kan det vara mer lönsamt att välja ett mer nischat sökord som inte så många söker på, men som är mer sannolikt att leda till en kund.

4. Unika titlar är ett måste. Ha unika titlar som innehåller sökordet på varje sida. Vårt verktyg Titel & Meta-optimeraren är ett bra hjälpmedel när du skriver dina titlar.

5. Sökordet i huvudrubriken. Det är också viktigt att huvudrubriken <H1:an> innehåller sökordet och ger en hint om vad sidan handlar om. Dessutom bör den vara säljande och skapa intresse. Skriv inte bara ”Vi fixar dina rör”. Hur många kommer söka på ”fixar dina rör”? Om du  är en rörmokare i Stockholm som erbjuder akut service kan en bra rubrik vara ”Rörmokare i Stockholm – jour dygnet runt”.

Glöm inte brödtexten6. Glöm inte brödtexten. Både Google och dina användare behöver text för att kunna förstå vad sidan handlar om. Om det bara finns en bild och några få meningar på sidan så måste du lägga till mer unik text (brödtext) där du nämner ditt sökord. Sikta på 300 ord när du skriver texten och tänk på att den ska vara unik för sidan.

7. Använd alt-attribut på alla bilder. Tänk på att Google inte kan läsa bilder så lägg till ett alt-attribut på varje bild. Ha med en bild som symboliserar sökordet på varje sida.

skaffa dig länkar8. Skaffa länkar. För att din sida ska ranka framför dina konkurrenter i sökresultatet måste du visa Google att din sajt är ”populär” och auktoritär inom din nisch. Det gör du genom att skaffa dig länkar från andra sajter. Kanske kan du samarbeta med bloggare, partners och kunder inom ditt område? Fokusera på kvalité framför kvantitet, och tänk på att du främst vill ha länkar som är relevanta för din verksamhet.

SEO är inte en engångsåtgärd. SEO-landskapet ändras regelbundet så för att hålla dig högt uppe i Googles sökresultat är det viktigt att du ser över din sajt regelbundet.

Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering rekommenderar vi populära SEO-boken Guldläge på nätet eller vår SEO-skola.

Lycka till, och om du har några frågor eller behöver hjälp med ditt optimeringsarbete kontakta oss gärna!

 

 

2 kommentarer

  1. Tydligt, pedagogiskt och handfasta råd. Bra att ni ger värdefulla tips, det vinner ni på helt klart. Keep it up.

    (Former seo-salesman) ;)

    Kommentar av Christoffer steverin

  2. Christoffer,

    Kul att du gillar artikeln!

    Kommentar av Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner