Sökmotorkonsult.se

8 SEO-tips för småföretagare

8 SEO-tips för småföretagare

Är du småföretagare och vill synas bättre på Google? Om svaret är ja rekommenderar vi att du läser följande åtta punkter. Du måste se till att Google förstår vad din sajt handlar om och har förtroende för den. Annars kommer du troligtvis inte att synas på relevanta sökningar på Google och därmed riskera att missa kunder.

90 % av oss svenskar googlar innan ett köp och att som småföretagare synas på Google är oftast en lönsam affär. Sökmotoroptimering (SEO) kan upplevas som komplext och det kan vara svårt och veta var du som småföretagare ska börja. Därför har vi satt ihop 8 nybörjartips för småföretagare som kan hjälpa dig att komma igång med din synlighet på Google.

1. Ta en titt på din sajt och jämför med dina konkurrenter. Vilka sökord syns dina konkurrenter på? Hur har de optimerat sina sajter för bästa synlighet på Google?

2. Optimera för din stad eller region. Om du är ett lokalt företag är det viktigt att du optimerar din sajt så att du rankar bra inom din nisch. Undvik onödig konkurrens och ranka högre i ditt område genom att ta med staden i ditt sökord. Om du till exempel är rörmokare i Stockholm så skulle sannolikt ett bra sökord vara ”rörmokare Stockholm” i stället för bara ”rörmokare”.

Sökresultat

3. Ett sökord per sida. Försök inte optimera för många sökord på samma sida utan välj ut sökordet som är viktigast för just den sidan på din webbsajt. Tänk på att ordet ska vara relevant för sidan och resultera i värdefull trafik. Ibland kan det vara mer lönsamt att välja ett mer nischat sökord som inte så många söker på, men som är mer sannolikt att leda till en kund.

4. Unika titlar är ett måste. Ha unika titlar som innehåller sökordet på varje sida. Vårt verktyg Titel & Meta-optimeraren är ett bra hjälpmedel när du skriver dina titlar.

5. Sökordet i huvudrubriken. Det är också viktigt att huvudrubriken <H1:an> innehåller sökordet och ger en hint om vad sidan handlar om. Dessutom bör den vara säljande och skapa intresse. Skriv inte bara ”Vi fixar dina rör”. Hur många kommer söka på ”fixar dina rör”? Om du  är en rörmokare i Stockholm som erbjuder akut service kan en bra rubrik vara ”Rörmokare i Stockholm – jour dygnet runt”.

Glöm inte brödtexten6. Glöm inte brödtexten. Både Google och dina användare behöver text för att kunna förstå vad sidan handlar om. Om det bara finns en bild och några få meningar på sidan så måste du lägga till mer unik text (brödtext) där du nämner ditt sökord. Sikta på 300 ord när du skriver texten och tänk på att den ska vara unik för sidan.

7. Använd alt-attribut på alla bilder. Tänk på att Google inte kan läsa bilder så lägg till ett alt-attribut på varje bild. Ha med en bild som symboliserar sökordet på varje sida.

skaffa dig länkar8. Skaffa länkar. För att din sida ska ranka framför dina konkurrenter i sökresultatet måste du visa Google att din sajt är ”populär” och auktoritär inom din nisch. Det gör du genom att skaffa dig länkar från andra sajter. Kanske kan du samarbeta med bloggare, partners och kunder inom ditt område? Fokusera på kvalité framför kvantitet, och tänk på att du främst vill ha länkar som är relevanta för din verksamhet.

SEO är inte en engångsåtgärd. SEO-landskapet ändras regelbundet så för att hålla dig högt uppe i Googles sökresultat är det viktigt att du ser över din sajt regelbundet.

Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering rekommenderar vi populära SEO-boken Guldläge på nätet eller vår SEO-skola.

Lycka till, och om du har några frågor eller behöver hjälp med ditt optimeringsarbete kontakta oss gärna!

 

 

2 kommentarer

  1. Tydligt, pedagogiskt och handfasta råd. Bra att ni ger värdefulla tips, det vinner ni på helt klart. Keep it up.

    (Former seo-salesman) ;)

    Kommentar av Christoffer steverin

  2. Christoffer,

    Kul att du gillar artikeln!

    Kommentar av Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?