Sökmotorkonsult.se

80/20-regeln för sökmotoroptimering (Paretoprincipen)

Du känner kanske tilll 80/20-regeln eller Paretoprincipen, principen är ganska enkel och handlar om orsak och verkan. Det är en princip som kan appliceras på många områden och sökmotoroptimering är onekligen ett av dem. Så här fungerar regeln: 20% av orsakerna står för 80% av verkan. Det är en empirisk princip och alltså är det inte särskilt exakt men det är en regel som kan ge ganska stora insikter i hur man arbetar och vad man kan förbättra. Här är några områden inom sökmotoroptimering där jag skulle vilja påstå att regeln applicerar:

  • 20% av sökorden står för 80% av försäljningen
  • 20% av sökorden står för 80% av trafiken
  • 20% av arbetet står för 80% av framstegen
  • Den punkt som är allra intressantast är den tredje. Jag vill påstå att av allt det du gör när du försöker förbättra resultaten i din sökmotoroptimering så är det faktiskt så att 20% av arbetet står för 80% av förbättringarna. Du har läst alla tips och guider och följer dem till punkt och pricka, din on page optimering är under ständig förbättring, du har lagt timmar på att förbättra din kod/text-ratio, du har ägnat sommaren åt att få de perfekta sökvägarna och har skrivit det allra bästa content du bara kan. Det Paretoprincipen säger är att 80% av det arbete du lagt ner faktiskt bara står för 20% av resultatet.

    Vad innebär det, vad spelar 80/20-regeln för roll? Den allra viktigaste slutsatsen man kan dra är att du skulle kunna välja att prioritera det som ger mest resultat och arbeta dig mot en större effektivitet. Själva ordet sökmotoroptimering ger ju känslan att man ska sträva efter att nå en optimal lösning, en optimal struktur på siten, de optimala sökorden. Det kanske är så att det inte behöver vara optimalt, du kanske kan nå bättre resultat genom att satsa på en mindre optimal optimering.

    Precis som inom det mesta andra kan man räkna på effektivitet, vilket ger bäst resultat, 5 timmar på att bygga om siten så att du får bättre meta-descriptions eller 5 timmar på att skaffa inlänkar från bloggare. Oavsett om båda är bra så är det en som är bättre, det behöver inte alltid vara samma men det är en av dessa som kommer ge mer effekt.

    När det gäller punkt 2 så kan man ställa Paretoprincipen mot Chris Anderssons tankar om The Long Tail. De står inte i motsats men Andersson hävdar att det sker en förskjutning mot att allt fler söker på de mindre populerade sökorden. Det råder ingen tvekan om att det finns mycket pengar att tjäna i den långa svansen men inom de flesta områden står fortfarande 20% av sökorden för 80% av trafiken.

    Punkt 1 är ännu en punkt där det kan innebära stora skillnader om man förstår och arbetar med Paretoprincipen. Jag kan nästan lova att 20% av dina sökord står för 80% av försäljningen. Måhända att folk kommer till din site på alla möjliga sökord men det är faktiskt bara vissa som är riktigt lönsamma. Du måste ta reda på vilka. För att kunna tjäna maximalt med pengar på din sökmotoroptimering, eller kampanj med sponsrade länkar för den delen, måste du veta vilka sökord som är lönsamma. Du måste satsa hårdare på de sökord som ger bra betalt och kanske minska satsningarna på de 80% som bara står för 20% av dina intäkter.

    För att kunna göra det behöver du bra tracking, du måste mäta konverteringsgrad på din site. Många analysverktyg erbjuder det även om det kanske är lite krångligt att installera. Google Analytics är ett exempel på verktyg du kan använda för att mäta konvertering. Se till att installera det och börja mäta. Ta reda på vilka de 20 bra procenten är och satsa på dem istället för att köpa sponsrade länkar för lite allt möjligt, du kan öka dina intäkter och minska dina kostnader samtidigt. Det samma gäller sökmotoroptimering, det är kanske läge att börja fokusera på det som är bra istället för att försöka få inlänkar till en undersida med ett sökord som faktiskt inte ger några pengar. 80% av dina sökord ger bara 20% av dina intäkter.

    RSS feed for comments on this post.

    Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

    Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

    #65 Smalt eller svalt

    Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

    Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

    De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

    Digital PR & SEO

    Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

    Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

    attribution-facebook-28-dagar

    Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

    Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

    Singles' day, singlarnas dag 2020

    Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

    Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

    Bing Partner


    Preferred Facebook Marketing Partner