Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

80/20-regeln för sökmotoroptimering (Paretoprincipen)

Du känner kanske tilll 80/20-regeln eller Paretoprincipen, principen är ganska enkel och handlar om orsak och verkan. Det är en princip som kan appliceras på många områden och sökmotoroptimering är onekligen ett av dem. Så här fungerar regeln: 20% av orsakerna står för 80% av verkan. Det är en empirisk princip och alltså är det inte särskilt exakt men det är en regel som kan ge ganska stora insikter i hur man arbetar och vad man kan förbättra. Här är några områden inom sökmotoroptimering där jag skulle vilja påstå att regeln applicerar:

  • 20% av sökorden står för 80% av försäljningen
  • 20% av sökorden står för 80% av trafiken
  • 20% av arbetet står för 80% av framstegen
  • Den punkt som är allra intressantast är den tredje. Jag vill påstå att av allt det du gör när du försöker förbättra resultaten i din sökmotoroptimering så är det faktiskt så att 20% av arbetet står för 80% av förbättringarna. Du har läst alla tips och guider och följer dem till punkt och pricka, din on page optimering är under ständig förbättring, du har lagt timmar på att förbättra din kod/text-ratio, du har ägnat sommaren åt att få de perfekta sökvägarna och har skrivit det allra bästa content du bara kan. Det Paretoprincipen säger är att 80% av det arbete du lagt ner faktiskt bara står för 20% av resultatet.

    Vad innebär det, vad spelar 80/20-regeln för roll? Den allra viktigaste slutsatsen man kan dra är att du skulle kunna välja att prioritera det som ger mest resultat och arbeta dig mot en större effektivitet. Själva ordet sökmotoroptimering ger ju känslan att man ska sträva efter att nå en optimal lösning, en optimal struktur på siten, de optimala sökorden. Det kanske är så att det inte behöver vara optimalt, du kanske kan nå bättre resultat genom att satsa på en mindre optimal optimering.

    Precis som inom det mesta andra kan man räkna på effektivitet, vilket ger bäst resultat, 5 timmar på att bygga om siten så att du får bättre meta-descriptions eller 5 timmar på att skaffa inlänkar från bloggare. Oavsett om båda är bra så är det en som är bättre, det behöver inte alltid vara samma men det är en av dessa som kommer ge mer effekt.

    När det gäller punkt 2 så kan man ställa Paretoprincipen mot Chris Anderssons tankar om The Long Tail. De står inte i motsats men Andersson hävdar att det sker en förskjutning mot att allt fler söker på de mindre populerade sökorden. Det råder ingen tvekan om att det finns mycket pengar att tjäna i den långa svansen men inom de flesta områden står fortfarande 20% av sökorden för 80% av trafiken.

    Punkt 1 är ännu en punkt där det kan innebära stora skillnader om man förstår och arbetar med Paretoprincipen. Jag kan nästan lova att 20% av dina sökord står för 80% av försäljningen. Måhända att folk kommer till din site på alla möjliga sökord men det är faktiskt bara vissa som är riktigt lönsamma. Du måste ta reda på vilka. För att kunna tjäna maximalt med pengar på din sökmotoroptimering, eller kampanj med sponsrade länkar för den delen, måste du veta vilka sökord som är lönsamma. Du måste satsa hårdare på de sökord som ger bra betalt och kanske minska satsningarna på de 80% som bara står för 20% av dina intäkter.

    För att kunna göra det behöver du bra tracking, du måste mäta konverteringsgrad på din site. Många analysverktyg erbjuder det även om det kanske är lite krångligt att installera. Google Analytics är ett exempel på verktyg du kan använda för att mäta konvertering. Se till att installera det och börja mäta. Ta reda på vilka de 20 bra procenten är och satsa på dem istället för att köpa sponsrade länkar för lite allt möjligt, du kan öka dina intäkter och minska dina kostnader samtidigt. Det samma gäller sökmotoroptimering, det är kanske läge att börja fokusera på det som är bra istället för att försöka få inlänkar till en undersida med ett sökord som faktiskt inte ger några pengar. 80% av dina sökord ger bara 20% av dina intäkter.

    RSS feed for comments on this post.

    Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

    Årets Julklapp 2019

    Vad blir årets julklapp 2019?

    Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

    Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

    Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

    Optimera ditt produktflöde

    Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

    Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

    google shopping kampanjstruktur

    Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

    Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

    Bert

    Här kommer BERT – största förändringen på länge

    Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

    Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
    Di Gasell 2013 Logo
    Bing Partner