Sökmotorkonsult.se

9 av 10 e-handlare uppfyller inte Googles nya krav

Google symboliserad som otålig äldre man framför dator

I maj blir faktisk användarupplevelse en rankingfaktor på Google. Vi har analyserat hur väl svenska e-handlare uppfyller Googles kommande krav. Resultatet visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare inte når upp till de nya kraven om användarupplevelse.

I och med den kommande lanseringen av Page Experience Update kommer faktisk användarupplevelse att bli en rankingfaktor på Google. Allt annat lika ska sidor som uppfyller Googles gränsvärden för användarvänlighet få en rankingboost i sökresultaten.

Användarvänliga sidor tenderar därtill att konvertera bättre och leda till större intäkter. Detta gör användarvänlighet till något alla sajter bör fokusera på.

Vi tyckte därför att det vore intressant att analysera hur Sveriges e-handlare klarar Googles kommande krav.

Studien visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare inte uppfyller Googles nya krav på användarvänlighet (såsom sajterna ser ut idag).

Så gjordes studien

Vi har utgått från listan över Sveriges 100 största e-handlare på ehandel.se. Listan har förvisso några år på nacken men är den senaste publika förteckning vi hittat med denna information tillgänglig.

Varje företags domän har lagts in i verktyget Page Speed Insights. Om ett företag eller företagsgrupp i listan haft flera sajter har vi bara valt en av sajterna.

I Page Speed Insights har vi kunnat se varje domäns sammanvägda core web vitals (de värden Google menar är viktiga ur ett användarperspektiv) baserat på hur riktiga användare upplever respektive sajt.

Vi har hämtat datan från Origin summary-rapporten som visar ett sammanvävt core web vitals-värde baserat på flera sidor och ger ett totalvärde för hela domänen på mobil. Även fast core web vitals bedöms sida för sida av Google har vi bedömt att detta varit det bästa för att få en sammanvägd bild till vår undersökning.

I två fall fanns inte aktuella core web vitals-värden att hämta, vi har dock inte grävt djupare i varför. Dessa två domäner räknas som inte uppfyllda i sammanställningen eftersom de inte kan uppvisa godkända core web vitals.

Datan har samlats in den 9 februari 2021 av Freddie Wilson Källbohm, My Isaksson och Sara Nilsson.

Resultat

Av 100 analyserade e-handlare når bara 11 stycken upp till Googles krav.

Laddtid (LCP) och halten av oväntade förändringar i sidlayouten medan sidor laddas (CLS) är vad svenska e-handlare tycks ha mest problem med när det gäller användarvänlighet.

De 11 e-handlare som når upp till Googles nya kommande krav är Babyshop, CyberPhoto, Dinprint, Gymgrossisten.com, Hjälpmedelsbutiken, Inet, Packoplock, Partykungen, Proffsmagasinet, Shopping4net och Svensktkosttillskott.se. 

Du hittar rådata för alla 100 sajter här.

Hur är dina Core Web Vitals?

Vi hjälper dig möta Googles nya SEO-krav


Be om kostnadsfri offert

Höga krav från Google

Att så få av Sveriges största e-handlare inte klarar Googles gränsvärden för användarvänlighet säger en hel del om hur pass högt kraven är ställda från Googles sida. Det här är etablerade sajter där många av dem jobbat mycket med denna typ av frågor genom åren. Att få denna stämpel från Google kan såklart uppfattas som nedslående, även om det i långt från alla fall bör tolkas så.

Att Google lägger minimikraven högre än vad många sajter presterar idag indikerar att de vill driva på utvecklingen inom detta område framåt. Med Page Experience Update får utvecklare, UX:are och SEO:are både ”piska och morot” att bättre samarbeta kring dessa frågor vilket borgar för en snabbare och mer användarvänlig framtida webb.

Ett jättebra initiativ, tycker vi!

Ingen större anledning till oro

Är du en e-handlare som inte når upp till de nya kraven? Som vi ser det finns det ingen större anledning till oro. Din organiska trafik lär inte försvinna över en natt i maj när den nya algoritmuppdateringen går live.

Google har själva sagt att rankingboosten av denna uppdatering kommer vara minimal för de sajter som gör bra ifrån sig. Uppfyller du inte kraven kommer du alltså inte straffas på något sätt.

Mycket snack

Varför då ens skriva en artikel om det kanske du undrar? Vi ser redan nu att det snackas väldigt mycket om denna uppdatering och det lär bara fortsätta hela våren.

Syftet med det här inlägget är att sprida kunskap om hur läget ser ut för många e-handlare och nyansera bilden en aning av hur pass prioriterade dessa faktorer troligtvis bör vara för de flesta.

Även om många sajter blir underkända betyder det inte att det är bedrövliga sajter för användarna. Bara att de inte når upp till Googles krav på användarvänlighet – och att vissa saker kan bli bättre ur ett användarperspektiv.

Arbetar du på någon av sajterna som inte når upp till Googles krav? Se dessa resultat som en bra utgångspunkt för ert SEO/UX-arbete framåt. Börja förbättra er sajt så ni förhöjer användarupplevelsen – och ökar chansen till fler konverteringar och högre intäkter.

Har du några funderingar kring core web vitals och Page Experiene Update är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Sidan är senast uppdaterad 2021-02-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?