Sökmotorkonsult.se

9 av 10 e-handlare uppfyller inte Googles nya krav

Google symboliserad som otålig äldre man framför dator

I maj blir faktisk användarupplevelse en rankingfaktor på Google. Vi har analyserat hur väl svenska e-handlare uppfyller Googles kommande krav. Resultatet visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare inte når upp till de nya kraven om användarupplevelse.

I och med den kommande lanseringen av Page Experience Update kommer faktisk användarupplevelse att bli en rankingfaktor på Google. Allt annat lika ska sidor som uppfyller Googles gränsvärden för användarvänlighet få en rankingboost i sökresultaten.

Användarvänliga sidor tenderar därtill att konvertera bättre och leda till större intäkter. Detta gör användarvänlighet till något alla sajter bör fokusera på.

Vi tyckte därför att det vore intressant att analysera hur Sveriges e-handlare klarar Googles kommande krav.

Studien visar att hela 89 av Sveriges 100 största e-handlare inte uppfyller Googles nya krav på användarvänlighet (såsom sajterna ser ut idag).

Så gjordes studien

Vi har utgått från listan över Sveriges 100 största e-handlare på ehandel.se. Listan har förvisso några år på nacken men är den senaste publika förteckning vi hittat med denna information tillgänglig.

Varje företags domän har lagts in i verktyget Page Speed Insights. Om ett företag eller företagsgrupp i listan haft flera sajter har vi bara valt en av sajterna.

I Page Speed Insights har vi kunnat se varje domäns sammanvägda core web vitals (de värden Google menar är viktiga ur ett användarperspektiv) baserat på hur riktiga användare upplever respektive sajt.

Vi har hämtat datan från Origin summary-rapporten som visar ett sammanvävt core web vitals-värde baserat på flera sidor och ger ett totalvärde för hela domänen på mobil. Även fast core web vitals bedöms sida för sida av Google har vi bedömt att detta varit det bästa för att få en sammanvägd bild till vår undersökning.

I två fall fanns inte aktuella core web vitals-värden att hämta, vi har dock inte grävt djupare i varför. Dessa två domäner räknas som inte uppfyllda i sammanställningen eftersom de inte kan uppvisa godkända core web vitals.

Datan har samlats in den 9 februari 2021 av Freddie Wilson Källbohm, My Isaksson och Sara Nilsson.

Resultat

Av 100 analyserade e-handlare når bara 11 stycken upp till Googles krav.

Laddtid (LCP) och halten av oväntade förändringar i sidlayouten medan sidor laddas (CLS) är vad svenska e-handlare tycks ha mest problem med när det gäller användarvänlighet.

De 11 e-handlare som når upp till Googles nya kommande krav är Babyshop, CyberPhoto, Dinprint, Gymgrossisten.com, Hjälpmedelsbutiken, Inet, Packoplock, Partykungen, Proffsmagasinet, Shopping4net och Svensktkosttillskott.se. 

Du hittar rådata för alla 100 sajter här.

Hur är dina Core Web Vitals?

Vi hjälper dig möta Googles nya SEO-krav


Be om kostnadsfri offert

Höga krav från Google

Att så få av Sveriges största e-handlare inte klarar Googles gränsvärden för användarvänlighet säger en hel del om hur pass högt kraven är ställda från Googles sida. Det här är etablerade sajter där många av dem jobbat mycket med denna typ av frågor genom åren. Att få denna stämpel från Google kan såklart uppfattas som nedslående, även om det i långt från alla fall bör tolkas så.

Att Google lägger minimikraven högre än vad många sajter presterar idag indikerar att de vill driva på utvecklingen inom detta område framåt. Med Page Experience Update får utvecklare, UX:are och SEO:are både ”piska och morot” att bättre samarbeta kring dessa frågor vilket borgar för en snabbare och mer användarvänlig framtida webb.

Ett jättebra initiativ, tycker vi!

Ingen större anledning till oro

Är du en e-handlare som inte når upp till de nya kraven? Som vi ser det finns det ingen större anledning till oro. Din organiska trafik lär inte försvinna över en natt i maj när den nya algoritmuppdateringen går live.

Google har själva sagt att rankingboosten av denna uppdatering kommer vara minimal för de sajter som gör bra ifrån sig. Uppfyller du inte kraven kommer du alltså inte straffas på något sätt.

Mycket snack

Varför då ens skriva en artikel om det kanske du undrar? Vi ser redan nu att det snackas väldigt mycket om denna uppdatering och det lär bara fortsätta hela våren.

Syftet med det här inlägget är att sprida kunskap om hur läget ser ut för många e-handlare och nyansera bilden en aning av hur pass prioriterade dessa faktorer troligtvis bör vara för de flesta.

Även om många sajter blir underkända betyder det inte att det är bedrövliga sajter för användarna. Bara att de inte når upp till Googles krav på användarvänlighet – och att vissa saker kan bli bättre ur ett användarperspektiv.

Arbetar du på någon av sajterna som inte når upp till Googles krav? Se dessa resultat som en bra utgångspunkt för ert SEO/UX-arbete framåt. Börja förbättra er sajt så ni förhöjer användarupplevelsen – och ökar chansen till fler konverteringar och högre intäkter.

Har du några funderingar kring core web vitals och Page Experiene Update är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Sidan är senast uppdaterad 2021-02-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?