Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur djupt ska man fiska efter länkar?

Om du jobbat ett litet tag med sökmotoroptimering har du förstås kommit i kontakt med termen länkbete. Ett länkbete är inget mer komplicerat än något man gör, skriver eller säger som attraherar länkar. Länkbeten kan faktiskt vara både positiva och negativa och jag skulle vilja ta en närmare titt på just det. Vad är det acceptabelt att göra för att få länkar?

Det finns ungefär lika många typer av länkbeten som det finns personer som jobbar med marknadsföring av ett eller annat slag på nätet. Alla länkbeten kräver en del eftertanke, man måste faktiskt komma på något som folk kan tänkas länka till och man måste se till att den grupp som kan tänkas göra det känner till betet. Ofta är det faktiskt enklare att göra ett bra länkbete som gör folk arga än ett som gör folk glada.

Inlänkar är enormt viktigt i SEO och många kan vara beredda att ta till ganska tuffa saker för att få dem. Genom att skriva en väldigt uppseendeväckande bloggpost kan man till exempel få väldigt mycket länkar snabbt. Hur uppseendeväckande ska man skriva då? Min riktlinje är nog till sist att du inte ska skriva något du inte kan stå för. Långsiktigt kommer du ta skada av allt för negativa länkbeten, att folk börjar hata dig kan inte vara långsiktigt bra även om det är bra för länkprofilen.

Om du delar ut en väldigt obehaglig film kan du snabbt få ett pärlband med länkar men vill du verkligen ha en riktigt obehaglig film på din blogg eller i din webshop? Vill du verkligen skriva hatiska blogginlägg för att få inlänkar av typen ”läs vad idioten skriver”? Jag skulle nästan alltid föreslå att du håller dig en bit borta från de negativa länkbetena om du inte vet exakt vad du gör. De kan skriva saker som gör folk arga om du inte går över gränsen, för en blogg kan det till och med vara bra och du kan få nya läsare på det (Schulman är väl ett lysande exempel) men om du gör ett övertramp kan de negativa effekterna bli enorma.

Sammanfattat; sikta hellre på de positiva länkbetena.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner