Sökmotorkonsult.se

Hur djupt ska man fiska efter länkar?

Om du jobbat ett litet tag med sökmotoroptimering har du förstås kommit i kontakt med termen länkbete. Ett länkbete är inget mer komplicerat än något man gör, skriver eller säger som attraherar länkar. Länkbeten kan faktiskt vara både positiva och negativa och jag skulle vilja ta en närmare titt på just det. Vad är det acceptabelt att göra för att få länkar?

Det finns ungefär lika många typer av länkbeten som det finns personer som jobbar med marknadsföring av ett eller annat slag på nätet. Alla länkbeten kräver en del eftertanke, man måste faktiskt komma på något som folk kan tänkas länka till och man måste se till att den grupp som kan tänkas göra det känner till betet. Ofta är det faktiskt enklare att göra ett bra länkbete som gör folk arga än ett som gör folk glada.

Inlänkar är enormt viktigt i SEO och många kan vara beredda att ta till ganska tuffa saker för att få dem. Genom att skriva en väldigt uppseendeväckande bloggpost kan man till exempel få väldigt mycket länkar snabbt. Hur uppseendeväckande ska man skriva då? Min riktlinje är nog till sist att du inte ska skriva något du inte kan stå för. Långsiktigt kommer du ta skada av allt för negativa länkbeten, att folk börjar hata dig kan inte vara långsiktigt bra även om det är bra för länkprofilen.

Om du delar ut en väldigt obehaglig film kan du snabbt få ett pärlband med länkar men vill du verkligen ha en riktigt obehaglig film på din blogg eller i din webshop? Vill du verkligen skriva hatiska blogginlägg för att få inlänkar av typen ”läs vad idioten skriver”? Jag skulle nästan alltid föreslå att du håller dig en bit borta från de negativa länkbetena om du inte vet exakt vad du gör. De kan skriva saker som gör folk arga om du inte går över gränsen, för en blogg kan det till och med vara bra och du kan få nya läsare på det (Schulman är väl ett lysande exempel) men om du gör ett övertramp kan de negativa effekterna bli enorma.

Sammanfattat; sikta hellre på de positiva länkbetena.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?