Sökmotorkonsult.se

Hur djupt ska man fiska efter länkar?

Om du jobbat ett litet tag med sökmotoroptimering har du förstås kommit i kontakt med termen länkbete. Ett länkbete är inget mer komplicerat än något man gör, skriver eller säger som attraherar länkar. Länkbeten kan faktiskt vara både positiva och negativa och jag skulle vilja ta en närmare titt på just det. Vad är det acceptabelt att göra för att få länkar?

Det finns ungefär lika många typer av länkbeten som det finns personer som jobbar med marknadsföring av ett eller annat slag på nätet. Alla länkbeten kräver en del eftertanke, man måste faktiskt komma på något som folk kan tänkas länka till och man måste se till att den grupp som kan tänkas göra det känner till betet. Ofta är det faktiskt enklare att göra ett bra länkbete som gör folk arga än ett som gör folk glada.

Inlänkar är enormt viktigt i SEO och många kan vara beredda att ta till ganska tuffa saker för att få dem. Genom att skriva en väldigt uppseendeväckande bloggpost kan man till exempel få väldigt mycket länkar snabbt. Hur uppseendeväckande ska man skriva då? Min riktlinje är nog till sist att du inte ska skriva något du inte kan stå för. Långsiktigt kommer du ta skada av allt för negativa länkbeten, att folk börjar hata dig kan inte vara långsiktigt bra även om det är bra för länkprofilen.

Om du delar ut en väldigt obehaglig film kan du snabbt få ett pärlband med länkar men vill du verkligen ha en riktigt obehaglig film på din blogg eller i din webshop? Vill du verkligen skriva hatiska blogginlägg för att få inlänkar av typen ”läs vad idioten skriver”? Jag skulle nästan alltid föreslå att du håller dig en bit borta från de negativa länkbetena om du inte vet exakt vad du gör. De kan skriva saker som gör folk arga om du inte går över gränsen, för en blogg kan det till och med vara bra och du kan få nya läsare på det (Schulman är väl ett lysande exempel) men om du gör ett övertramp kan de negativa effekterna bli enorma.

Sammanfattat; sikta hellre på de positiva länkbetena.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.