Sökmotorkonsult.se

Hur djupt ska man fiska efter länkar?

Om du jobbat ett litet tag med sökmotoroptimering har du förstås kommit i kontakt med termen länkbete. Ett länkbete är inget mer komplicerat än något man gör, skriver eller säger som attraherar länkar. Länkbeten kan faktiskt vara både positiva och negativa och jag skulle vilja ta en närmare titt på just det. Vad är det acceptabelt att göra för att få länkar?

Det finns ungefär lika många typer av länkbeten som det finns personer som jobbar med marknadsföring av ett eller annat slag på nätet. Alla länkbeten kräver en del eftertanke, man måste faktiskt komma på något som folk kan tänkas länka till och man måste se till att den grupp som kan tänkas göra det känner till betet. Ofta är det faktiskt enklare att göra ett bra länkbete som gör folk arga än ett som gör folk glada.

Inlänkar är enormt viktigt i SEO och många kan vara beredda att ta till ganska tuffa saker för att få dem. Genom att skriva en väldigt uppseendeväckande bloggpost kan man till exempel få väldigt mycket länkar snabbt. Hur uppseendeväckande ska man skriva då? Min riktlinje är nog till sist att du inte ska skriva något du inte kan stå för. Långsiktigt kommer du ta skada av allt för negativa länkbeten, att folk börjar hata dig kan inte vara långsiktigt bra även om det är bra för länkprofilen.

Om du delar ut en väldigt obehaglig film kan du snabbt få ett pärlband med länkar men vill du verkligen ha en riktigt obehaglig film på din blogg eller i din webshop? Vill du verkligen skriva hatiska blogginlägg för att få inlänkar av typen ”läs vad idioten skriver”? Jag skulle nästan alltid föreslå att du håller dig en bit borta från de negativa länkbetena om du inte vet exakt vad du gör. De kan skriva saker som gör folk arga om du inte går över gränsen, för en blogg kan det till och med vara bra och du kan få nya läsare på det (Schulman är väl ett lysande exempel) men om du gör ett övertramp kan de negativa effekterna bli enorma.

Sammanfattat; sikta hellre på de positiva länkbetena.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?