Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Affiliaten lever 2014

affiliaten lever

Många gånger har affiliaten utropats död men ändå består 30% av de svåraste sökresultaten i Sverige av affiliates. Det har möjligen blivit tuffare att vara affiliate och det krävs kanske en högre kvalité men affiliaten lever.

Jag vet inte hur många gånger jag har hört av personer som arbetar med Internet på olika sätt att affiliaten är död. Mitt mål var därför att undersöka huruvida det stämmer och genom att gå igenom 10 av de svåraste sökresultaten på den svenska marknaden få en bild av hur stor andel som är affiliates.

De sökord jag valde att ta med i undersökningen är inom välkända segment där det är höga sökvolymer och där det finns möjligheter att agera som affiliate. Listan på sökord följer nedan följt av antal affiliates topp 10:

  1. flygresor 6/10
  2. casino 6/10
  3. hotell 4/10
  4. lån 4/10
  5. poker 3/10
  6. sms lån 3/10
  7. linser 2/10
  8. försäkring 2/10
  9. kläder 0/10
  10. skor 0/10

Det här bevisar att affiliaten inte är död utan lever i allra högsta grad. 30 av 100 sökresultat inom topp 10 består av affiliates av olika slag och det är bara inom skor och kläder där det inte är någon affiliate som tagit sig in på topp 10.

Hur ser ni på affiliatens framtid och hur tror ni dessa sökresultat ser ut om ett år?

Min definition av en affiliate är en webbplats som driver vidare trafiken till andra aktörer och inga köp genomförs på affiliatens egen webbplats.

17 kommentarer

  1. Många som söker på tex. ”billiga flygresor” vill kanske i första hand få upp en affiliate istället för flygbolagens egna sidor. Så länge affiliates kan skapa värde för besökaren så kommer det att fungera i all evighet.

    Kommentar av Jesper Ribacka

  2. Intressant, jag tillhör också dem som tror att affiliates går en allt tuffare tid till mötes men jag skulle säga att döden ligger långt bort. En affiliates största konkurrent är in house SEO. Så länge det bara är ett fåtal företag som jobbar med det så kommer affiliates ha goda chanser att segra i sökresultaten även om google visar klart och tydligt att det är en stor fördel att vara ett brand.

    Kommentar av Erik

  3. Gör motsvarande undersökning i USA, så finner du annan info!

    Det är också mkt svårare att leva på ngt om man är sjua eller tvåa.

    Kommentar av Christian Rudolf

  4. Jag håller med er alla till viss del. Affiliates i Sverige tror jag kommer få allt högre krav på sig från Google och användarna men samtidigt kommer de ha en funktion i många situationer och segment. Självklart kommer fler och fler av de större företagen inom olika segment inse värdet i trafiken och flytta sitt fokus mot dessa kanaler, vilket kan slå ut en hel del affiliates. Svenska marknaden är fortsatt ganska omogen jämfört med USA och jag kan verkligen tänka mig att det stämmer som du säger Rudolf.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  5. Många typer av affiliate är säkert svårare idag än för en tid sedan, men jag tror nog att det finns plats för affilates i resultaten även i framtiden. Affiliates kan göra saker som inte riktiga butiker vågar, affiliates kan jämföra priser och ställa butiker mot varandra på ett sätt som butikerna själva inte kan. Så om Google vill ha ett diversifierat sökresultat så tror jag nog det kommer att finnas plats för affiliates även i framtiden.

    Dock så tror jag att tiden med affisidor bestående av en enda sida, upptryckta i resultaten enbart med länkkraft börjar vara över. Eller jag hoppas det. Men affilatesidor av kvalite som ger ett värde till besökaren tror jag nog att har sin plats i resultaten.
    //Jonathan

  6. Det kommer finnas plats för affiliats i framtiden också. Som Matt Cutts säger ”Some searches seems to be screaming for a list”

    Men ur ett ekonomiskt perspektiv kommer det vara annolrunda. Du tjänar väsentligt mindre på 8 platsen än på andra platsen…..

    Kommentar av Christian Rudolf

  7. Inom en överskådlig tidsperiod om några år så finns det definitivt en plats. Men saker beror förmodligen lite på Googles förmåga att sortera bort webbplatserna som enbart är spam och enbart ”erbjuder” vilseledande information. Ju fler problem en affiliate tillför som Google inte klarar av – desto större risk för eliminering. Och i slutändan vill ju Google ta över helt och ta affiliatens pengar.

    Jag tror inte Google ser ett problem i seriösa affiliates, det är bara det att det finns alldeles för få som jobbar seriöst och det krävs mer än topp 10 bästa [valfritt ord här] som består av en listning feta lögner…

    Man kan se det från flera sätt. Kanske tjänar Google på skräpet också? Det tvingar inte bara brands att köpa mer Adwords utan skulle (lite konspirationsteoretiskt) kunna vara ett sätt att förändra åsikter över tid och istället välja Googleprodukter i framtiden istället för organiska resultat. Ungefär: ”Nä, fy fan – sökresultaten är så dåliga här, bäst att använda Google Recommendations” istället.

    Att Google vill åt cashen är en självklarhet.

  8. Jag tror faktiskt att du har fel där Simon, det är min övertygelse att alla affiliates är ett problem för Google oavsett om vi bedömer dem som bra eller dåliga. Affiliaten får pengar som annars skulle kunna gå till Google, om det bara fanns ett ställe att köpa trafik skulle världen vara mycket bättre (för Google).

  9. Ja, lite formuleringsfel av mig (och kanske för många möjligheter som diskuteras i samma kommentar). Visst, Google ser nog affiliates som ett problem, det är svårt att förneka, jag menar mer att de kanske inte kan göra så himla mycket åt det just nu utan att själva förlora trovärdighet. Om Google eliminerar alla jämförelsesajter rakt av, utan att ha en bra ersättare av dessa själva så kanske det skadar Google mer än att låta dem vara kvar en stund till. Google är trots allt ”världens bästa sökmotor” och då bör man hitta bästa pris och jämförelser – inte bara stora brands i topposition bara för att de är just brands. De kan ju ha sämsta erbjudandet för det. Google plockar inte bort snabbare än de själva kan ersätta, men när de kan det: aj.

    För att summera mina åsikter, blir det ungefär så här:
    – Det finns möjligheter för affiliates några år till.
    – Det krävs hårdare arbete för att lyckas (därför inte lika attraktivt att försöka). Det har vi märkt redan senare år.
    – Affiliates får mindre synlighet totalt sett.
    – En affiliate måste bli mer avancerad och övergå till att leverera mer tjänst och mindre affiliate. Jag tror möjligen att folk definierar en affiliate olika också. Exempelvis, om en affiliate börjar jobba mer mot att faktiskt leverera en tjänst och inte bara leverera listningar, var är brytpunkten där det räknas som en vanlig webbplats och inte som en affe-webbplats? Det är lite så jag menar.
    – Google kommer att vilja hoppa in och ta platsen själva direkt det är möjligt.

    Man är bra naiv om man tror att allt kommer att fungera som det alltid gjort. Jag har själv inställningen att jag kör så länge det fungerar och försöker att ta mig tid att utvecklas och lära mig nya saker på vägen. Att skapa marginaler som gör att man kan överleva utan stress den dag den STORA förändringen kommer är viktig för mig. Det är därför jag försöker ha en fot kvar i verkligheten och bloggar mycket – för att helt enkelt visa att jag finns och är intresserad av SEO. För slaget från Google kan komma snabbare än man hinner anpassa sig.

    När jag levde som affiliate förra gången helt och hållet 2005 – 2007 kommer jag tydligt ihåg att jag satte 2015 som sista bäst före-datum. ”Det går bra nu, men hur ser det ut om 10 år? Troligtvis betydligt sämre.” Jag är själv inte intresserad av att skala upp nämnvärt utan vill bara kunna tjäna tillräckligt för att kunna fortsätta ha världens roligaste jobb. Egentligen hade jag bara tänkt ha det som extra fickpengar till ett ordinarie jobb. Möjligheterna som affiliate blir givetvis olika beroende på vad målet är.

    Däremot tror jag att framtidens affiliate blir mer maskerad och lägger mer fokus på en vettig tjänst, så på det sättet är det nog troligt att affiliatemarknadsföringen som vi känner den går en säker död tillmötes över tid.

    Inga sanningar, bara gissningar.

  10. Intressant blogginlägg och håller med som många skriver att man även bör titta på hur många träffar som är Googles egna eller rent av AdWords. Dvs där Google tjänar pengar i stället för affiliates eller andra.

    Kommentar av Jonas Lejon

  11. Det är väldigt vanligt att affiliates jobbar toplistor och vad är en SERP, en toplista. Så du som affilaite har byggt en konkurrerande produkt. Varför skulle de låta dig fortsätta? Lite som att simon skulle lägga in länkar på bra ställen till andra toplistor på hans smslånesajt.

    Är man skicklig som Simon kan man nog bygga sig en position att leva på, men det skalar inte. En person behöver fakturera 50K i månaden för att leva ett bra liv. Finns en hel del åttondeplatser som kan ge den intäkten men verksamheten blir aldrig större liten butik på landsbygden i Sverige.

    Bernt twittrade en bild från searchmetreics häromdagen som är talande vad Google gör med affiliates https://twitter.com/berntjohansson/status/438381747869204480/photo/1

    Kommentar av Christian Rudolf

  12. Vad som talar för att Google inte hatar affiliates per definition utan går mer på ”en bra webbplats är en bra webbplats” är isåfall när smslåneskrotet idag rensades ut. Det sades att det var manuellt https://twitter.com/bergmanel/status/440839531294502912 , vilket var troligt eftersom inget annat försvann än det som försvann var i princip det mest extrem som var en ren förolämpning mot Google (don’t make Google look stupid) och som jag skrivit om massor av gånger i min blogg. Allt detta försvan – kabooom! Om alla affiliates är samma skrot och korn och bedöms som dåliga så kan jag bara säga: https://twitter.com/simonnystrom/status/440975910087294976 där Smslånonline.se, min sajt, åkte upp i topp. Igen. Dock kommer det att rotera som vanligt och förmodligen kommer det nya eller samma spammare igen.

    Däremot tror jag att Google hatar affiliates som inte ens gör ett försök att leverera, speciellt när de lägger mycket fokus på att manipulera deras algorithm på att alltför fräckt sätt (eller bara på ett klantigt sätt). Balans mellan värde för besökaren och länkar är nog det som de flesta har problem med.

  13. @simon Med den logiken betraktas både Tripadvisor och expedia som ”skrot” Se Bernt tweet som jag la länk till ovan.

    Här har du mer skrot. Dessa är inte ens affiliates, det är filmmagasin på internet. De fular sig inte ens. Google tyckte bara att en större andel av pengarna skulle flöda till dem:

    http://www.branded3.com/blogs/google-movie-blog-update/

    Kommentar av Christian Rudolf

  14. Nix, definitivt inte skrot.
    Men jag har inte kollat backlinks heller och jag misstänker att problemet ligger där?

    Är enda anledningen till att de plockas bort enbart det faktum att de är affiliates? Isåfall är jag beredd att backa direkt.

    Kommentar av Simon Nyström

  15. Och som sagt. När Google vill plocka in pengarna själva så är det inget jag tänker säga emot, för det kommer de att göra mer och mer. Men just nu tror jag inte att det görs helt automatiskt iallafall.

    Kommentar av Simon Nyström

  16. […] Affiliaten lever även 2015, det är den slutsats vi kan dra av den årliga undersökning som vi gör inom ett antal segment. Vi gör denna undersökning för att påvisa för alla tvivlare att affiliaten inte är död. Enligt vår undersökning står affiliates för 28% av sökresultaten i Sverige 2015 jämfört med 30% som var resultatet 2014. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner