Sökmotorkonsult.se

Aggressivt länkande – farlig SEO

Med jämna mellanrum går det genom den svenska bloggosfären (får man fortfarande säga så) en SEO-vind. Det är något som ska sökmotoroptimeras, passeras eller uppmärksammas. Louis Vuitton, Självmordssiten och Sverigedemokraterna är några av de senare exemplen. Ofta går det lite knackigt trots rejält med stöd och det finns en anledning.

Problemet är ofta ett allt för aggressivt länkande. Sverigdemokraterna.de är förstås ett exempel på en lyckad kampanj men om du istället tittar på den motkampanj SD fick ur sig så är den ett exempel på en havererad. Just när domänen är sökordet har man lite mer spelrum men det är ändå en ganska stor risk att det länkas alldeles för aggressivt. Om många bloggare ställer upp och vill länka och dessutom har förstått att man ska använda exakt ankartext så är det lätt hänt att det blir alldeles för mycket.

Louis Vuitton är ett bra exempel på hur det ofta går. Nu ligger visserligen min andra blogg Nakna Sanningen på förstasidan för en sökning på Louis Vuitton men det gjorde den faktiskt redan innan kampanjen. Det som hände var alltså att ett stort antal bloggar började länka till varandra med ankartexten Louis Vuitton för att synas i det sökresultatet. Det länkades kors och tvärs så som det så gärna gör i bloggsamhällen. Det länkades till och med till massor av poster med samma ankartext från en och samma sida. Alla resultat uteblev.

Jag skulle vilja påstå att för att dra igång en lyckad kampanj av det här slaget krävs en del insikt i SEO och det krävs att man manar till viss försiktighet – då finns det förstås väldigt mycket att vinna.

5 kommentarer

  1. Så kan det mycket väl vara, den hade ju å andra sidan ett bra förtroende innan och klarar nog en länkstorm ganska bra.

    Kommentar av Magnus

  2. Håller också med om att det var en bra analys.

    Kommentar av Agneta

  3. Det är inte bara att länka hur som helt och tro att det ska fungera. Det gjorde det innan, men det är en aning mer avancerat nu…

    Kommentar av Pierre

  4. […] det vara hyfsat enkelt att förstå vad det handlar om, men om du inte vet vad du gör kan du bli straffad av Googles filter. Om du inte själv har expertisen så skulle jag starkt rekommendera att du samarbetar med en […]

    Pingback av Sociala SEO-kampanjer en framgångsfaktor i din webbstrategi | Webbstrateg.nu

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner