Sökmotorkonsult.se

Aggressivt länkande – farlig SEO

Med jämna mellanrum går det genom den svenska bloggosfären (får man fortfarande säga så) en SEO-vind. Det är något som ska sökmotoroptimeras, passeras eller uppmärksammas. Louis Vuitton, Självmordssiten och Sverigedemokraterna är några av de senare exemplen. Ofta går det lite knackigt trots rejält med stöd och det finns en anledning.

Problemet är ofta ett allt för aggressivt länkande. Sverigdemokraterna.de är förstås ett exempel på en lyckad kampanj men om du istället tittar på den motkampanj SD fick ur sig så är den ett exempel på en havererad. Just när domänen är sökordet har man lite mer spelrum men det är ändå en ganska stor risk att det länkas alldeles för aggressivt. Om många bloggare ställer upp och vill länka och dessutom har förstått att man ska använda exakt ankartext så är det lätt hänt att det blir alldeles för mycket.

Louis Vuitton är ett bra exempel på hur det ofta går. Nu ligger visserligen min andra blogg Nakna Sanningen på förstasidan för en sökning på Louis Vuitton men det gjorde den faktiskt redan innan kampanjen. Det som hände var alltså att ett stort antal bloggar började länka till varandra med ankartexten Louis Vuitton för att synas i det sökresultatet. Det länkades kors och tvärs så som det så gärna gör i bloggsamhällen. Det länkades till och med till massor av poster med samma ankartext från en och samma sida. Alla resultat uteblev.

Jag skulle vilja påstå att för att dra igång en lyckad kampanj av det här slaget krävs en del insikt i SEO och det krävs att man manar till viss försiktighet – då finns det förstås väldigt mycket att vinna.

Sidan är senast uppdaterad 2011-05-02

5 kommentarer

  1. Så kan det mycket väl vara, den hade ju å andra sidan ett bra förtroende innan och klarar nog en länkstorm ganska bra.

    Kommentar av Magnus

  2. Håller också med om att det var en bra analys.

    Kommentar av Agneta

  3. Det är inte bara att länka hur som helt och tro att det ska fungera. Det gjorde det innan, men det är en aning mer avancerat nu…

    Kommentar av Pierre

  4. […] det vara hyfsat enkelt att förstå vad det handlar om, men om du inte vet vad du gör kan du bli straffad av Googles filter. Om du inte själv har expertisen så skulle jag starkt rekommendera att du samarbetar med en […]

    Pingback av Sociala SEO-kampanjer en framgångsfaktor i din webbstrategi | Webbstrateg.nu

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!