Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Aggressivt länkande – farlig SEO

Med jämna mellanrum går det genom den svenska bloggosfären (får man fortfarande säga så) en SEO-vind. Det är något som ska sökmotoroptimeras, passeras eller uppmärksammas. Louis Vuitton, Självmordssiten och Sverigedemokraterna är några av de senare exemplen. Ofta går det lite knackigt trots rejält med stöd och det finns en anledning.

Problemet är ofta ett allt för aggressivt länkande. Sverigdemokraterna.de är förstås ett exempel på en lyckad kampanj men om du istället tittar på den motkampanj SD fick ur sig så är den ett exempel på en havererad. Just när domänen är sökordet har man lite mer spelrum men det är ändå en ganska stor risk att det länkas alldeles för aggressivt. Om många bloggare ställer upp och vill länka och dessutom har förstått att man ska använda exakt ankartext så är det lätt hänt att det blir alldeles för mycket.

Louis Vuitton är ett bra exempel på hur det ofta går. Nu ligger visserligen min andra blogg Nakna Sanningen på förstasidan för en sökning på Louis Vuitton men det gjorde den faktiskt redan innan kampanjen. Det som hände var alltså att ett stort antal bloggar började länka till varandra med ankartexten Louis Vuitton för att synas i det sökresultatet. Det länkades kors och tvärs så som det så gärna gör i bloggsamhällen. Det länkades till och med till massor av poster med samma ankartext från en och samma sida. Alla resultat uteblev.

Jag skulle vilja påstå att för att dra igång en lyckad kampanj av det här slaget krävs en del insikt i SEO och det krävs att man manar till viss försiktighet – då finns det förstås väldigt mycket att vinna.

5 kommentarer

  1. Så kan det mycket väl vara, den hade ju å andra sidan ett bra förtroende innan och klarar nog en länkstorm ganska bra.

    Kommentar av Magnus

  2. Håller också med om att det var en bra analys.

    Kommentar av Agneta

  3. Det är inte bara att länka hur som helt och tro att det ska fungera. Det gjorde det innan, men det är en aning mer avancerat nu…

    Kommentar av Pierre

  4. […] det vara hyfsat enkelt att förstå vad det handlar om, men om du inte vet vad du gör kan du bli straffad av Googles filter. Om du inte själv har expertisen så skulle jag starkt rekommendera att du samarbetar med en […]

    Pingback av Sociala SEO-kampanjer en framgångsfaktor i din webbstrategi | Webbstrateg.nu

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner