Sökmotorkonsult.se

Aggressivt länkande – farlig SEO

Med jämna mellanrum går det genom den svenska bloggosfären (får man fortfarande säga så) en SEO-vind. Det är något som ska sökmotoroptimeras, passeras eller uppmärksammas. Louis Vuitton, Självmordssiten och Sverigedemokraterna är några av de senare exemplen. Ofta går det lite knackigt trots rejält med stöd och det finns en anledning.

Problemet är ofta ett allt för aggressivt länkande. Sverigdemokraterna.de är förstås ett exempel på en lyckad kampanj men om du istället tittar på den motkampanj SD fick ur sig så är den ett exempel på en havererad. Just när domänen är sökordet har man lite mer spelrum men det är ändå en ganska stor risk att det länkas alldeles för aggressivt. Om många bloggare ställer upp och vill länka och dessutom har förstått att man ska använda exakt ankartext så är det lätt hänt att det blir alldeles för mycket.

Louis Vuitton är ett bra exempel på hur det ofta går. Nu ligger visserligen min andra blogg Nakna Sanningen på förstasidan för en sökning på Louis Vuitton men det gjorde den faktiskt redan innan kampanjen. Det som hände var alltså att ett stort antal bloggar började länka till varandra med ankartexten Louis Vuitton för att synas i det sökresultatet. Det länkades kors och tvärs så som det så gärna gör i bloggsamhällen. Det länkades till och med till massor av poster med samma ankartext från en och samma sida. Alla resultat uteblev.

Jag skulle vilja påstå att för att dra igång en lyckad kampanj av det här slaget krävs en del insikt i SEO och det krävs att man manar till viss försiktighet – då finns det förstås väldigt mycket att vinna.

5 kommentarer

  1. Så kan det mycket väl vara, den hade ju å andra sidan ett bra förtroende innan och klarar nog en länkstorm ganska bra.

    Kommentar av Magnus

  2. Håller också med om att det var en bra analys.

    Kommentar av Agneta

  3. Det är inte bara att länka hur som helt och tro att det ska fungera. Det gjorde det innan, men det är en aning mer avancerat nu…

    Kommentar av Pierre

  4. […] det vara hyfsat enkelt att förstå vad det handlar om, men om du inte vet vad du gör kan du bli straffad av Googles filter. Om du inte själv har expertisen så skulle jag starkt rekommendera att du samarbetar med en […]

    Pingback av Sociala SEO-kampanjer en framgångsfaktor i din webbstrategi | Webbstrateg.nu

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?