Sökmotorkonsult.se

Aggressivt länkande – farlig SEO

Med jämna mellanrum går det genom den svenska bloggosfären (får man fortfarande säga så) en SEO-vind. Det är något som ska sökmotoroptimeras, passeras eller uppmärksammas. Louis Vuitton, Självmordssiten och Sverigedemokraterna är några av de senare exemplen. Ofta går det lite knackigt trots rejält med stöd och det finns en anledning.

Problemet är ofta ett allt för aggressivt länkande. Sverigdemokraterna.de är förstås ett exempel på en lyckad kampanj men om du istället tittar på den motkampanj SD fick ur sig så är den ett exempel på en havererad. Just när domänen är sökordet har man lite mer spelrum men det är ändå en ganska stor risk att det länkas alldeles för aggressivt. Om många bloggare ställer upp och vill länka och dessutom har förstått att man ska använda exakt ankartext så är det lätt hänt att det blir alldeles för mycket.

Louis Vuitton är ett bra exempel på hur det ofta går. Nu ligger visserligen min andra blogg Nakna Sanningen på förstasidan för en sökning på Louis Vuitton men det gjorde den faktiskt redan innan kampanjen. Det som hände var alltså att ett stort antal bloggar började länka till varandra med ankartexten Louis Vuitton för att synas i det sökresultatet. Det länkades kors och tvärs så som det så gärna gör i bloggsamhällen. Det länkades till och med till massor av poster med samma ankartext från en och samma sida. Alla resultat uteblev.

Jag skulle vilja påstå att för att dra igång en lyckad kampanj av det här slaget krävs en del insikt i SEO och det krävs att man manar till viss försiktighet – då finns det förstås väldigt mycket att vinna.

Sidan är senast uppdaterad 2011-05-02

5 kommentarer

  1. Så kan det mycket väl vara, den hade ju å andra sidan ett bra förtroende innan och klarar nog en länkstorm ganska bra.

    Kommentar av Magnus

  2. Håller också med om att det var en bra analys.

    Kommentar av Agneta

  3. Det är inte bara att länka hur som helt och tro att det ska fungera. Det gjorde det innan, men det är en aning mer avancerat nu…

    Kommentar av Pierre

  4. […] det vara hyfsat enkelt att förstå vad det handlar om, men om du inte vet vad du gör kan du bli straffad av Googles filter. Om du inte själv har expertisen så skulle jag starkt rekommendera att du samarbetar med en […]

    Pingback av Sociala SEO-kampanjer en framgångsfaktor i din webbstrategi | Webbstrateg.nu

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?