Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Ahrefs Content Gap

Ahrefs rymmer många bra funktioner som underlättar din sökmotoroptimering. Idag kollar vi närmre på hur du med hjälp av Ahrefs Content Gap kan se vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Det är alltid bra att omvärldsbevaka och ha koll på hur dina konkurrenter rankar i Googles organiska sökresultat. Med funktionen Content Gap i Ahrefs kan du snabbt och enkelt få en sammanfattning av vilka sökord dina konkurrenter syns på men inte du.

Så här gör du.

  1. Skriv in din domän precis som vanligt i Ahrefs.Ahrefs URL-fält
  2. Klicka dig in på Content Gap som ligger i vänstermenyn. Content gap
  3. Skriv in domänerna för de konkurrenter du vill kolla på.
  4. Klicka Visa sökord

Ahrefs Content Gap

Sökorden presenteras i en lista som är rangordnad efter sökvolym per månad på den marknad du valt. Du ser också på vilken position i serpen dina konkurrenter rankar. Här kan du få behöva sålla bland sökorden för att hitta de riktiga guldkornen. Hur du ska tänka när du sållar beror lite på situationen.

Dina konkurrenters sortiment kanske inte helt överensstämmer med ditt och det betyder ju per automatik att de syns på vissa sökord du inte vill synas på. I exemplet H&M syns konkurrenterna på många varumärken som H&M inte säljer.

Låt optimeringen börja

Sökord H&M inte syns på

När du sållat i listan och hittat nya relevanta sökord du inte syns på behöver du ta reda på varför du inte gör det idag. I bästa fall är det så enkelt att du inte har en målsida som är optimerad för det sökordet. Då behöver du skapa en ny sida för att ha möjlighet att börja ranka på det sökordet.

Ett alternativ kan i vissa fall vara att optimera för sökordet på en befintlig sida om den redan idag är optimerad för en synonym till ditt nya sökord.

Om du vill lära dig mer om fler bra funktioner i Ahrefs är avsnitt 44 av Sökpodden väl värt en lyssning.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner