Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Ahrefs Content Gap

Ahrefs rymmer många bra funktioner som underlättar din sökmotoroptimering. Idag kollar vi närmre på hur du med hjälp av Ahrefs Content Gap kan se vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Det är alltid bra att omvärldsbevaka och ha koll på hur dina konkurrenter rankar i Googles organiska sökresultat. Med funktionen Content Gap i Ahrefs kan du snabbt och enkelt få en sammanfattning av vilka sökord dina konkurrenter syns på men inte du.

Så här gör du.

  1. Skriv in din domän precis som vanligt i Ahrefs.Ahrefs URL-fält
  2. Klicka dig in på Content Gap som ligger i vänstermenyn. Content gap
  3. Skriv in domänerna för de konkurrenter du vill kolla på.
  4. Klicka Visa sökord

Ahrefs Content Gap

Sökorden presenteras i en lista som är rangordnad efter sökvolym per månad på den marknad du valt. Du ser också på vilken position i serpen dina konkurrenter rankar. Här kan du få behöva sålla bland sökorden för att hitta de riktiga guldkornen. Hur du ska tänka när du sållar beror lite på situationen.

Dina konkurrenters sortiment kanske inte helt överensstämmer med ditt och det betyder ju per automatik att de syns på vissa sökord du inte vill synas på. I exemplet H&M syns konkurrenterna på många varumärken som H&M inte säljer.

Låt optimeringen börja

Sökord H&M inte syns på

När du sållat i listan och hittat nya relevanta sökord du inte syns på behöver du ta reda på varför du inte gör det idag. I bästa fall är det så enkelt att du inte har en målsida som är optimerad för det sökordet. Då behöver du skapa en ny sida för att ha möjlighet att börja ranka på det sökordet.

Ett alternativ kan i vissa fall vara att optimera för sökordet på en befintlig sida om den redan idag är optimerad för en synonym till ditt nya sökord.

Om du vill lära dig mer om fler bra funktioner i Ahrefs är avsnitt 44 av Sökpodden väl värt en lyssning.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner