Sökmotorkonsult.se

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Ahrefs Content Gap

Ahrefs rymmer många bra funktioner som underlättar din sökmotoroptimering. Idag kollar vi närmre på hur du med hjälp av Ahrefs Content Gap kan se vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Det är alltid bra att omvärldsbevaka och ha koll på hur dina konkurrenter rankar i Googles organiska sökresultat. Med funktionen Content Gap i Ahrefs kan du snabbt och enkelt få en sammanfattning av vilka sökord dina konkurrenter syns på men inte du.

Så här gör du.

  1. Skriv in din domän precis som vanligt i Ahrefs.Ahrefs URL-fält
  2. Klicka dig in på Content Gap som ligger i vänstermenyn. Content gap
  3. Skriv in domänerna för de konkurrenter du vill kolla på.
  4. Klicka Visa sökord

Ahrefs Content Gap

Sökorden presenteras i en lista som är rangordnad efter sökvolym per månad på den marknad du valt. Du ser också på vilken position i serpen dina konkurrenter rankar. Här kan du få behöva sålla bland sökorden för att hitta de riktiga guldkornen. Hur du ska tänka när du sållar beror lite på situationen.

Dina konkurrenters sortiment kanske inte helt överensstämmer med ditt och det betyder ju per automatik att de syns på vissa sökord du inte vill synas på. I exemplet H&M syns konkurrenterna på många varumärken som H&M inte säljer.

Låt optimeringen börja

Sökord H&M inte syns på

När du sållat i listan och hittat nya relevanta sökord du inte syns på behöver du ta reda på varför du inte gör det idag. I bästa fall är det så enkelt att du inte har en målsida som är optimerad för det sökordet. Då behöver du skapa en ny sida för att ha möjlighet att börja ranka på det sökordet.

Ett alternativ kan i vissa fall vara att optimera för sökordet på en befintlig sida om den redan idag är optimerad för en synonym till ditt nya sökord.

Om du vill lära dig mer om fler bra funktioner i Ahrefs är avsnitt 44 av Sökpodden väl värt en lyssning.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner