Sökmotorkonsult.se

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Ahrefs Content Gap

Ahrefs rymmer många bra funktioner som underlättar din sökmotoroptimering. Idag kollar vi närmre på hur du med hjälp av Ahrefs Content Gap kan se vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Det är alltid bra att omvärldsbevaka och ha koll på hur dina konkurrenter rankar i Googles organiska sökresultat. Med funktionen Content Gap i Ahrefs kan du snabbt och enkelt få en sammanfattning av vilka sökord dina konkurrenter syns på men inte du.

Så här gör du.

  1. Skriv in din domän precis som vanligt i Ahrefs.Ahrefs URL-fält
  2. Klicka dig in på Content Gap som ligger i vänstermenyn. Content gap
  3. Skriv in domänerna för de konkurrenter du vill kolla på.
  4. Klicka Visa sökord

Ahrefs Content Gap

Sökorden presenteras i en lista som är rangordnad efter sökvolym per månad på den marknad du valt. Du ser också på vilken position i serpen dina konkurrenter rankar. Här kan du få behöva sålla bland sökorden för att hitta de riktiga guldkornen. Hur du ska tänka när du sållar beror lite på situationen.

Dina konkurrenters sortiment kanske inte helt överensstämmer med ditt och det betyder ju per automatik att de syns på vissa sökord du inte vill synas på. I exemplet H&M syns konkurrenterna på många varumärken som H&M inte säljer.

Låt optimeringen börja

Sökord H&M inte syns på

När du sållat i listan och hittat nya relevanta sökord du inte syns på behöver du ta reda på varför du inte gör det idag. I bästa fall är det så enkelt att du inte har en målsida som är optimerad för det sökordet. Då behöver du skapa en ny sida för att ha möjlighet att börja ranka på det sökordet.

Ett alternativ kan i vissa fall vara att optimera för sökordet på en befintlig sida om den redan idag är optimerad för en synonym till ditt nya sökord.

Om du vill lära dig mer om fler bra funktioner i Ahrefs är avsnitt 44 av Sökpodden väl värt en lyssning.

Sidan är senast uppdaterad 2018-12-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!