Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Att vi på Sökmotorkonsult gillar Ahrefs är det ingen som kan ha gått miste om. I morse släppte Ahrefs ett nytt verktyg för att kunna se antalet interna länkar som pekar till varje enskild sida på sajten, och Ahrefs blir i och med detta en ännu bättre investering för personer som brinner för SEO.

Ahrefs lanserade imorse en uppdatering på deras flik vid namn Bäst efter länkar. Bäst efter länkar (även kallat ’Best by links’ på engelska versionen) har länge varit ett bra sätt att se vilka av konkurrenternas och sina egna sidor som attraherar flest länkar. Detta i syfte för att förstå, eller återskapa, liknande sidor som fungerar som ”länkmagneter”. Med den nya funktionen kan vi även se de sidor som har flest interna länkar.

Vilka användningsområden finns det för detta verktyg?

Att länka internt till dina viktigaste sidor är något som hjälper Google förstå betydelsen av en viss sida. Genom att länka till era viktigaste sidor i ert innehåll (blogginlägg, relevanta kategorier och produktsidor) så stärker vi upp denna sida. Genom att säkerställa att vi länkar tillräckligt mycket till våra viktigaste sidor, och så lite som möjligt till våra mindre viktiga sidor, kan vi nu se antalet interna länkar som finns till varje individuell sida.

Släpper kanske hela sitt index

Ahrefs har även hintat om att de, om tillräckligt många tweetar om det, kommer släppa hela deras index med interna länkar så att man kommer kunna klicka på de siffran under ”Interna länkar”, och se exakt vilka sidor som pekar till sidan. Om ens konkurrent rankar bättre, trots att man gör allt ”bättre” än de, så kan man även snoka upp sina konkurrenters interna länkar för att se så att man även gör detta mer och bättre.

Att hitta interna länkar till sidor på sin sajt har man länge kunnat gjort med Screaming Frog (även kallat Grodan), men nu när Ahrefs lanserat denna funktion så ökar tillgängligheten.

4 kommentarer

  1. Hej.

    Vad menas med interna länkar mer exakt?

    Kommentar av

    hmm

  2. Hej, tack för din kommentar!

    Interna länkar är de länkar som skickas från en domän, till samma domän. Så säg att du på din sajt hänvisar (länkar) till en fantastisk text du själv skrivit, då räknas detta som en intern länk. Motsatsen är externa länkar, vilket är länkar som du får eller ger till andra sajter.

    Hoppas detta klargjorde för dig vad en internlänk är.

    /Hektor

    Kommentar av

    Hektor Jeppesen

  3. Hej, är template baserade hemsidor såsom tex Squarespace sämre för att ranka på Google?

    Kommentar av

    Lisa

  4. Hej Lisa! Tack för din kommentar!

    Det finns inga SEO-fördelar (eller nackdelar) att använda ett specifikt CMS, det handlar endast om i vilken grad man kan ändra på elementen på sajten. Detta handlar i stora drag om strukturen på sajten, att sökord finns med i viktiga element (så som titel, huvudrubrik, brödtext, alt-attribut, URL-strukturen och att man länkar till sidan med sökordet som ankartext). Det är inte alltid man kan ändra samtliga av dessa element i vissa CMS (utan att koda ihop det), men med Squarespace så skall det vara möjligt.

    Om du vill vara säker på att din sajt är väloptimerad rekommenderar jag att du använder vårt SEO-analysverktyg.

    Hoppas detta svarade på din fråga!

    /Hektor

    Kommentar av

    Hektor Jeppesen

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner