Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Akta dig för allt för tuff SEO

När man håller på och får ordning på sin site, fixar internlänkarnas ankartexter, skriver titlar och rubriker eller sätter alt-taggar på bilder så är det lätt hänt att det går till överdrift. Idag skulle jag vilja höja ett varningens finger, gå inte för långt i din on site-optimering.

Det är inte ovanligt att vilja få allt perfekt. Alla interna länkar som pekar till sidan har exakt rätt ankartext, alla externa länkar med för den delen. Rubrikerna och titeln är perfekta, texten precis rätt. Förr fungerade det bra, nu är Google känsligare för överoptimering. Panda-uppdateringarna är en orsak, för att komma till rätta med stora content farms med en eller flera sidor som perfekt matchar long tail sökningar. Förr fanns det anledning att göra en sida för ”Bäst sökmotoroptimering online” och en annan för ”Bäst svensk sökmotoroptimering online ” – nu är det kontraproduktivt.

Om du varit väldigt noga när du byggt din site kan det vara läge att se över. Om du t ex har långa ankartexter i din navigering som får med hela sökfrasen så kan det helt klart vara att gå till överdrift och du riskerar filter. Om alla titlar perfekt matchar sökfraser så är det dags att ändra. Om du byggt precis så som man ska bygga – då är du i farozonen. Det måste vara lite funky.

Om jag skulle ge ett råd just nu så är det att satsa på rikt innehåll, fyll på med filmer och bilder och var inte så noga när du sätter titlar och alt-taggar. Få med sökord men inte alltid exakt, ha inte en lång sökfras som URL utan satsa på kort, koncist och beskrivande. Bygg lite snyggt så klarar du dig.

 

 

8 kommentarer

  1. Har sett exempel där folk som precis har satt igång med SEO, har valt att plocka bort en URL med flera år på nacken, just för att den inte innehåll det exakta sökordet..

    Generellt så handlar det ju verkligen om en balansgång att inte underskatta, eller överskatta, Google.

  2. Stämmer säkert som du skriver, själv försökte jag seo’a fram en sida för dryga året sedan, då som betydligt mer nybörjare på området, gjorde nog ”misstaget” då att köra en och samma ankartext nästan uteslutande, såväl internt som externt, grejen var att det funkade rätt bra. Klev upp på pallen inom bara några veckor. Vet inte om det var tur att jag inte fastnade i ngt filter om överdriven seo hos googe. När jag nu försöker få fram en sida kör man betydligt mer på varierade ankartexter osv och kan känna att resultatet går betydligt segare nu…

    Kommentar av

    Johannes

  3. Att ha långa ankartexter,nej! Men en kort beskrivande titel tagg när man håller musen över är att föredra. Användaren ska kunna se i mer detalj vad sidan innehåller innan han klickar på den. Men överdriv inte med att ha samma tag som titeln eller H1 på sidan.

    Kommentar av

    Webbdo

  4. Jag vet inte om mitt förra inlägg kom med så jag skriver igen!
    vad menar ni med länkbygge? Är det att man byter länkar med andra? Likaså interna länkar med ankartext? Jag har försökt att få fram vad det är men blir inte klok på det?

    Kommentar av

    sandra salomonsson

  5. Tackar igen för läsningen! Jag håller med dig Magnus, man ska inte gå in på overkill när det gäller on-page. Dock ska man definitivt lägga tiden och vikten på vissa aspekter specifikt på on-page (titel, headers osv)… annars går det nog inte så bra. Mvh

    Kommentar av

    Hanna

  6. Tack för bra info. Tror jag vart för tuff med samma ankartext på en ny sida. Den låg på sida 1 under två veckors tid tills i förrförra veckan när den hoppade till sida 6. Problemet jag har är att när jag väl byggt sidan med innehåll vill sätta igång med en gång och då blir det ibland jag lägger 50 länkar jag vet jag kan få inom ett par dagar. Helt klart ett misstag jag inte vill göra igen. Men man lär sig!

    Kommentar av John

  7. Skaffade för ca 5-6 månader sen länkar från länkkataloger där tillbakalänk krävdes. Då var jag ganska kass på SEO och tog alla länkar jag kunde få. Sidan i sig ligger på en stadig placering men borde jag ändå ta bort såna länkar från min sida som länkar till länkkatalogerna?

    Tack

    Kommentar av

    John

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

rösta på bästa titeln

Hjälp oss välja titel

Nu när Google har breddat utseendet på sökresultatet är det hög tid att justera ens titlar. Nu vill vi ha din hjälp att välja titel. In och rösta!

Bredare sökresultat ger Google mer pengar

Längre annonser och titlar

Det blev en tidigt julafton i år för Google och alla AdWords-annonsörer. Med nästan 50 % större annonser kommer du som annonsör få fler klick samtidigt som Google tjänar mer pengar.

planera-testa-förbättra-implementera-SEO-strategi

SEO-strategi med Adwords

Lär dig bearbeta rätt typ av sökord för din SEO-strategi med hjälp av dina Adwordskampanjer. Tips på flera av Adwords verktyg som underlättar ditt SEO-arbete.

sokpodden_avsnitt-14

#14 Googles hatkärlek till SEO

Vad tycker Google egentligen om SEO? Varför är det så viktigt med matchtyper inom AdWords? Och vad händer nu när Google förbjuder annonsering på sms lån? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 14 av Sökpodden. Äntligen ett nytt […]

Kom igång

Bygg din egen affiliatesajt – Steg 1

Har du funderat på att bygga dig en egen affiliatesajt. Följ då vår artikelserie för hur man bygger en affiliatesajt effektivt ur ett SEO-perspektiv. I första delen handlar det om att lokalisera sökord och köpa domän.