Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Akta dig för allt för tuff SEO

När man håller på och får ordning på sin site, fixar internlänkarnas ankartexter, skriver titlar och rubriker eller sätter alt-taggar på bilder så är det lätt hänt att det går till överdrift. Idag skulle jag vilja höja ett varningens finger, gå inte för långt i din on site-optimering.

Det är inte ovanligt att vilja få allt perfekt. Alla interna länkar som pekar till sidan har exakt rätt ankartext, alla externa länkar med för den delen. Rubrikerna och titeln är perfekta, texten precis rätt. Förr fungerade det bra, nu är Google känsligare för överoptimering. Panda-uppdateringarna är en orsak, för att komma till rätta med stora content farms med en eller flera sidor som perfekt matchar long tail sökningar. Förr fanns det anledning att göra en sida för ”Bäst sökmotoroptimering online” och en annan för ”Bäst svensk sökmotoroptimering online ” – nu är det kontraproduktivt.

Om du varit väldigt noga när du byggt din site kan det vara läge att se över. Om du t ex har långa ankartexter i din navigering som får med hela sökfrasen så kan det helt klart vara att gå till överdrift och du riskerar filter. Om alla titlar perfekt matchar sökfraser så är det dags att ändra. Om du byggt precis så som man ska bygga – då är du i farozonen. Det måste vara lite funky.

Om jag skulle ge ett råd just nu så är det att satsa på rikt innehåll, fyll på med filmer och bilder och var inte så noga när du sätter titlar och alt-taggar. Få med sökord men inte alltid exakt, ha inte en lång sökfras som URL utan satsa på kort, koncist och beskrivande. Bygg lite snyggt så klarar du dig.

 

 

10 kommentarer

  1. Har sett exempel där folk som precis har satt igång med SEO, har valt att plocka bort en URL med flera år på nacken, just för att den inte innehåll det exakta sökordet..

    Generellt så handlar det ju verkligen om en balansgång att inte underskatta, eller överskatta, Google.

  2. Stämmer säkert som du skriver, själv försökte jag seo’a fram en sida för dryga året sedan, då som betydligt mer nybörjare på området, gjorde nog ”misstaget” då att köra en och samma ankartext nästan uteslutande, såväl internt som externt, grejen var att det funkade rätt bra. Klev upp på pallen inom bara några veckor. Vet inte om det var tur att jag inte fastnade i ngt filter om överdriven seo hos googe. När jag nu försöker få fram en sida kör man betydligt mer på varierade ankartexter osv och kan känna att resultatet går betydligt segare nu…

    Kommentar av Johannes

  3. Att ha långa ankartexter,nej! Men en kort beskrivande titel tagg när man håller musen över är att föredra. Användaren ska kunna se i mer detalj vad sidan innehåller innan han klickar på den. Men överdriv inte med att ha samma tag som titeln eller H1 på sidan.

    Kommentar av Webbdo

  4. Jag vet inte om mitt förra inlägg kom med så jag skriver igen!
    vad menar ni med länkbygge? Är det att man byter länkar med andra? Likaså interna länkar med ankartext? Jag har försökt att få fram vad det är men blir inte klok på det?

    Kommentar av sandra salomonsson

  5. Tackar igen för läsningen! Jag håller med dig Magnus, man ska inte gå in på overkill när det gäller on-page. Dock ska man definitivt lägga tiden och vikten på vissa aspekter specifikt på on-page (titel, headers osv)… annars går det nog inte så bra. Mvh

    Kommentar av Hanna

  6. Tack för bra info. Tror jag vart för tuff med samma ankartext på en ny sida. Den låg på sida 1 under två veckors tid tills i förrförra veckan när den hoppade till sida 6. Problemet jag har är att när jag väl byggt sidan med innehåll vill sätta igång med en gång och då blir det ibland jag lägger 50 länkar jag vet jag kan få inom ett par dagar. Helt klart ett misstag jag inte vill göra igen. Men man lär sig!

    Kommentar av John

  7. Skaffade för ca 5-6 månader sen länkar från länkkataloger där tillbakalänk krävdes. Då var jag ganska kass på SEO och tog alla länkar jag kunde få. Sidan i sig ligger på en stadig placering men borde jag ändå ta bort såna länkar från min sida som länkar till länkkatalogerna?

    Tack

    Kommentar av John

  8. Hur har det förändrats sen detta skrevs?

    Kommentar av Jonnie

  9. Jonnie,

    Tack för din kommentar. Jag skulle säga att varningen står sig än i dag. Det finns en risk i att överoptimera sin synlighet på Google.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner