Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

All SEO, eller frånvaro av SEO, innebär en risk

Mycket eller lite risk?

Media och många andra har under ett antal år valt att ofta prata om risker med SEO, ett exempel är när BMW blir utsparkade ur sökresultatet. Det är klart att sånt får mer utrymme eftersom det har mer nyhetsvärde än alla dom gånger då det fungerar som det ska. Lätt drar man slutsatsen att SEO är farligt om man inte är mer insatt och jag ska berätta en hemlighet, all sökmotoroptimering innebär en risk, till och med frånvaro av sökmotoroptimering innebär en risk.

Jag tycker att vi kan få en ganska bra analogi i undervattenssvetsning. Att svetsa under vatten för med sig vissa risker, särskilt om man gör det på djupt vatten. Ju skickligare svetsare desto mindre risk, svetsaren som vet vad han gör känner till vad som kan gå fel och minimerar den risken. Att låta bli att svetsa för att man upplever att det är farligt är inte heller bra, dels för att om man råkar få ett hål i oljeriggen så kan det gå illa, dels för att det faktiskt inte finns någon på plats som kan se till att man tar sig runt de faror som ändå finns där.

Det kan lätt verka som att om man helt låter bli att tänka på sökmotoroptimeringen så gör man inget fel men det är att tro att om ingen vet vad dom gör så måste det bli rätt. Om du tar in en sökmotoroptimerare som inte vet vad han gör så ökar du risken, om du tar in en som vet vad han gör minskar du den. Sanningen är den att om man gör sökmotoroptimering dåligt så riskerar man filter och straff av alla möjliga slag men det är en risk som du tar också om du inte gör något.

15 kommentarer

  1. Håller fullständigt med dina tankar om detta. Själv har jag både lyckats och dessvärre misslyckats med sökmotoroptimering. Kul att lyckas förstås men oerhört frustrerande att göra något fel och inte veta vad….

    Kommentar av websimon

  2. Se det som vägen framåt, båda är erfarenheter man behöver för att lära sig, särskilt eftersom det är svårt att hitta ordentliga källor annat än eget arbete.

    Kommentar av Magnus

  3. Kan inte annat än att hålla med. Jag har bara fått problem med en sajt när jag sökmotoroptimerat, och det var när jag var ny inom ommrådet. Jag anmälde sajten till massor ryska, ungerska, tyska och polska topplistor och länkkataloger. Till en början gick det bra, men vips så slog Google till. Sajten har inte repat sig än och detta hände 2007.

    Kommentar av Kristoffer

  4. Hejsan Magnus
    Det här var en bra och riktigt klurrigt artikel. Att jämföra SEO med undervattenssvetsning, jag vet inte om detta är bra jämförelse. En duktig svetsare som gör ett bra jobb tar och får ochså bra betalt. Medans inom SEO både bra och dåliga firmor tar ibland bra och även hutlöst betalt. Problemet inom SEO är att oftas vet köparen/kunden inget om SEO eller vet inte vem som är bra. (Vi som är insatta i SEO vet vem som är bra, likaså inom undervattenssvetsning vet oljebolagen vem som är duktig svetsare.)

    Kommentar av

    Lennart

  5. Kristoffer, man måste testa sig fram annars kommer man inte lära sig något. En sökmotoroptimerare som aldrig kört sin blogg eller liknande i filter har ju inte testat.

    Lennart, det här är en av de stora problemen i branschen just nu tycker jag. Tror att det kommer förändra sig med tiden däremot.

    Kommentar av Magnus

  6. […] Detta är en bra och matnyttig artikel för dig som är intresserad av sökmotoroptimering. Den eminente sökmotorexperten Magnus Bråth bloggar här om riskerna som finns om du inte arbetar med sökmotoroptimering för din hemsida. Läs hela inlägget här. […]

    Pingback av

    Avsaknaden av sökmotoroptimering en risk | Enklare Webb

  7. Undrar det jag Magnus hur mycket det problemet kommer förändras. Visst en viss ökad medvetenhet ja. Men om vi jämför med andra branscher som är betydligt äldre så vet jag inte.
    Att låta en fackman kakla ett badrum kan gå åt skogen det med nu. Eller anlita en välrenommerad bilverkstad kan också det ge ge problem.

    Ett stort problem med SEO och dess utförande är att det saknas regler för hur det skall utföras. Google ger inte så mycket vägledning där. Vissa saker är klart uttalade om vad som inte får göras men det mesta är luddigt och ger upphov till tolkningsfrågor.
    Det är lite som att spela i en fotbollsmatch med regler man inte känner till och som dessutom ändras under matchens gång utan att spelarna informeras.
    Först när matchen är klar får man rätt på vilka regler det var som gällde och gjorda mål döms bort, spelare utvisas etc.

    Kommentar av Urban

  8. Det var en fin liknelse, jag lånar och använder den någon gång :)

    Kommentar av Magnus

  9. Så gärna så.
    Vi kan titta på det där med att köpa länkar som det finns regler för. Sedan ställer vi det mot länkbyten, vad är ”överdrivet länkbyte” knappast 1 länk, men 10 då eller 100, 1000.
    Och säg att du vill byta en PR1-länk mot en PR5. Knappast att h*n med PR5 går med på ett till ett byte. Utan du får kanske slänga in 10-50 länkar för att få en PR5.
    Och då har ju PR5-länken åsatts ett värde. Visserligen fiktivt men ändå. Så på ett sätt kan man då säga att man köper en PR5 och betalar med 30 stycken PR1. Vilket då är emot reglerna.

    Kommentar av Urban

  10. Skönt att höra att fler upplever SEO som fotboll utan givna regler… Det är oklart vad som är ”rätt”, man får olika synpunkter från olika håll och försöker utifrån vad andra har gjort bra och dåligt tolka hur man själv ska bete sig. Hoppas vi träffar rätt mål och att det räknas när matchen summeras… ;-)

  11. Problemet med SEO är att jag just nu känner att ju mer jag lär mig, desto svårare blir det… Men jag antar (hoppas) att man förr eller senare kommer till en punkt där det plötsligt börjar klarna.

    Kommentar av

    Joakim

  12. Fotbollsreglerna är en bra metafor. Det finns ju faktiskt tydliga regler och när man börjar sätta sig in i dom kan dom verka helt galna, försök förklara offside för någon som aldrig sett fotboll ens på TV. När man väl tagit sig över den första tröskeln och förstår principerna i spelet däremot börjar reglerna te sig naturliga.

    Kommentar av Magnus

  13. Jag skulle även vilja tillägga att ”försiktighet” är riskablare än att inte länka in. Att få en site straffad är inte värre än att aldrig börja ranka.

    Kommentar av

    David

  14. […] Jag har som du kanske märker väldigt svårt för en sån här indelning. Om du kollar länken i ingressen så anser jag att man har ett ansvar mot sin kund i första hand. Det är upp till sökmotorkonsulten att se till att kunden inser riskerna med eller utan SEO (Ja, all SEO innebär risk men det gör ingen SEO med). […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner