Sökmotorkonsult.se

All SEO, eller frånvaro av SEO, innebär en risk

Mycket eller lite risk?

Media och många andra har under ett antal år valt att ofta prata om risker med SEO, ett exempel är när BMW blir utsparkade ur sökresultatet. Det är klart att sånt får mer utrymme eftersom det har mer nyhetsvärde än alla dom gånger då det fungerar som det ska. Lätt drar man slutsatsen att SEO är farligt om man inte är mer insatt och jag ska berätta en hemlighet, all sökmotoroptimering innebär en risk, till och med frånvaro av sökmotoroptimering innebär en risk.

Jag tycker att vi kan få en ganska bra analogi i undervattenssvetsning. Att svetsa under vatten för med sig vissa risker, särskilt om man gör det på djupt vatten. Ju skickligare svetsare desto mindre risk, svetsaren som vet vad han gör känner till vad som kan gå fel och minimerar den risken. Att låta bli att svetsa för att man upplever att det är farligt är inte heller bra, dels för att om man råkar få ett hål i oljeriggen så kan det gå illa, dels för att det faktiskt inte finns någon på plats som kan se till att man tar sig runt de faror som ändå finns där.

Det kan lätt verka som att om man helt låter bli att tänka på sökmotoroptimeringen så gör man inget fel men det är att tro att om ingen vet vad dom gör så måste det bli rätt. Om du tar in en sökmotoroptimerare som inte vet vad han gör så ökar du risken, om du tar in en som vet vad han gör minskar du den. Sanningen är den att om man gör sökmotoroptimering dåligt så riskerar man filter och straff av alla möjliga slag men det är en risk som du tar också om du inte gör något.

Sidan är senast uppdaterad 2010-08-15

15 kommentarer

  1. Håller fullständigt med dina tankar om detta. Själv har jag både lyckats och dessvärre misslyckats med sökmotoroptimering. Kul att lyckas förstås men oerhört frustrerande att göra något fel och inte veta vad….

    Kommentar av websimon

  2. Se det som vägen framåt, båda är erfarenheter man behöver för att lära sig, särskilt eftersom det är svårt att hitta ordentliga källor annat än eget arbete.

    Kommentar av Magnus

  3. Kan inte annat än att hålla med. Jag har bara fått problem med en sajt när jag sökmotoroptimerat, och det var när jag var ny inom ommrådet. Jag anmälde sajten till massor ryska, ungerska, tyska och polska topplistor och länkkataloger. Till en början gick det bra, men vips så slog Google till. Sajten har inte repat sig än och detta hände 2007.

    Kommentar av Kristoffer

  4. Hejsan Magnus
    Det här var en bra och riktigt klurrigt artikel. Att jämföra SEO med undervattenssvetsning, jag vet inte om detta är bra jämförelse. En duktig svetsare som gör ett bra jobb tar och får ochså bra betalt. Medans inom SEO både bra och dåliga firmor tar ibland bra och även hutlöst betalt. Problemet inom SEO är att oftas vet köparen/kunden inget om SEO eller vet inte vem som är bra. (Vi som är insatta i SEO vet vem som är bra, likaså inom undervattenssvetsning vet oljebolagen vem som är duktig svetsare.)

    Kommentar av Lennart

  5. Kristoffer, man måste testa sig fram annars kommer man inte lära sig något. En sökmotoroptimerare som aldrig kört sin blogg eller liknande i filter har ju inte testat.

    Lennart, det här är en av de stora problemen i branschen just nu tycker jag. Tror att det kommer förändra sig med tiden däremot.

    Kommentar av Magnus

  6. […] Detta är en bra och matnyttig artikel för dig som är intresserad av sökmotoroptimering. Den eminente sökmotorexperten Magnus Bråth bloggar här om riskerna som finns om du inte arbetar med sökmotoroptimering för din hemsida. Läs hela inlägget här. […]

    Pingback av Avsaknaden av sökmotoroptimering en risk | Enklare Webb

  7. Undrar det jag Magnus hur mycket det problemet kommer förändras. Visst en viss ökad medvetenhet ja. Men om vi jämför med andra branscher som är betydligt äldre så vet jag inte.
    Att låta en fackman kakla ett badrum kan gå åt skogen det med nu. Eller anlita en välrenommerad bilverkstad kan också det ge ge problem.

    Ett stort problem med SEO och dess utförande är att det saknas regler för hur det skall utföras. Google ger inte så mycket vägledning där. Vissa saker är klart uttalade om vad som inte får göras men det mesta är luddigt och ger upphov till tolkningsfrågor.
    Det är lite som att spela i en fotbollsmatch med regler man inte känner till och som dessutom ändras under matchens gång utan att spelarna informeras.
    Först när matchen är klar får man rätt på vilka regler det var som gällde och gjorda mål döms bort, spelare utvisas etc.

    Kommentar av Urban

  8. Det var en fin liknelse, jag lånar och använder den någon gång :)

    Kommentar av Magnus

  9. Så gärna så.
    Vi kan titta på det där med att köpa länkar som det finns regler för. Sedan ställer vi det mot länkbyten, vad är ”överdrivet länkbyte” knappast 1 länk, men 10 då eller 100, 1000.
    Och säg att du vill byta en PR1-länk mot en PR5. Knappast att h*n med PR5 går med på ett till ett byte. Utan du får kanske slänga in 10-50 länkar för att få en PR5.
    Och då har ju PR5-länken åsatts ett värde. Visserligen fiktivt men ändå. Så på ett sätt kan man då säga att man köper en PR5 och betalar med 30 stycken PR1. Vilket då är emot reglerna.

    Kommentar av Urban

  10. Skönt att höra att fler upplever SEO som fotboll utan givna regler… Det är oklart vad som är ”rätt”, man får olika synpunkter från olika håll och försöker utifrån vad andra har gjort bra och dåligt tolka hur man själv ska bete sig. Hoppas vi träffar rätt mål och att det räknas när matchen summeras… ;-)

  11. Problemet med SEO är att jag just nu känner att ju mer jag lär mig, desto svårare blir det… Men jag antar (hoppas) att man förr eller senare kommer till en punkt där det plötsligt börjar klarna.

    Kommentar av Joakim

  12. Fotbollsreglerna är en bra metafor. Det finns ju faktiskt tydliga regler och när man börjar sätta sig in i dom kan dom verka helt galna, försök förklara offside för någon som aldrig sett fotboll ens på TV. När man väl tagit sig över den första tröskeln och förstår principerna i spelet däremot börjar reglerna te sig naturliga.

    Kommentar av Magnus

  13. Jag skulle även vilja tillägga att ”försiktighet” är riskablare än att inte länka in. Att få en site straffad är inte värre än att aldrig börja ranka.

    Kommentar av David

  14. […] Jag har som du kanske märker väldigt svårt för en sån här indelning. Om du kollar länken i ingressen så anser jag att man har ett ansvar mot sin kund i första hand. Det är upp till sökmotorkonsulten att se till att kunden inser riskerna med eller utan SEO (Ja, all SEO innebär risk men det gör ingen SEO med). […]

  15. […] även inlägget av Magnus Bråth på sokmotorkonsult.se “All SEO, eller frånvaro av SEO, innebär en risk” för att få ännu en vinkling av sökmotoroptimering och […]

    Pingback av Största risken med sökmotoroptimering är att köra huvudet i sanden och låtsas som att den inte finns

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?