Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

AMP – Accelerated mobile pages

AMP - accelerated mobile pages

Google har lanserat accelerated mobile pages (AMP) i sökresultatet. Detta är en teknik för att göra webbsidor snabbare för mobila besökare. I detta inlägg går vi igenom vad det är och hur du kan implementera det. 

I oktober förra året gick Google ut med att de inlett ett open source-projekt med namnet Accelerated mobile pages (AMP). Målet är att förbättra upplevelsen för mobila besökare främst genom en minskad nedladdningstid. Enligt Google ska AMP ladda i genomsnitt tre gånger snabbare och använda tio gånger mindre data än en motsvarande ”vanlig” sida. Det hela är ett samarbete mellan olika teknikföretag och publicister och kan ses som ett svar på Facebook Instant articles. Den 24 februari så började sidorna att inkluderades i det mobila sökresultatet.

Hur fungerar det rent tekniskt?

I grunden är det ett ramverk för att skapa mobila webbsidor som består av tre delar:

  1. AMP HTML: är en markup väldigt lik html.
  2. AMP JS: är ett javascript ramverk som främst hanterar asynkron nedladdning. Det är det enda tillåtna javascriptet inom AMP.
  3. AMP CDN: ett content delivery network där dina sidor kan cachas.

Det innehåll som ska finnas som AMP behöver finnas i två versioner, den vanliga och den som är anpassad. AMP får till exempel inte innehålla formulär och CSS måste vara mindre än 50KB. Det finns speciella taggar, till exempel för bilder som ska läsas in med en amp-img-tagg där attributen bredd och höjd är obligatoriska. Schema.org är med och viktigt för att kunna dyka upp i nyhetskarusellen i Googles sökresultat.

AMP i GSCFör att Google och andra tjänster ska kunna hitta AMP behöver en tagg finnas på den vanliga sidan som hänvisar dit:

<link rel=”amphtml” href=”http://www.example.com/content/amp/”>

Och på AMP-sidan ska det finnas en canonical som pekar tillbaka:

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/content/”>

I Google search console kan du få feedback på om AMP-sidorna fungerar som de ska. Du hittar det under Sökfunktionernas utseende –> Accelererade mobilsidor.

Här hittar du projektets egen guide över hur du kommer igång.

Stöd för analytics?

Eftersom AMP har många begränsningar och du ska endast använda AMP JS så kan man undra hur spårningen ska gå till. Men det finns två inbyggda sätt att spåra besökarna:

  1. AMP-Pixel: En tagg som kan laddas med flera variabler för spårning.
  2. AMP-Analytics: Krävs för att koppla ihop med Analytics, en guide över du gör hittar du här: Adding Analytics to your AMP pages

Stöd i CMS?

Det har börjat att utvecklas stöd för att implementera AMP i olika CMS och som vanligt ligger open source i framkant. Om din sajt är byggd i Drupal hittar du modulen här https://www.drupal.org/project/amp. Sökmotorkonsult bygger på wordpress och där finns ett plugin (https://wordpress.org/plugins/amp/) som vi tänkte testa att implementera. Vi kommer återkomma i ett senare inlägg med hur det fungerade.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner