Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

AMP – Accelerated mobile pages

AMP - accelerated mobile pages

Google har lanserat accelerated mobile pages (AMP) i sökresultatet. Detta är en teknik för att göra webbsidor snabbare för mobila besökare. I detta inlägg går vi igenom vad det är och hur du kan implementera det. 

I oktober förra året gick Google ut med att de inlett ett open source-projekt med namnet Accelerated mobile pages (AMP). Målet är att förbättra upplevelsen för mobila besökare främst genom en minskad nedladdningstid. Enligt Google ska AMP ladda i genomsnitt tre gånger snabbare och använda tio gånger mindre data än en motsvarande ”vanlig” sida. Det hela är ett samarbete mellan olika teknikföretag och publicister och kan ses som ett svar på Facebook Instant articles. Den 24 februari så började sidorna att inkluderades i det mobila sökresultatet.

Hur fungerar det rent tekniskt?

I grunden är det ett ramverk för att skapa mobila webbsidor som består av tre delar:

  1. AMP HTML: är en markup väldigt lik html.
  2. AMP JS: är ett javascript ramverk som främst hanterar asynkron nedladdning. Det är det enda tillåtna javascriptet inom AMP.
  3. AMP CDN: ett content delivery network där dina sidor kan cachas.

Det innehåll som ska finnas som AMP behöver finnas i två versioner, den vanliga och den som är anpassad. AMP får till exempel inte innehålla formulär och CSS måste vara mindre än 50KB. Det finns speciella taggar, till exempel för bilder som ska läsas in med en amp-img-tagg där attributen bredd och höjd är obligatoriska. Schema.org är med och viktigt för att kunna dyka upp i nyhetskarusellen i Googles sökresultat.

AMP i GSCFör att Google och andra tjänster ska kunna hitta AMP behöver en tagg finnas på den vanliga sidan som hänvisar dit:

<link rel=”amphtml” href=”http://www.example.com/content/amp/”>

Och på AMP-sidan ska det finnas en canonical som pekar tillbaka:

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/content/”>

I Google search console kan du få feedback på om AMP-sidorna fungerar som de ska. Du hittar det under Sökfunktionernas utseende –> Accelererade mobilsidor.

Här hittar du projektets egen guide över hur du kommer igång.

Stöd för analytics?

Eftersom AMP har många begränsningar och du ska endast använda AMP JS så kan man undra hur spårningen ska gå till. Men det finns två inbyggda sätt att spåra besökarna:

  1. AMP-Pixel: En tagg som kan laddas med flera variabler för spårning.
  2. AMP-Analytics: Krävs för att koppla ihop med Analytics, en guide över du gör hittar du här: Adding Analytics to your AMP pages

Stöd i CMS?

Det har börjat att utvecklas stöd för att implementera AMP i olika CMS och som vanligt ligger open source i framkant. Om din sajt är byggd i Drupal hittar du modulen här https://www.drupal.org/project/amp. Sökmotorkonsult bygger på wordpress och där finns ett plugin (https://wordpress.org/plugins/amp/) som vi tänkte testa att implementera. Vi kommer återkomma i ett senare inlägg med hur det fungerade.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner